'Emoties aan het werk' valt op door de ondertitel 'The G-spot in business' en de manier waarop het is geschreven. Verfrissend doordat Anitra van der Voort gebruikmaakt van twee fictieve personen, Lieve Lita en Dear John, waaraan brieven worden geschreven. Ik onderschrijf het gevoel van de auteur dat er meer aandacht moet worden besteed aan emoties op het werk. Het boekje is dan ook een leuke snelle weglezer om daar weer bewust van te worden. Ik kan niet zeggen dat de auteur diep ingaat op de vraagstelling die zij zelf oproept en antwoorden geeft hoe emoties meer aandacht kunnen krijgen. Als gevoelsgebieden die relevant zijn op het werk noemt Van der Voort: gemeenschapszin, goedheid, gulheid, gedrevenheid, genade en gelukzaligheid. Hieraan ligt geen bewijsvoering ten grondslag; deze zes gevoelsgebieden zijn afkomstig vanuit de waarneming van de auteur. Elk gevoelsgebied wordt kort behandelt. Ik zie 'Emoties aan het werk' vooral als een inspiratiebron om daarna eens verder te graven in de genoemde gevoelsgebieden. Een prima cadeau voor een manager die alleen let op de rationele kant van organisaties. Voor personen die al langer bezig zijn met de emotionele kant van organisaties, biedt het boekje weinig meerwaarde.
Over Harry Rorije
Harry Rorije is (organisatie)coach bij Van Aetsveld, specialist in verandermanagement en projectmanagement. Harry Rorije ondersteunt individuen, groepen en organisaties bij veranderingsprocessen. Daarnaast is hij verbonden aan het Onderzoekscentrum Facilitating Change and Organization Dynamics bij de Open Universiteit.