'Gesprekken in organisaties' is geschreven voor Hbo-studenten die zich voorbereiden op een leidinggevende taak in organisaties. Ook voor wie dit vak op school gemist heeft, is het boek zeker de moeite waard. Al is het maar om af en toe even iets na te kijken. Zelfs als je denkt veel over gespreksvoering te weten, biedt dit boek waardevolle informatie.
Het boek is zeker een must-have voor de 'young professional'. Het boek is zorgvuldig en volledig opgebouwd. Het bestaat uit drie delen: basis gespreksvaardigheid, tweegesprekken en groepsgesprekken. Achterin zijn oefeningen per hoofdstuk opgenomen en een lijst met videobanden en dvd's. Het is vast prettig om aanvullend eens wat beeldmateriaal te bekijken, want om 265 pagina's met gespreksvaardigheid door te werken is een beetje veel van het goede. Hierbij moet gezegd dat de casuïstiek over het wel en wee in een uitgeverij aanspreekt en geloofwaardig is neergezet.
Goed boek? Zeker en dat heeft het boek vast ook bewezen, want het is de vierde druk van het boek in vijftien jaar. Toch een paar kanttekeningen. De eerste betreft de informatiedichtheid en het niveau, de tweede betreft mensbeeld en houding. De informatiedichtheid van het boek is groot. De auteurs weten veel en zijn ambitieus ten aanzien van hun doelgroep.
Die ambitie is prachtig, maar ik vraag me af of de lat niet te hoog ligt. De bondigheid van informatie maakt het vaak kort door de bocht. Wat mij betreft kunnen zowel theorie als casuïstiek nog meer uitgewerkt worden. Daarnaast mis ik een duidelijk beeld van de relatie manager tot werknemer. Voor mij is dit het uitgangspunt van een gesprek. Misschien geen eenvoudige uitdaging, maar wel een belangrijke. Hoe stel je je op ten opzichte van je werknemers? Bazig, betuttelend, gelijkwaardig of zelfs dienstbaar? Natuurlijk hangt dit samen met organisatiecultuur en persoonlijkheid, maar het is een belangrijke keuze.
Wel is in het hoofdstuk over selectiegesprekken een paragraaf opgenomen over de basishouding van de selecteur. Dit had van mij vaker en meer consistent gemogen. Per slot van rekening is het de toon die de muziek maakt.
Over Irma Meerlo
Irma Meerloo is freelance trainer/adviseur en eigenaar van de Strawberry Company. De Strawberry Company richt zich op competenties in positieve bedrijfsvoering www.strawberrycompany.nl.