Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Social Media Marketing

In 'Social Media Marketing. Strategies for Engaging in Facebook, Twitter & Other Social Media', geeft auteur Liana 'Li' Evans met haar boek een praktische handreiking om succesvol te zijn als organisatie met sociale media. Het is eenvoudig te lezen, doordrenkt met bevlogenheid en doorspekt met praktijkvoorbeelden. Een boek dat zeker gelezen moet worden.

| 23 september 2011 | 2-3 minuten leestijd

'Social Media Marketing. Strategies for Engaging in Facebook, Twitter & Other Social Media' is uitgegeven bij QUE Publishing in 2010. Het boek bevat 342 pagina's verdeeld over 45 hoofdstukken.

De hoofdstukken zijn kort en starten met een samenvatting van wat u kunt verwachten. Die laatste zijn kernachtig en stellen de lezer in staat gedeeltes over te slaan zonder het verband uit het oog te verliezen, om dan weer andere delen meer aandachtig te lezen.

Het aantal to the point zinnen of opmerkingen is opvallend. Ze dragen bij aan de opvatting dat er niet lichtvaardig over het implementeren van sociale media in een organisatie moet worden gedacht, ook al zijn de sociale media toepassingen zelf vrij en gratis toegankelijk.

Zijn er dan geen kanttekeningen te plaatsen? Jawel. De voorbeelden zijn onvermijdelijk Amerikaans en, met uitzondering van bekende multinationals, bij ons onbekend. Er is inlevingsvermogen van de lezer nodig om het om te zetten naar en toe te passen in uw eigen situatie. Omdat veel zaken in de VS anders liggen dan hier is het hoofdstuk over wettelijke, compliance en ethische zaken niet direct toepasbaar. Maar het attendeert wel op zaken waarmee in de Nederlandse situatie rekening gehouden kan worden.

In grote lijnen betoogt Li Evans dat sociale media niet gemakkelijk, snel of goedkoop zijn. Dat blijkt uit zaken als:

1. Het is nodig om een sociale media strategie te ontwikkelen.

2. Sociale media komen en gaan. Doelgroepen bewegen zich van het ene naar het andere platform.

3. Elke organisatie en heeft eigen 'business'. Het na-apen van de sociale media strategie van een organisatie in dezelfde sector is onverstandig en kan zelfs schadelijk zijn.

4. Ook het feit dat alle organisatieonderdelen betrokken moeten zijn bij de implementatie van sociale media geven aan dat het niet gemakkelijk, snel of goedkoop is. De bestuurder, de marketing en communicatieafdeling, klantenservice, ICT, de anderen medewerkers en zelfs de stagiair moeten allemaal consistent de organisatie en de merknaam uitdragen.

Is dit alles nu financieel meetbaar? Evans geeft aan dat het nodig is om (communicatie)doelen te formuleren die uitmonden in een Return on Conversation (ROC). Daar waar altijd gesproken wordt over Return on Investment (ROI) is dat volgens Evans bij sociale media anders omdat daar nieuwe principes gelden.

Evans betoogt verder dat de controle vanuit de organisatie op de berichtgeving zal afnemen en dat het meer en meer belangrijk is om naar het 'publiek' dat aanwezig is op de sociale media te luisteren. De inhoud van de berichten die worden verspreid door de organisatie moet waardevol zijn. Alleen maar iets aanprijzen werkt niet.

De sleutel bij dit alles is; informatie delen met anderen waarbij alles een sociaal 'gezicht' heeft. De uitdrukking 'geven en nemen' kan als het om sociale media gaat in de prullenbak. Het gaat om 'geven en ontvangen'. Het boek is, ondanks het Amerikaans taalgebruik, goed leesbaar. Korte en bondige zinnen zonder veel wetenschappelijke termen. Het betere boek als u meer wil weten over sociale media.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden