Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

LinkedIn Power - 'Niet voor niets al de 5e druk'

LinkedIn, wie kent en/of gebruikt het niet? Zakelijk gezien het meest uitgebreide sociale netwerk dat er bestaat. Maar benut je alle mogelijkheden? Interessante vraag, en de antwoorden op die vraag vind je in LinkedIn Power van Marjolein Bongers. Een boek dat inmiddels al toe is aan de vijfde druk en dat is niet voor niets. 

Peter Streefkerk | 25 mei 2021 | 4-6 minuten leestijd

Hoewel de ondertitel ‘Ontdek de superkracht van LinkedIn' je op het eerste gezicht doet denken aan zo'n schreeuwerige, Amerikaans aandoende wasmiddelenreclame, is het boek dat zeker niet. Nee, het boek doet je bij het doorbladeren van de overzichtelijke inhoudsopgave eerder denken aan een handleiding. Een handleiding om je weg te vinden in LinkedIn en daar, zoals gezegd, meer uit te halen. Natuurlijk zijn er op het internet meer dan voldoende tips & tricks terug te vinden. Die hebben wel veelal als nadeel dat je ernaar moet zoeken en dat ze verspreid staan over meerdere websites.

Zo zouden meer handleidingen moeten worden geschreven
Met het boek LinkedIn Power als handleiding heb je daar dus geen last van. Alle informatie staat overzichtelijk bij elkaar en is op een logische wijze per hoofstuk gerangschikt. De instructies zijn helder, geen moeilijke technische taal en de aanwijzingen zijn waar nodig voorzien van schermafdrukken. De teksten van Marjolein Bongers worden afgewisseld met de teksten van andere experts. Het boek leest zo gemakkelijk dat je het bij wijze van spreken in één keer uitleest. Of dat goed werkt, moet je jezelf afvragen. Vanaf het begin van het boek, per hoofdstuk, stap voor stap aan de slag gaan werkt naar mijn idee beter, omdat het eigenlijke ‘werk' pas na het lezen begint. Als je al meer ervaring hebt met LinkedIn kun je ervoor kiezen om de voor jou relevante hoofdstukken te lezen.

Netwerk XXL
Wat veel mensen zich misschien niet realiseren, is dat LinkedIn een netwerk is dat zich uitstrekt over de gehele wereld. Digitaal en dus snel bereikbaar. De grootte van mijn netwerk als inkoper of inkoopadviseur was in vroeger tijden afhankelijk van mijn beurs-, seminarbezoek of opleiding die ik volgde, en daarmee in feite zeer beperkt. Tegenwoordig is de wereld je speelveld, maar daar schuilt tegelijkertijd een van de gevaren in. De overvloed aan contacten en informatie, niet alleen op LinkedIn overigens, maakt het er niet overzichtelijker op. Het is dus zaak om keuzes te maken op basis van de behoeften die je vanuit je beroep hebt. Vroeger was niet alles beter, maar tegenwoordig dus ook niet.

Basis op orde krijgen in LinkedIn
Voor iedere professional geldt natuurlijk dat de basis in LinkedIn op orde dient te zijn. Een basis die begint met een zorgvuldig uitgewerkt profiel en het creëren van een relevant netwerk zoals beschreven in de eerste hoofdstukken. In de volgende hoofdstukken wordt aandacht besteed aan het zoeken en/of creëren van content. Met name dat laatste onderwerp vraagt niet ten onrechte aandacht, want je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Zoals aangegeven is de hoeveelheid informatie overweldigend. Bepaal dus welke informatie je nodig hebt. Is dat bijvoorbeeld iets over duurzaamheid of circulariteit, specifieke marktontwikkelingen, je eigen vakgebied, handige tools, nieuwe functies, webinars en straks weer fysieke bijeenkomsten? Zoek daar dan gericht op en je zult een schat aan kennis en gedeelde ervaringen opdoen.

Cialdini again
Naast voer voor professionals is LinkedIn ook voer voor psychologen, maar dan omgekeerd. Net zoals veel andere websites maakt Linkedin gebruik van beïnvloedingspsychologie. In de laatste twee hoofdstukken van het boek wordt daarop ingegaan. Te beginnen met een hoofdstuk over het brein en hoe dat precies werkt. En ja, als je het hebt over beïnvloeden komt natuurlijk Robert Cialdini (weer) om de hoek kijken. Zijn beïnvloedingsprincipes zijn universeel en worden online overal, en dus ook op LinkedIn, toegepast. Maar Marjolein Bongers belicht het onderwerp natuurlijk vanuit het oogpunt van de gebruiker. Zeer interessant om te zien hoe je ook op dit onderdeel het maximale uit LinkedIn kunt halen.

Alle voordelen hebben minimaal één nadeel
Een nadeel van het boek zou kunnen zijn dat het een boek is. ‘Hoezo dan?' hoor ik je vragen. ‘Het boek vormt toch de handleiding om je weg te vinden in de vele mogelijkheden van LinkedIn?' Ja, dat klopt, maar LinkedIn is wel een platform. En platformen zijn continu in beweging. Op gebied van informatieverstrekking, maar nog meer op het gebied van technische mogelijkheden. Continu vinden er wijzigingen plaats. Worden er nieuwe features gepresenteerd. Veranderen de (privacy) regels. Gelukkig heeft Marjolein Bongers daar rekening mee gehouden. Op een wijze die ze zelf in haar boek al beschrijft. Je kunt haar een connectieverzoek sturen en via haar LinkedIn-pagina op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen.

Eindoordeel
Je dagelijks werk efficiënter ondersteunen en je zakelijke informatievoorziening op orde brengen. Die mogelijkheden biedt LinkedIn je en het boek LinkedIn Power sluit daar naadloos op aan. Door zijn informatie, zijn indeling en de zeer goed leesbare teksten. Zelfs voor mensen die soms wat meer moeite hebben met de hedendaagse technische ontwikkelingen komt alles zeer duidelijk aan bod. En mocht je daar onverhoopt niet uitkomen, dan biedt de helpdesk van LinkedIn of LinkedIn-pagina van Marjolein Bongers vast en zeker uitkomst. Gegeven alle mogelijkheden die het boek biedt zou het daarom niet mogen ontbreken in de boekenkast of bibliotheek van iedereen die meer voordeel uit LinkedIn wil halen. 

Over Peter Streefkerk

Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden