Van die types dus die nogal uitgebreid hun verhaal doen. Daarover schreven Esther van der Voort en Huibert-Jan Roest het boek Weg met wollig. Om te laten zien hoe de wolligheid kan worden teruggebracht naar gesprekken die korter en krachtiger zijn. Handig voor wie zelf nogal breed bespraakt is, of een subtiel cadeau voor die ene collega, vriend of familielid.
Denk je ‘wollig' dan denk je ‘schaap'. Dat deden de auteurs in ieder geval wel en daaraan hebben ze het hele boek opgehangen. Van de cover met kaalgeschoren schaap tot en met de foto op de achterflap waar Esther en Huibert-Jan op een hooiberg zitten bij....precies: schapen. In het boek zelf komen zeven schapen voorbij als voorbeelden van wollig sprekende soorten mensen en situaties waarin die wolligheid geschoren mag worden. Ze hebben namen gekregen met een knipoog, zoals Eveline Texelaar die een pleidooi gaat houden en Willem Wolmans die een presentatie moet geven. De situaties waar de hoofdstukken over gaan zijn voor veel mensen goed herkenbaar uit de werkpraktijk. Bijvoorbeeld het geven van een advies, vergadering leiden of een speech houden. Daar kan nogal eens een woordenwaterval aan te pas komen. Ook het verkoopgesprek heeft een hoofdstuk gekregen en dat is vanuit mijn vakgebied van klantgerichtheid en commercie gezien heel terecht. In vrijwel elke workshop die ik geef zitten deelnemers die heel graag willen praten tégen de klant en iets minder goed zijn in het luisteren náár die klant. En dat is altijd zonde, want verkooppraatjes....tja die zijn echt al lang uit de tijd.
De hoofdstukken zijn zo opgebouwd dat je wordt meegenomen in het knippen en scheren. Allereerst een beknopte weergave van het type schaap ofwel wollig persoon. Herken je jezelf er in? Doorlezen maar! De situatie waarin de woordenbrij voorkomt staat omschreven met daarna een doorstap naar het probleem dat dat geeft. Hulp is nabij, want de auteurs komen per situatie met een plan van aanpak: wat moet je wél doen, wat is er voor nodig en vooral hoe moet je het doen. Hier zitten echt heel zinnige adviezen bij. Afsluitend bij elk hoofdstuk zit een samenvatting a la ‘Willem mag de wei in'.
De hoeveelheid schaapgerelateerde woorden en woordgrappen had van mij iets minder gemogen, soms is het net allemaal te jolig. Terwijl de kern van het boek en de tips die gegeven worden heel goed zijn. Maar goed, je hoeft Weg met wollig niet van kaft tot kaft te lezen. Pak het hoofdstuk er uit dat voor jou van toepassing is en doe je voordeel met de adviezen om jouw betoog aan te scherpen.
Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.