LinkedIn Power is een supercomplete handleiding als je serieus aan de slag wilt met LinkedIn. Bongers neemt je aan de hand mee door je profiel. Ze vertelt je hoe je het beste kunt posten en welke instellingen aandacht behoeven. Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat erin.
Ik heb meerdere boeken over LinkedIn gelezen en elke auteur heeft zo zijn of haar eigen insteek. Maar Marjolein Bongers covert echt ALL the basics. Bovendien staan er duidelijke illustraties bij alles wat ze uitlegt. Als kers op de taart pik je in haar boek de beïnvloedingsprincipes van Cialdini nog even mee. Deze kennis is onmisbaar als je wilt dat je inspanningen op LinkedIn effect hebben. Daarbij is het beslist handig om een aantal copywritevaardigheden in huis te hebben als je gaat posten. Ja, ook die vind je in LinkedIn Power.
Wederkerigheidsprincipe
Marjolein vertelt in haar boek een anekdote over een directeur die eigenlijk alles goed doet, maar nog steeds weinig bereik heeft met zijn posts. Later blijkt dat hij alleen op LinkedIn zit om zijn posts erop te slingeren. En dat hij er daarna niet meer naar omkijkt. Zij stelde hem heel doeltreffend de vraag: 'Oké, dus je verwacht dat iedereen naar jou luistert, maar jij luistert zelf nooit naar anderen?'
Het is wel zo beleefd (en goed voor het algoritme) om op reacties op je eigen posts te reageren. Je post heeft nu eenmaal nazorg nodig, vooral het eerste uur na plaatsing. Als je tenminste wilt dat deze het goed doet. En daar ga ik vanuit, want waarom post je anders? Alleen, je kunt inderdaad niet verwachten dat andere mensen wel op jouw hersenspinsels reageren als jij nooit op andermans posts reageert. Dan had het wel ‘asociale media’ geheten.
Ik merk al aan mezelf – hoe kinderachtig dit misschien ook klinkt – dat ik onbewust een soort mentale score bijhoud. Reageer ik regelmatig op iemands post en diegene neemt nooit de moeite om dit bij mij te doen, dan gaat dat wringen. En haak ik af. Ja, zelfs als ik die persoon ken en graag mag. Daar staat tegenover dat als mensen leuk op mijn posts reageren, ik dit moeiteloos terugdoe. Dat voelt dan weer wel goed. Het wederkerigheidsprincipe van Cialdini op zijn best.
Post met foto
Het enige waar ik en Marjolein een beetje van mening over verschillen, is het gebruik van foto’s bij je post. Ja, een goede foto kan een absoluut een reden zijn om te stoppen met scrollen door je tijdlijn. Om je personal brand te versterken, is het gebruik van foto’s (van jezelf) ook beslist aan te raden. En als fotograaf zou ik zeker veelvuldig mijn werk laten zien, met een leuke anekdote of uitleg erbij.
Alleen, mijn ervaring is dat berichten met alleen tekst nog steeds standaard het meeste bereik hebben. Bovendien vallen puur tekstberichten steeds meer op nu LinkedIn ze vergroot weergeeft in de feed (op je desktop). Dit is mogelijk een experiment van LinkedIn, maar het scheelt aanzienlijk. Een foto is dus geen voorwaarde voor een post om het goed te doen. Ik geloof best dat dit niet voor elk netwerk geldt, omdat elk netwerk anders is. Vandaar dat afwisselen – en meten hoe je post het doet – zo belangrijk is.
Goed in elkaar
LinkedIn Power zit hartstikke goed in elkaar. Het is echt zo’n boek waarvan ik stiekem wilde dat ik het zelf geschreven had. Ik ben ervan overtuigd dat LinkedIn Power je een vliegende start geeft. Daarna hoef je alleen nog maar te experimenteren met posten en de laatste ontwikkelingen bij te houden. Makkelijker kan haast niet.
Bestel LinkedIn Power dus gauw, omdat de veranderingen op LinkedIn zo snel gaan dat je voor je het weet aan de herdruk toe bent. En kom je er onverhoopt toch niet uit (wat ik me niet kan voorstellen)? Dan is er altijd wel een loslopende LinkedIn-trainer die jou wil helpen.
Over Dymph Neeteson
Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.