Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Het zakelijke hart - Ondernemen van binnenuit

Ondernemer én kostwinner zijn betekent laveren in een spanningsveld. Hoe ga je daarmee om? Madeleine Boerma schreef er een boek over: Het zakelijke hart. In deze preview op haar boek geeft ze alvast 5 algemene tips.

Madeleine Boerma | 5 februari 2016 | 3-4 minuten leestijd

Werk je als zelfstandige en ben je kostwinner? De scheidslijn tussen wie jij bent en je rol als ondernemer-kostwinner is flinterdun. De spanning om een inkomen te moeten vergaren maar ook je droom te willen realiseren kan hoog zijn. Hoe onderneem je dan toch van binnenuit, vanuit je hart? Vijf tips om vandaag te beginnen.

1. Zorg dat je weet waarom je onderneemt

Als je weet waarom je onderneemt is het makkelijker steeds opnieuw keuzes te maken die dicht bij je hart liggen en waarin je jouw ratio en gevoel combineert. Maak kennis met het Jungiaanse archetype van je innerlijke jongetje. Hij staat voor jouw eigenwijsheid, autonomie, vrije wil en houdt van avontuur. Je maakt contact met hem door jezelf steeds opnieuw de ‘word ik hier vrolijk van?’-vraag te stellen. Vraag jezelf daarom af waarom je onderneemt. Word je daar vrolijk van?

2. Luister naar alle stemmen in jezelf

Neem jezelf serieus en luister naar alle stemmen in jezelf. Dit betekent dat je naast de stemmen van plezier, creativiteit, innovatie en daadkracht, ook luistert naar de stemmen van onzekerheid, angst, boosheid, verlegenheid of jaloezie. En wat dacht je van jezelf groter of kleiner voelen dan collega-ondernemers? Maak kennis met het archetype van je innerlijke meisje. Zij staat voor je vertrouwen, vermogen tot verbinden en gevoel voor veiligheid. Begin een dialoog met jezelf en geef eerlijk antwoord op de vraag ‘hoe voel ik me nu echt over mezelf en over mijn onderneming’?

3. Zet vandaag die stap waarmee je morgen blij bent

De waan van de dag neemt het vaker over dan we willen. Zorg dat je het reilen en zeilen van zowel je onderneming als jijzelf in ogenschouw neemt. Hoe sta je er voor qua financiën, verkoop van producten en diensten, klanttevredenheid en persoonlijke voldoening? Maak contact met het archetype van je innerlijke vrouw en laat haar reflecteren op hoe het gaat. Zij gaat over je intuïtie, je innerlijke wijsheid en is procesgericht. Zij weet wat wijs is om te doen. En zet vandaag nog die ene belangrijke stap waarvan jij weet dat het nodig is.

4. Begrens jezelf

In internationaal projectmanagement heb ik regelmatig gezien hoe projecten en mensen ten onder gingen aan scope creep: meer moeten leveren dan afgesproken voor hetzelfde geld, met dezelfde hoeveelheid mensen, binnen dezelfde tijdslijnen en met alle risico’s van dien. Als zelfstandig ondernemer loop je eenzelfde risico. Voorkom dat je te veel hooi op je vork neemt – zeker als het gaat om werk waar je voor betaald moet worden. Je innerlijke man staat voor je daadkracht, kan grenzen bewaken en leiderschap tonen. Leer hem kennen en zorg dat hij daadkrachtig je grenzen bewaakt. Gebruik z’n doorzettingsvermogen om het vol te houden.

5. Let op je taalgebruik

Gebruik je verkleinwoorden zoals ‘ik heb een bedrijfje’ en ‘ik heb een leuk klusje’? Heb jij een onderneming of ben je … (vul in wat je doet)? Heb je geldzorgen of ben je bezig met leuke uitdagingen? De kracht van taal is groot. Iedereen kent het fenomeen van ‘denk niet aan een roze olifant’ en hoe onmogelijk deze opdracht is om uit te voeren. Let dus op hoe je spreekt over jezelf, je onderneming en je ondernemerschap. Wil je ondernemen vanuit je hart, van binnenuit? Geef je hart wat vaker het woord.

Madeleine Boerma is auteur van Het zakelijke hart – Ondernemen van binnenuit, geschreven voor ondernemers die kostwinner zijn. Wil je aan de slag? Schaf jouw exemplaar aan via managementboek.nl. Bij het tonen van je factuur krijg je maar liefst 10% korting op een hele of halve dag coaching door Madeleine Boerma.

Over Madeleine Boerma
Drs. Madeleine Boerma is 15 jaar zelfstandig ondernemer. Ze combineert persoonlijk en professioneel met zakelijk en zingeving. Ze is kostwinner en kent het spanningsveld. Ze heeft jarenlange ervaring met persoonlijke ontwikkeling en is internationaal projectmanager.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden