Veel producten worden ontwikkeld op basis van stereotypering en niet op wat de doelgroep echt nodig heeft. En als er niemand in het ontwikkelteam kan aangeven dat bepaalde beslissingen worden genomen op basis van deze stereotypering of deze persoon niet serieus wordt genomen, dan is de kans groot dat het product flopt of niet zo succesvol wordt als gehoopt. Dat is niet alleen een gemiste kans voor de doelgroep en voor het bedrijf zelf, maar ook voor de verdere innovatie van veel producten.
Culture fit
En dat is nog niet alles wat er zich momenteel in de tech sector afspeelt. De ‘culture fit' in tech bedrijven is enorm belangrijk. Zodra je daar niet in past verlaat je het bedrijf. Ondanks wat ze ons misschien willen laten geloven is het leren programmeren gewoon een aan te leren vaardigheid. Wat veel moeilijker is, is om zonder je eigen onbewuste vooroordelen te ontwikkelen. Daar hebben we mensen met andere ervaringen, ideeën en opvoeding voor nodig. Maar zolang de tech zich vasthoudt aan die ‘culture fit' vallen juist deze mensen het eerste af.
Holle begrippen
Hoewel er steeds meer aandacht is voor meer diversiteit en vooral inclusie in de tech, veranderen de getallen maar langzaam. Soms lijkt het alsof de woorden diversiteit en inclusie steeds meer als holle begrippen worden gebruikt door PR-medewerkers. Op de tech werkvloer is ongeveer 14% vrouw. En dat is een gemiddeld cijfer. Er zijn nog steeds genoeg bedrijven in Nederland waar geen enkele vrouw rondloopt.
Facturabel
In de tech liggen er banen voor het oprapen met een goed salaris en mooie arbeidsvoorwaarden. Er is snel personeel nodig omdat nieuwe opdrachten en projecten soms niet eens aangenomen kunnen worden. En toch vallen vaak de junioren buiten de boot. De reden? Er is een voorkeur voor seniors omdat zij direct facturabel aan de slag kunnen. Er wordt daarin meer naar de korte termijn gekeken dan naar de lange termijn. Dat is niet alleen zonde voor alle studenten die net van school komen, maar ook voor de mensen die veel tijd en geld hebben gestopt in een omscholingstraject.
M
aniertjes
Ik zeg altijd: na het lezen van dit boek zie je het ook. Je gaat misschien bepaalde maniertjes herkennen bij je collega's, je weet welke trucjes er worden gebruikt en je kan daar je voordeel mee doen, zonder jezelf te verliezen. Je leert misschien bepaalde mannen waarderen die al het verschil aan het maken zijn. Door zich op te werpen als sponsor of mentor.
Rauwe werkelijkheid
Dit boek is geen mannen-afzeik-boek, het gaat juist over het leven op een mannen gedomineerde werkvloer. Het is geen discriminatie of stemmingmakerij. Alles is gebaseerd op feiten en persoonlijke verhalen van de mensen op de werkvloer. In veel boeken zijn de CEO's aan het woord. Door het gebruik van bekende namen verkoopt dat namelijk beter. In dit boek lees je juist wat er momenteel aan de hand is op de werkvloer zelf. Het gaat voorbij de mooie woorden in jaarverslagen maar laat juist de (soms wat rauwe) werkelijkheid zien.
Werkcultuur
Wat ik hoop te bereiken met dit boek? Dat we ons gaan richten op de verandering van de werkcultuur in de tech naar een cultuur waar mensen zich welkom voelen, zich gehoord voelen en dezelfde kansen krijgen. Het mooiste zou zijn als steeds meer mannen dit inzien en daar ‘ownership' voor pakken. Alleen dan gaat het ons écht lukken.
Over Chantal Schinkels
Chantal Schinkels heeft meer dan tien jaar ervaring in de e-commerce en voorheen begeleidde ze development trajecten voor webshops met miljoenen euro’s omzet. Nu is ze spreker en social tech- en e-commerce-expert Ze is auteur van het boek De IT girl en Het Koopinfuus.