Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Podcast

Leo van de Voort

‘Veel bestuurders zijn strategisch lui’

Je hebt Fantoomtrots als je trots bent op bedrijven die er eigenlijk niet meer zijn. Bedrijven die vaak door private-equitypartijen van de beurs zijn geplukt. Het is de basis van het boek Exit Fantoomtrots. Auteurs Leo van de Voort en Leen Paape vinden dat veel bestuurders strategisch lui zijn waardoor deze partijen te makkelijk hun gang kunnen gaan.

Karin de Zwaan | Aad Goudappel | 28 april 2022 | 1-2 minuten leestijd

‘Bestuurders en topmanagers gaan bepalende strategische keuzes uit de weg en vergeten bepalende knopen door te hakken. Ze passen op de winkel, tot de harde werkelijkheid hen inhaalt.’ Een van de constateringen in Exit Fantoomtrots. In de nieuwe aflevering van Managementboek podcast De Boekenpraktijk spreekt Willem van Leeuwen met Leo van de Voort over deze materie.

Leo van de Voort: ‘Het old boys network is nog altijd aan de hand, en een probleem. Volgens mij is het onmogelijk om als je een beursgenoteerd bedrijf bestuurt om daar ook nog vier commissariaten naast te doen. Dan doe je alles half. En daarmee zetten we de poorten open voor de zogenaamde barbaren en sprinkhanen. We zeggen eigenlijk ‘haal ons van de beurs’.’

De Rijnlandse organisatie Angelsaksisch inpakken

Van de Voort pleit voor andere afspraken in de top van het bedrijf. De Raad van bestuur en Raad van toezicht zouden dichter op elkaar moeten zitten, waarbij het bestuur voor de uitvoering (het nu) moet zijn en de commissarissen voor de balans, de strategie en de toekomst. Strategie zou dan ook meer moeten gaan over toekomstvisie, met een echt hoge lat. ‘We hebben ontdekt dat financiering staat aan het begin van de onderneming, en aan het eind moet er voldoende rendement overblijven voor die financier. Anders ben je onfinancierbaar. Daartussenin heb je een taak om het goed te doen voor je medewerkers, de maatschappij, het milieu, je toeleveranciers. Een stakeholderbeleid dat nogal Rijnlands is. Dat noemen we het Angelsaksisch inpakken van het Rijnlands operationaliseren. Het is en en en, niet of of.’

In de aflevering gaat van de Voort verder in op hoe we strategische luiheid kunnen voorkomen én geeft hij verschillende voorbeelden van bedrijven waar het goed (Auping) of juist niet goed (KPN) gaat.

LUISTER DE AFLEVERING

De Boekenpraktijk is een podcast van Managementboek. Presentator Willem van Leeuwen onderzoekt elke twee weken samen met auteurs hoe de theorie van managementboeken aansluit bij de praktijk.

Luister naar De Boekenpraktijk hieronder of open de podcast op SpotifyApple PodcastsGoogle Podcasts of YouTube

Over Karin de Zwaan
Karin is marketeer bij Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden