We zouden het eigenlijk vaker moeten doen
Op alle niveaus en in alle richtingen wordt te weinig aangesproken. 40% van de managers vindt dat zij medewerkers, collega’s of de eigen leidinggevende vaker zou moeten aanspreken. Als ‘excuus’ draagt men o.a. aan ‘er geen tijd voor te hebben’. Over het aanspreekgedrag van collega-managers is men helemaal ontevreden; 60% geeft aan dat collega-managers de medewerkers in hun team en de naaste collega’s vaker zouden moeten aanspreken. Van de ondervraagde managers geeft 37% aan dat zij zelf ook te weinig wordt aangesproken door de eigen leidinggevende. Interessant is dat ‘zich niet laten bijsturen door mij’ opvallend laag scoort als symptoom van disfunctioneren. Dat roept bij ons de (vervolg)vraag op hoe belangrijk managers het werkelijk vinden het gedrag van hun collega’s of medewerkers bij te kunnen sturen. Voelen zij zich hier wel verantwoordelijk voor?
En ‘beter’
Duidelijk is dat iedereen de feedbackregels inmiddels wel kent en weet hoe ongewenst gedrag bijgestuurd zou moeten worden. Maar de impact in de praktijk laat duidelijk veel te wensen over. Nog geen 20% van de managers zegt in staat te zijn niet effectief gedrag permanent bij te sturen. Dat komt wellicht doordat veel managers alleen zeggen wat ze niet goed vonden of vertellen hoe ze het zelf zouden doen. Dertig procent van de managers gebruikt bij het aanspreken zelfs indirect verkregen input.
Omdat veel winst te behalen is
De effecten van niet constructief gedrag en uiteindelijk zelfs volledig disfunctioneren van een medewerker of collega zijn groot, zo zeggen de managers ook zelf. In volgorde van aangegeven prioriteit: de sfeer binnen het hele team wordt slechter, andere collega’s gaan ook minder constructief gedrag vertonen en de productiviteit en omzet van de organisatie dalen met respectievelijk 28% en 12,5%. Ook stijgen de kosten met 16% en het verzuim met 15%. Daarnaast neemt het verloop met 11% toe. We betalen dus een forse prijs voor het niet functioneren van één of meer collega’s. De combinatie van de geringe impact die wij met aanspreken maken (als we het al doen) en de hoge kosten (m.b.t. o.a. omzet maar ook sfeer) die het voortbestaan van niet effectief gedrag met zich mee brengt baart ons zorgen. Met het onderzoeken van de ‘excuses’ en praktische begeleiding in de praktijk zouden we eenvoudig enorme verbeteringen kunnen realiseren in een heel team. Stel dat we in staat zouden zijn niet constructief gedrag van de werkvloer te verbannen, dan stijgt de productiviteit immers aanzienlijk en levert dat ons direct 12,5% meer omzet. De moeite waard.
Meer informatie over Kien Onderzoek : www.kienonderzoek.nl
Meer informatie over Be7 : www.be7.nl
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.