OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
16 resultaten
recensie
Leiderschap
22 november 2016
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Paradoxaal leiderschap gaat over het benutten van de kracht van tegenpolen. Een thema van alle tijden. Maar op dit moment ook zeer actueel nu we in Nederland en de rest van de wereld steeds meer richting of-of-denken lijken te gaan.
recensie
Mens en maatschappij
30 maart 2016
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Wikipedia omschrijft Russell Brand als Engels komiek, acteur, columnist en radio- en televisiepresentator. Hij presenteert zich als flamboyante, ietwat wazige verschijning en schuwt er niet voor controverses op te zoeken. In 2015 wordt zijn boek Revolution vertaald in het Nederlands. In Revolutie maakt Brand op hilarische wijze gehakt van de marionetten en papieren tijgers uit onze conformistische tijd. Vanuit zijn oogpunt is een revolutie onvermijdelijk en ook leuk.
recensie
Marketing
18 februari 2016
Mireille Schrijnemaekers
3-5 minuten leestijd
Michel Jansen heeft een nieuw boek geschreven over betekenisvolle merken: De vijf stappen naar een betekenisvol merk. Een zeer actueel thema omdat veel organisaties moeite hebben om zich te onderscheiden van elkaar.
recensie
Internet en social media
5 januari 2016
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Andrew Keen heeft een messcherp manifest geschreven waarin hij de lezer kennis laat maken met de andere kant van het internet. In Internet is niet het antwoord toont hij aan dat internet –sinds de Industriële Revolutie- de grootste ontwrichtende verandering in onze maatschappij in gang heeft gezet.
recensie
Algemeen management
18 november 2015
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Arvid Buit, een van de jonge executive coaches in Nederland, heeft een boek geschreven over zijn werk met bestuurders en directeuren die zijn vastgelopen in persoonlijke of strategische uitdagingen.
recensie
Economie
11 november 2015
Mireille Schrijnemaekers
2-3 minuten leestijd
Paul Vigna en Michael J. Casey, beide journalist voor de Wall Street Journal, hebben een diepgravend boek geschreven over het fenomeen digitale valuta. In hun boek Het tijdperk van Cryptovaluta komt de geschiedenis van deze op computertechniek gebaseerde valuta aan bod, hoe het werkt en welke rol het gaat spelen in onze maatschappij.
recensie
Economie
7 juli 2014
Mireille Schrijnemaekers
2-3 minuten leestijd
In ‘Windhandel’ reconstrueren Jorinde Schrijver en Siem Eikelenboom de opkomst en ondergang van Econcern. Het energiebedrijf uit Utrecht dat de wereld ging verbeteren en dat uit ideologie is ontstaan. Het is een enorme klus voor de twee journalisten van het FD om op basis van het curatorenonderzoek en interviews met bijna honderd direct en indirect betrokkenen de reconstructie van deze bedrijfsgeschiedenis op te tekenen.
recensie
recensie
Marketing
12 juni 2013
Mireille Schrijnemaekers
2-3 minuten leestijd
Wat een fantastisch boek is 'Firms of Endearment' van Raj Sisodia, Jag Sheth en David B. Wolfe. Organisaties die zich Firm of Endearment mogen noemen, nemen alle belanghebbenden in gelijke mate mee in hun strategie en besluitvorming. Zij houden evenveel rekening met partners, de maatschappij, klanten, medewerkers en investeerders. Dit soort bedrijven denkt in langetermijnresultaten in plaats van kortetermijnwinst of -gewin.
recensie
Organisatiekunde
15 mei 2013
Mireille Schrijnemaekers
Dat je altijd kunt leren van succesverhalen uit andere branches, bewijst het boek 'De organisatie draait door'. Het idee voor het boek is ontstaan aan de bar bij De Wereld Draait Door. Hoe krijgt de redactie dat dagelijks voor elkaar? En kun je de succesfactoren vertalen naar het bedrijfsleven en toepassen tijdens organisatieveranderingen? De auteurs besloten die vraag te beantwoorden aan de hand van negen succesvolle televisieprogramma's.
recensie
Economie
9 augustus 2010
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Het boek 'De crash van 1929' van John Kenneth Galbraith is weer helemaal actueel sinds de economische crisis die ons getroffen heeft. Galbraith beschrijft de crash van 1929 zeer gedetailleerd. De snelle klim van de beurskoersen, het enorme geloof in de gezondheid van de economie en de enorme klap die veroorzaakt wordt als de zeepbel uiteen spat. In de afgelopen decennia is duidelijk geworden dat we maar weinig leren van onze geschiedenis. Een samenvatting van het boek zou dan ook verplichte kost moeten zijn voor elke middelbare scholier.
recensie
Algemeen management
21 april 2010
Mireille Schrijnemaekers
Michaël Bremans, de auteur van 'Eco-logica' is fabrikant. Hij leidt de organisatie Ecover, die ecologische was- en schoonmaakmiddelen maakt. Met zijn boek probeert hij de lezer te overtuigen om bewuster te gaan leven. Daarnaast maakt hij met Ecover een statement: hij toont aan dat het anders kan. Dat je als bedrijf toch kunt overleven in een uiterst concurrerende markt, ook als je niet zonder meer de klassieke, harde economische wetmatigheden wilt volgen. De oorsprong en geschiedenis van Ecover zijn de leidraad van het boek.
recensie
Psychologie
22 januari 2010
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Daniel Goleman heeft met 'Ecological Intelligence' een veelzijdig boek geschreven over de op handen zijnde informatierevolutie met betrekking tot onze ecologie. Hij schrijft vanuit de aanname dat de meeste consumenten de juiste keuzes willen maken, maar dat iedereen zich afvraagt wat die dan zijn. Tot nu toe werden onderwerpen als milieu, gezondheidsbedreigingen en kinderarbeid ééndimensionaal behandeld. Problemen worden geïsoleerd van andere bekeken en opgelost. Goleman daarentegen belicht in circa 250 pagina's alle aspecten en invalshoeken die van invloed zijn op de ecologie.
recensie
Algemeen management
22 januari 2010
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Daniel Goleman heeft met 'Ecological Intelligence' een veelzijdig boek geschreven over de op handen zijnde informatierevolutie met betrekking tot onze ecologie. Hij schrijft vanuit de aanname dat de meeste consumenten de juiste keuzes willen maken, maar dat iedereen zich afvraagt wat die dan zijn. Tot nu toe werden onderwerpen als milieu, gezondheidsbedreigingen en kinderarbeid ééndimensionaal behandeld. Problemen worden geïsoleerd van andere bekeken en opgelost. Goleman daarentegen belicht in circa 250 pagina's alle aspecten en invalshoeken die van invloed zijn op de ecologie.
recensie
Communicatie en media
10 april 2009
Mireille Schrijnemaekers
2-3 minuten leestijd
Interne communicatie is een boeiend vakgebied. Uit onderzoek blijkt dat bij goed presterende bedrijven tachtig procent van de medewerkers vertrouwen heeft in de leiding en vindt dat het management echt naar hen luistert.
recensie
Marketing
25 februari 2009
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Dat er altijd plaats is voor een nieuwe speler op de markt, bewijst het verhaal over de opkomst van Nike in Nederland. 'Nike' is erg uitnodigend geschreven door Michel Lukkien, de man die geloofde in de opkomst van het hardlopen in Nederland. Terwijl de gevestigde spelers, Puma en Adidas, geen oog hadden voor de markt die zich aandiende, stortte hij zich met alle overgave op de ontwikkeling van het professionele en recreatieve hardlopen in Nederland.