'De organisatie draait door' van Simon van der Veer, Tamira Nicolai-van Vught en Wouter Hendrikx beschrijft negen succesvolle televisieprogramma's en analyseert de succesfactoren. De schrijvers stelden zich de vraag wat succesvolle televisieprogramma's speciaal maakt en of die succesfactoren niet ook bij organisatieveranderingen in het bedrijfsleven nuttig (kunnen) zijn. De televisieprogramma's die geanalyseerd worden zijn zeer divers, waaronder praatprogramma's zoals De wereld draait door en 24 uur met, het datingprogramma Boer zoekt vrouw, spelprogramma Wie is de Mol, talentenshow The Voice of Holland en improvisatieprogramma De Vloer op. Een diverse keuze dus en die diversiteit zorgt ervoor dat het boek interessant is om te lezen. De analyse van elk programma gebeurt volgens een vast format. De auteurs vertellen zeer beknopt wat de inhoud van het programma is om vervolgens het format te analyseren en de succesfactoren te benoemen. Ze laten aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe het televisieprogramma concreet inzetbaar is en geven tips om mee aan de slag te gaan in een team of organisatie. Elke analyse wordt afgesloten met een praktijkvoorbeeld. Het boek heeft een aantal pluspunten: - Het is zeer toegankelijk geschreven en is origineel in zijn soort; - De analyse van elk programma lukt in maximaal 10 bladzijden, waardoor je in weinig tijd aan het denken wordt gezet; - Elk programma wordt in essentie beschreven zodat je ook een voorstelling ervan hebt als je het nog nooit gezien hebt; - De praktijkvoorbeelden per hoofdstuk maken al deels de vertaalslag van de televisieprogramma's naar organisaties; en - Het boek eindigt met het hoofdstuk Aan de slag waarin negen zeer concrete tips gegeven worden om morgen mee aan de slag te gaan. Dit boek onderschrijft mijn motto dat je altijd kunt leren van iedereen en alles. Toch heb ik een aantal kritische kanttekeningen. De auteurs hebben mijns inziens voor een makkelijke weg gekozen door televisieprogramma's te selecteren op basis van kijkcijfers en deze vervolgens afzonderlijk van elkaar te analyseren. Succesfactoren van de verschillende programma's worden niet met elkaar in verband gebracht of gekoppeld aan waardeproposities of de cultuur van organisaties. Het boek mist hierdoor diepgang en is een allemansvriend geworden. Met hetzelfde format hadden ze ook twintig programma's kunnen analyseren of slechts drie en de lezer zelf het format laten toepassen op andere programma's. Mijn advies is om elk hoofdstuk minimaal 24 uur te laten bezinken en eventueel samen met anderen de vertaalslag te maken naar de organisatie en het dagelijkse werk. Daarnaast raad ik iedere lezer aan om na te denken over de uitdagingen waar hun organisatie voor staat en op zoek te gaan naar situaties waar deze uitdaging omgezet is in succes. Met het in het boek gegeven format kunt u vervolgens achterhalen wat de drijvende succesfactoren zijn en hoe deze toegepast kunnen worden. Dus bewust vertragen met lezen om te kunnen versnellen en ook zelf blijven nadenken vanuit het perspectief van de eigen organisatie over wat succesvol is en waarom.
Over Mireille Schrijnemaekers
Mireille Schrijnemaekers is marketingconsultant en interim-manager bij Zelino BV en heeft 20 jaar werkervaring bij grote (internationale) organisaties, waaronder Vodafone, Ernst & Young, KPN, Pon en SNS Bank.