OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
24 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 juni 2014
Bas van Vlierden
2-3 minuten leestijd
Na zijn bestseller komt Daniel Pink wederom met een boek met bestsellerpotentie: 'Drive'. Pink schrijft in zijn nieuwe boek over intrinsieke motivatie. Hoewel de gedragswetenschap al decennia lang aandacht vraagt voor deze drijfveer, geeft het bedrijfsleven hier tot op heden geen gehoor aan. Wellicht dat Drive hier verandering in kan brengen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
10 augustus 2011
Bas van Vlierden
3-4 minuten leestijd
'Moedeloos liep ik langs de ontbijtschappen in de supermarkt, in een poging een keuze te maken voor ontbijtgranen: appel-kaneel of toch honing-noten. Het was genante verspilling van de middag en toch was het iets wat me voortdurend overkwam.' Dit overkwam Johah Lehrer en het was voor hem de directe aanleiding om 'Hoe wij beslissen' te schrijven. Het boek maakt inzichtelijk waardoor dit je overkomt en wat zich allemaal in je hersenen afspeelt bij verschillende beslismomenten.
recensie
Werk en loopbaan
23 september 2010
Bas van Vlierden
3-4 minuten leestijd
'Ignore this book at your own Peril.' Dat is wat marketinggoeroe Seth Godin zegt over 'ReWork', dat werd geschreven door de oprichters van het succesvolle softwarebedrijf 37signals. De auteurs, Jason Fried en David Heinemeier Hansson, leggen uit welke regels zij hebben gehanteerd om te komen tot dat succes. Ze geven adviezen die vaak haaks staan op wat we geleerd hebben in onze studies Bedrijfskunde en opleiding tot MBA. Niet omdat ze zo graag tegendraads zijn, maar omdat ze vinden dat binnen veel bedrijven dingen logischer, sneller, gemakkelijker en effectiever kunnen. Van deze 'practice what you preach'-auteurs geen strategische lulkoekbingo maar ruim 80 concrete en scherpe adviezen om het verschil te maken. Hieronder 5 willekeurige voorbeelden.
recensie
Algemeen management
23 september 2010
Bas van Vlierden
3-5 minuten leestijd
'Ignore this book at your own Peril.' Dat is wat marketinggoeroe Seth Godin zegt over 'ReWork', dat werd geschreven door de oprichters van het succesvolle softwarebedrijf 37signals. De auteurs, Jason Fried en David Heinemeier Hansson, leggen uit welke regels zij hebben gehanteerd om te komen tot dat succes.
recensie
Non-profit
19 juli 2010
Bas van Vlierden
6-8 minuten leestijd
Het managen van een ziekenhuis is de moeilijkste baan die er bestaat, aldus Fred Lee, auteur van 'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis'. En deze baan zou een stuk gemakkelijker zijn wanneer er geleerd wordt van de bedrijfsvoering van Disney. In zijn boek legt Lee uit wat ziekenhuizen (maar ook bedrijven in hele andere branches) kunnen leren van wat Disney al heeft geleerd: de beleving van de klant is DE leidende voorwaarde voor succes.
recensie
Marketing
16 juli 2010
Bas van Vlierden
2-3 minuten leestijd
Seth Godin's 'Purple Cow' staat al lange tijd hoog in de lijst bestverkochte sales- & marketingboeken van webwinkels. Godin's uitspraken op de achterkant van het boek ('the old ways of marketing are dead', 'your product will only survive in a crowded marketplace is you stop advertising and start innovating' en 'you need to be a purple cow') doen verwachten dat de Purple Cow de oplossing is voor veel problemen waar marketeers tegenwoordig mee worstelen. Benieuwd of dat werkelijk zo is?
recensie
Marketing
16 juli 2010
Bas van Vlierden
Seth Godin's 'Purple Cow' staat al lange tijd hoog in de lijst bestverkochte sales- & marketingboeken van webwinkels. Godin's uitspraken op de achterkant van het boek ('the old ways of marketing are dead', 'your product will only survive in a crowded marketplace is you stop advertising and start innovating' en 'you need to be a purple cow') doen verwachten dat de Purple Cow de oplossing is voor veel problemen waar marketeers tegenwoordig mee worstelen. Benieuwd of dat werkelijk zo is?
recensie
Marketing
14 juli 2010
Bas van Vlierden
De consument is uitgekeken op betekenisloze belevenissen. Na het 'experience' tijdperk is het nu tijd voor 'authenticity': echtheid. Dit concluderen Pine en Gilmore in hun boek 'Authenticity'. De auteurs proberen het begrip uit te leggen aan de hand van de begrippen 'waarachtigheid' en 'geloofwaardigheid'. Dit lukt hen slechts ten dele.
recensie
Marketing
14 juli 2010
Bas van Vlierden
5-7 minuten leestijd
De consument is uitgekeken op betekenisloze belevenissen. Na het 'experience' tijdperk is het nu tijd voor 'authenticity': echtheid. Dit concluderen Pine en Gilmore in hun boek 'Authenticity'. De auteurs proberen het begrip uit te leggen aan de hand van de begrippen 'waarachtigheid' en 'geloofwaardigheid'. Dit lukt hen slechts ten dele.
recensie
Internet en social media
2 juli 2010
Bas van Vlierden
Gratis lijkt het nieuwe toverwoord van de 21e eeuw. Het snelstgroeiende bedrijf van de wereld, Google, biedt alleen maar gratis diensten aan, de grootste online encyclopedie (Wikipedia) is kosteloos te gebruiken en popband Radiohead had financieel gezien een van de meest succesvolle cd introducties door deze gratis online aan te bieden. Kortom, tijd om het radicale economische principe van gratis eens onder de loep te nemen. Na zijn bestseller 'The Long Tail' beschrijft Chris Anderson in 'FREE' hoe het nieuwe gratis de markt radicaal verandert.
recensie
IT-management / ICT
2 juli 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Gratis lijkt het nieuwe toverwoord van de 21e eeuw. Het snelstgroeiende bedrijf van de wereld, Google, biedt alleen maar gratis diensten aan, de grootste online encyclopedie (Wikipedia) is kosteloos te gebruiken en popband Radiohead had financieel gezien een van de meest succesvolle cd introducties door deze gratis online aan te bieden. Kortom, tijd om het radicale economische principe van gratis eens onder de loep te nemen. Na zijn bestseller 'The Long Tail' beschrijft Chris Anderson in 'FREE' hoe het nieuwe gratis de markt radicaal verandert.
recensie
Marketing
24 juni 2010
Bas van Vlierden
Na zijn beststellers 'Klanten zijn eigenlijk net mensen!' en 'No Budget Marketing' gooit auteur en veelgevraagd spreker Jos Burgers het over een andere boeg. 'Hondenbrokken' is een managementroman over klantgerichtheid. Geen theoretische en zware kost, maar praktische tips op een speelse manier gebracht.
recensie
Marketing
23 juni 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Het is het doel van elke marketingcommunicatieprofessional: een advertentie, concept, slogan, productidee of andere boodschap die echt bij consumenten blijft hangen. Chip Heath en Dan Heath (Stanford Business School) hebben het boek 'De plakfactor' geschreven om mensen te helpen hun ideeën te laten 'plakken' (sticky ideas). Op basis van onderzoek presenteren zij zes principes die een sticky idea kenmerken.
recensie
Marketing
23 juni 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Het is het doel van elke marketingcommunicatieprofessional: een advertentie, concept, slogan, productidee of andere boodschap die echt bij consumenten blijft hangen. Chip Heath en Dan Heath (Stanford Business School) hebben het boek 'Made to Stick' geschreven om mensen te helpen hun ideeën te laten 'plakken' (sticky ideas). Op basis van onderzoek presenteren zij zes principes die een sticky idea kenmerken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 januari 2010
Bas van Vlierden
5-7 minuten leestijd
Heb je jezelf ooit 'ja' horen zeggen tegen een telemarketeer en vroeg je je vervolgens verbaasd af waarom je instemde met een abonnement op een tijdschrift dat je eigenlijk niet interesseert? En kun je uitleggen waarom je sommige obers meer fooi geeft dan anderen? Robert Cialdini (hoogleraar Psychologie aan de Arizona State University) legt in zijn bestseller 'Influence' uit hoe bedrijven psychologie commercieel kunnen inzetten om consumenten 'ja' te laten zeggen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 januari 2010
Bas van Vlierden
5-7 minuten leestijd
Heb je jezelf ooit 'ja' horen zeggen tegen een telemarketeer en vroeg je je vervolgens verbaasd af waarom je instemde met een abonnement op een tijdschrift dat je eigenlijk niet interesseert? En kun je uitleggen waarom je sommige obers meer fooi geeft dan anderen? Robert Cialdini (hoogleraar Psychologie aan de Arizona State University) legt in zijn bestseller 'Influence' uit hoe bedrijven psychologie commercieel kunnen inzetten om consumenten 'ja' te laten zeggen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 januari 2010
Bas van Vlierden
Heb je jezelf ooit 'ja' horen zeggen tegen een telemarketeer en vroeg je je vervolgens verbaasd af waarom je instemde met een abonnement op een tijdschrift dat je eigenlijk niet interesseert? En kun je uitleggen waarom je sommige obers meer fooi geeft dan anderen? Robert Cialdini (hoogleraar Psychologie aan de Arizona State University) legt in zijn bestseller 'Influence' uit hoe bedrijven psychologie commercieel kunnen inzetten om consumenten 'ja' te laten zeggen.
recensie
Marketing
21 januari 2010
Bas van Vlierden
5-7 minuten leestijd
'Groundswell' werd in januari 2010 door de AMA (American Marketing Association) verkozen tot beste marketingboek van 2009. Dit boek van Charlene Li en Josh Bernoff, beiden topconsultants bij Forrester Research, wordt beschouwd als een van de meest toonaangevende boeken op het gebied van social media. De Nederlandse vertaling van het Engelse woord groundswell is vloedgolf. De auteurs omschrijven het begrip echter als volgt: 'a social trend in which people use technologies to get the things they need from each other, rather than from traditional institutions like corporations.'
recensie
Marketing
14 januari 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Bedrijven met loyale klanten realiseren sterkere groei en hogere winsten dan andere bedrijven. Deze bedrijven hoeven minder geld uit te geven aan marketing en acquisitie omdat hun loyale klanten dat voor hen doen.
recensie
Marketing
14 januari 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Bedrijven met loyale klanten realiseren sterkere groei en hogere winsten dan andere bedrijven. Deze bedrijven hoeven minder geld uit te geven aan marketing en acquisitie omdat hun loyale klanten dat voor hen doen. Hiermee begint Reichheld zijn betoog. Daarnaast zijn er echter veel bedrijven die focussen op 'slechte winsten'.