OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
139 resultaten
Interview
Marketing
2 juli 2025
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
In de BtoB-marketing wordt alles steeds sneller, digitaler en efficiënter. Volgens Wing Cheung verliezen we daardoor het belangrijkste uit het oog: de relatie. In zijn boek ‘Word B2B Meesterverleider’ pleit hij voor een aanpak die lijkt op daten: eerst oprechte aandacht, dan pas zaken. Cheung: ‘Oefen geduld, investeer oprecht en ga voor relaties die blijven.’
Interview
Ondernemen
18 juni 2025
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Serkan Gözmen, medeoprichter van WeMessage, vertelt over zijn ondernemersreis, het gevecht tegen vooroordelen en de lessen uit tien jaar vallen en opstaan. Hij schreef het boek ‘3-0 Achter - Allochtoon, ondernemer, verbinder: van niets naar een miljoenenbedrijf.’
Interview
Ondernemen
11 juni 2025
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Veel ondernemers rennen van project naar project, maar vergeten naar zichzelf te kijken. Terwijl juist dát de sleutel is tot duurzame groei, zegt Anthony Meijer zu Schlochtern. Samen met Ole van der Straaten schreef hij een boek over de kracht van zelfinzicht: ‘ZEAL: Groeitaal voor ondernemers’. ‘Als ondernemer ben jij de bottleneck én de versneller van je bedrijf.’ We spraken Meijer zu Schlochtern over valkuilen, structuur en waarom het intern soms best een beetje saai mag zijn.
Interview
Projectmanagement
21 mei 2025
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
In ‘No Nonsense Projectmanagement’ introduceert Tim Kieft een methodiek om projectmanagement voor het MKB drastisch te vereenvoudigen. Na honderden projecten met zijn softwarebedrijf zag Kieft immers dat traditionele methodieken te log en omslachtig zijn voor kleinere organisaties. ‘Ik wilde iets maken dat wél werkt in de praktijk.’
Interview
Personeelsmanagement
25 april 2025
Bas Hakker
4-6 minuten leestijd
Twee op de drie Belgen zijn financieel ongezond. Niet omdat ze roekeloos met geld omgaan, maar simpelweg omdat ze het nooit geleerd hebben. Els Lagrou zag van dichtbij hoe groot de gevolgen zijn van gebrekkige financiële kennis. Nu probeert ze werknemers te helpen grip te krijgen op hun geldzaken – en werkgevers te overtuigen dat ze daar een sleutelrol in kunnen spelen.
Interview
Marketing
3 maart 2025
Bas Hakker
4-6 minuten leestijd
Rob de Groot schreef ‘Iedereen praat erover’ dat draait om mond-tot-mondreclame. Geen typisch marketingboek vol funnels, klantreizen en ander jargon, maar praktische adviezen voor MKB-bedrijven om klanten te werven en te behouden. We spraken hem over zijn motivatie, visie op marketing en de kracht van bestaande klanten.
interview
Reclame en verkoop
12 februari 2025
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Salesexpert Richard van Kray en LinkedIn-kenner Marjolein Bongers schreven samen ‘Sales zonder bullshit’. We spreken ze over hun samenwerking, hun verschillende benaderingen van het onderwerp en zwetende oksels. Van Kray: ‘Veel goeroes slaan in de praktijk geen deuk in een pakje boter’.
Interview
Marketing
29 januari 2025
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Jordi Bron, eigenaar van marketingbureau Red Panda Works, geeft in ‘Full System Marketing’ een frisse kijk op Business-to-Business-marketing. Het boek neemt een beetje afstand van de klassieke marketingtechnieken en legt de nadruk op vertrouwen. ‘Het draait niet om clicks of conversies, maar om het bouwen van relaties,’ aldus Bron.
Interview
Marketing
20 december 2024
Bas Hakker
4-5 minuten leestijd
Harald Pol promoveerde in 2017 op zijn proefschrift Mastering Meaningful Customer Connections. ‘Relatietherapie voor klantliefhebbers’ is de populaire, toegankelijke versie van het proefschrift, waarin hij uitlegt hoe bedrijven hun klantrelaties kunnen verdiepen. Een gesprek met Pol over hoe deze ‘relatietherapie’ voor bedrijven niet alleen leidt tot loyale klanten, maar ook bijdraagt aan een duurzamere samenleving.
Interview
Marketing
16 december 2024
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Rogier Heijning, co-founder van Friends & Foes en WasteBoards, schreef met ‘Maak van je merk een Hero Brand’ een boek over hoe je kunt bouwen aan legendarische merken met een missie. Deze merken kenmerken zich door een uitdaging - een strijd - die zorgt voor een voortdurende stroom aan verhalen. Grote voorbeelden zijn Nike, Patagonia en Tesla.
Interview
Marketing
11 november 2024
Bas Hakker
5-6 minuten leestijd
Lisa van Noorden is kunstenaar en creatief strateeg voor grote organisaties. Met haar boek, ‘De Mondriaan van Marketing’, inspireert ze anderen om verder te kijken dan standaardoplossingen. In ons gesprek deelt Van Noorden haar visie op hoe creativiteit merken kan laten schitteren en vertelt ze over hoe kunst een voorbeeld kan zijn voor merkdenkers.
Interview
Marketing
28 oktober 2024
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Samen met Marjolijn Meynen schreef Ed Stibbe ‘Duurzame verleiding’. Het gaat erover hoe je als bedrijf jouw duurzame ambities vertaalt naar unieke waarde voor de klant. Daarvoor is het belangrijk eerst te snappen met wie je te maken hebt en daarna pas iets te ‘verkopen‘. Stibbe: ‘zorg ervoor dat je met je duurzame ambities ook echte waarde voor een klant creëert.‘
Interview
Algemeen management
30 september 2024
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
André van Straten heeft een duidelijke visie op creativiteit: met training en doorzettingsvermogen kunnen we allemaal onze creatieve talenten beter benutten. En die creativiteit is meer dan nodig bij bedrijven en de overheid, juist nu in dit digitale tijdperk. Hij schreef er een boek over: ‘De creatieve revolutie’.
Interview
Ondernemen
27 september 2024
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Technisch bedrijfskundige Pieter Peelen helpt met zijn bedrijf Beter is Meer/ No Nonsancy mkb-bedrijven met groeien. Op basis van die ervaring en de wetenschap schreef hij het boek ‘Beter is meer’. Het gaat erover hoe je kan voorkomen dat je als groeiend bedrijf stil blijft staan als het tijd wordt om te gaan professionaliseren.
Interview
Marketing
16 september 2024
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Met ‘Customer Experience - Van cult naar cultuur’ schreven Eric de Haan en Jean-Pierre Thomassen hun derde boek over uitblinken in klantbeleving. Hierin gaat het vooral om het creëren van de perfecte cultuur en daarover spreken we Eric de Haan. ‘Het gaat erom dat het geen ‘to do’ is maar een ‘to be’ wordt.’
Interview
Algemeen management
26 augustus 2024
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Eric de Haan schreef twee jaar geleden het boek ‘Luisteren is goud’. Met de service-expert bespreken we op een terras in Den Bosch waarom luisteren vandaag de dag zo belangrijk is, en hoe het beter kan.
Interview
Marketing
13 augustus 2024
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
‘Marketing Made Simple’ is de - logische - opvolger van bestseller ‘StoryBrand’ en wederom lanceerde Daan Schmidt de Nederlandse variant. Hij wil met vijf overzichtelijke stappen Nederlandse ondernemers helpen met hun groeiplannen.
Interview
Persoonlijke effectiviteit
24 juli 2024
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
In ‘Voorelkaarkrijgkunde’ lanceert Marjolijn Feringa een methodiek om ambities waar te maken. Met een grote droom, een doel, kleine stapjes in de vorm van een draaiboek en goed evalueren kom je een heel eind.
Interview
Algemeen management
17 juni 2024
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Kim Jansen helpt bedrijven met het aanpakken van grote verschillen op de werkvloer tussen generaties. Ze schreef daar het boek ‘Het generatie-effect’ over en hoopt jongeren en ouderen wat dichter tot elkaar te brengen. Want het begint allemaal met wederzijds begrip. Jansen: ‘Reverse mentoring, waarin jong en oud elkaar mentoren werkt echt heel goed.’
Interview
Marketing
27 mei 2024
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Peter Snoeckx schreef het boek ‘De retentie-economie’. Het is een van de eerste boeken over het abonnementenmodel. Het komt op een moment dat die manier van werken niet meer alleen veel voorkomt in de media- of telecomwereld, maar ook daarbuiten. Ver daarbuiten. Een gesprek over hoe je zo’n model tot een succes brengt.