De prijs Communicatieboek van het Jaar is dit jaar voor het eerst uitgereikt, en heeft als doel om publicaties met meerwaarde voor het vak meer onder de aandacht van vakgenoten te brengen.
Naast de winnende publicatie bestond de shortlist uit Communiceren in tijden van crisis van Jeroen Wils en Effectief opiniestukken schrijven - Aandacht voor uw zaak in 10 stappen van Arnold Vonk. Al deze drie boeken scoren het hoogst op de drie keuzecriteria: is het vernieuwend, draagt het bij aan het vak, en is het praktisch toepasbaar?
De jury roemde Van Bekkum omdat hij in zijn boek ‘het merkdenken op een toepasbare wijze koppelt aan andere communicatiegebieden, zoals reputatie, identiteit en corporate management’. Ook wordt Bouwen aan organisatie identiteit een degelijk boek genoemd, dat tegen organisatiekunde aanschurkt. ‘Het biedt vakinhoudelijke verdieping aan praktijkmensen. Het is dan ook een pre dat de schrijver vanuit zijn werkpraktijk dagelijks met deze materie te maken heeft, hij staat als het ware met de poten in de modder.’
(De jury bestond uit Rocco Mooij, hoofdredacteur Communicatie), Piet-Hein Coebergh (Lector PR & Social Media Hogeschool Leiden en Coebergh PR), Gonda Duivenvoorden (programmamanager communicatie bij SRM en Brainwork Communicatie), Jan-Jelle van Hasselt (Wit Communicatie), en Ron van der Jagt (voorzitter Logeion en partner bij de Reputatiegroep).)
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.