Manoli Martin-Camuñas
Bedrijfskundig brandmanager en identiteitsstrateeg bij MANOLi
Volgens Tibor van Bekkum zijn merkvraagstukken feitelijk ook organisatievraagstukken en niet voornamelijk marketing- en communicatievraagstukken. Daarmee is de toon gezet.
Hij geeft de organisatie identiteit een centrale rol bij het bouwen van een duurzaam en sterk corporate merk en organisatie.
De auteur neemt je mee in zijn definitie van organisatie identiteit en slaat wat mij betreft ‘de spijker op zijn kop’ als hij stelt dat organisatie identiteit meer is dan een set waarden, archetype of organisatiepersoonlijkheid. Het is het strategisch kernprofiel van de organisatie. Dat de organisatie een strategisch, emotioneel en inspirerend handelingsperspectief geeft. Van Bekkum ondersteunt en onderbouwt zijn visie met toegankelijke Nederlandse cases en met studies en ervaringen.
Geen wervelend marketingboek vol mooie plaatjes. Bouwen aan organisatie identiteit is wat mij betreft een zorgvuldig naslagwerk dat helpt om de organisatie identiteit duurzaam te verankeren binnen je organisatie en als kompas te gebruiken.
7,5
Strategy director employer/internal branding ARA
Dit boek sluit precies aan bij de tijdgeest in ons vakgebied. Het is een urgent pleidooi voor een holistische kijk op het bouwen van onderscheidende en relevante merken. Traditionele grenzen van marketing (het merk), HR (cultuur) en lijn (strategie, klantwaarden) worden doorbroken met identiteit als kompas.
Als merkbouwer heb ik dit boek met veel belangstelling gelezen. Het geeft een gedegen, volledige inkijk op noodzaak, biedt grip op de lastig grijpbare ‘identiteit’ en consequenties voor positioneren en merkportfolio’s. Tot slot ook een helder verhaal over het meekrijgen van de organisatie in merkgerichter ondernemen.
Een dijk van een boek, inhoudelijk en analytisch sterk. Een mooie integrale visie op een complex thema. De kracht is echter ook haar valkuil. Van Bekkum heeft alles willen beschrijven en blijft op voor mij interessante punten zoals implementatie soms wat aan de oppervlakte. Het boek zou voor mij nóg beter worden met meer praktijkcases, beeld en iets minder academisch taalgebruik.
8
Jochum Stienstra
Directeur/eigenaar Ferro Explore!
Het begrip organisatie-identiteit had in mijn ogen altijd nog wat ‘schimmigs’. In dat opzicht was dit boek voor mij een eye opener. Het begrip ‘identiteit’ verliest in dit boek al zijn wolligheid. Daarbij heeft Bouwen aan organisatie identiteit voor mij op overtuigende wijze aangetoond dat het voor bedrijven niet zinvol is om alleen op zoek te gaan naar de behoeften van de klant of consument. Als je als organisatie geen inzicht hebt in hoe je eigen identiteit je in de weg zit of helpt, dan word je feitelijk stuurloos.
Dit is een radicale verandering voor marktonderzoekbureaus, die – in opdracht van de marketeers – geneigd zijn vooral te onderzoeken wat de doelgroep wil. Ik vind dan ook dat dit boek een must read is voor iedereen die zich met marketing en onderzoek bezighoudt. Het lezen is ook bepaald geen straf: je krijgt op zeer onderhoudende wijze toegang tot relevante en bruikbare theorie. Ik zeg dus: lezen!
9