In het Groot Online Werkvormenboek vind je 60 werkvormen die je hierbij kunt gebruiken. Annemarieke van Rumpt, werkzaam bij 2KNOWHOW, is een van de auteurs en licht toe waarom werkvormen de sleutel zijn tot succesvol online werken.
Wat in maart 2020 door de coronacrisis voor velen begon als ‘noodgedwongen' thuiswerken, werd na korte tijd al een nieuw normaal. Experts spreken van een onomkeerbare trend. Het thuiswerken en daarmee het digitaal vergaderen en lesgeven zal ook zonder corona een onderdeel blijven van onze nieuwe routines.
Waar het thuiswerken zeker voordelen heeft, zoals minder reistijd en meer vrijheid om je eigen dag in te delen, heeft het ook een keerzijde. Veel mensen worstelen met hun energiebalans en missen de structuur en het sociale contact van het op kantoor werken. Het online werken vraagt veel en maakt ons vermoeid. Belangrijk dus dat online sessies energie geven en bijdragen aan de samenwerking met collega's. Ook online zoeken we elkaar op om plannen te maken, ideeën te vergaren, kennis over te dragen, standpunten uit te wisselen, afspraken te maken en successen te vieren. Deze ontmoetingsmomenten moeten energiek, verbindend en resultaatgericht zijn.
Het succesrecept
Een succesvol overleg hangt af van vier factoren: Verbinding - Duidelijkheid- Interactie- Reflectie. Als voorzitter, begeleider of docent kun je de volgende checklist langslopen om te bepalen of deze factoren in jouw overleg voldoende terugkomen.
Verbinding
- Voelt iedereen zich welkom?
- Is er contact?
- Is de mindset positief?
Duidelijkheid
- Heeft het overleg en elk onderwerp een begin en een eind?
- Schep ik zelf duidelijkheid?
- Stuur ik op concrete afspraken?
Interactie
- Staat iedereen ‘aan'?
- Vraag ik expliciet om input?
- Stimuleer ik echte interactie?
Reflectie
- Is er tijd om na te denken?
- Versterkt het overleg eigen verantwoordelijkheid?
- Wordt er geleerd?
Hoe creëer ik online contactmomenten volgens dit succesrecept?
Daar geeft het Groot Online Werkvormenboek het antwoord op: Werkvormen. Werkvormen zijn de sleutel. Het is geen trucje of spelletje, maar een zorgvuldig gekozen aanpak die bijdraagt aan het sturen op gedrag en het behalen van inhoudelijke doelen. Dit vraagt van jou als begeleider dat je investeert in de voorbereiding: wat is het gewenste resultaat en het gewenste gedrag in je sessie? Welke werkvormen ondersteunen dit?
Een voorbeeld
Stel je bent de begeleider van een tweewekelijkse teamcall waar altijd diverse punten op de agenda staan. Je vindt het belangrijk dat enerzijds de agendapunten allemaal behandeld worden en anderzijds dat dit op een interactieve manier gebeurt. Deze twee zaken kunnen gevoelsmatig nog wel eens op gespannen voet met elkaar staan.
In zo'n situatie kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de volgende werkvormen
- Digitale belduo's: je maakt tweetallen en laat ieder tweetal 10 minuten met elkaar bellen over het agendapunt. Je kan hen hier nog een paar richtvragen voor het gesprek in meegeven.
- Reactieronde: Na afloop van de belronde vraag je iedereen om in maximaal 1 minuut te delen wat hun gesprekspartner belangrijk vond ten aanzien van het agendapunt.
Op deze manier heb je interactie zonder dat het een chaos wordt in de call, én heeft iedereen de kans gehad om zijn mening te geven ten aanzien van het agendapunt. Zonder gerichte werkvormen was de kans groot dat een aantal mensen het hoogste woord had, en anderen inactief waren in het gesprek.
Het Groot Online Werkvormenboek
Het Groot Online Werkvormenboek bevat zestig verschillende online werkvormen. Ingedeeld in twaalf hoofdstukken, die zich ieder richten op een specifiek (sub)doel van een bijeenkomst. Van Fun & Sfeer tot Efficiënt overleggen. Het boek geeft je ook uitleg over de theorie en helpt je de meest geschikte werkvorm te kiezen. Tevens leggen we uit hoe je gratis externe tools kan inzetten om je overleg interactiever en effectiever te maken. Kortom, een praktisch boek om voor het faciliteren van energieke, verbindende en resultaatgerichte online bijeenkomsten!
Al 20 jaar inspireert 2KNOWHOW op het gebied van leren en veranderen. Wij delen onze inzichten via training, coaching en cultuurtrajecten in organisaties. Ook publiceerden Sasja Dirkse en Angela Talen (de oprichters) meerdere boeken, waaronder het eerder genoemde Groot Werkvormenboek (Deel 1 en Deel 2) waar inmiddels meer dan 70.000 exemplaren van zijn verkocht. Onze missie is het beste uit mensen en organisaties halen door van ontmoetingsmomenten betekenisvolle, positieve interactiemomenten te maken. Het groot online werkvormenboek is hun nieuwste productie.
Over Sasja Dirkse-Hulscher
Al ruim 25 jaar werken Sasja Dirkse en Angela Talen als ‘architects of learning’ en ontwikkelen zij innovatieve oplossingen die bijdragen aan leiderschap, leren en verandering van mensen in organisaties. In 2020 startten zij met DE VERANDERK AMER na de overdracht van het bureau 2KNOWHOW, dat zij 20 jaar daarvoor oprichtten.
Over Angela Talen
Al ruim 25 jaar werkt Angela Talen (samen met Sasja Dirkse) als teamcoach en coach. Ook ontwikkelt zij als ‘architect of learning’ innovatieve oplossingen die bijdragen aan leiderschap, leren en verandering van mensen in organisaties. In 2020 startte zij met DE VERANDERKAMER na de overdracht van het bureau 2KNOWHOW, dat zij 20 jaar daarvoor samen met Sasja oprichtte.