Breaking news. De term ‘Eigenaarschap' is het laatste jaar als begrip met stip gestegen in de managementlulkoekbingo top 100. Het containerbegrip wordt gekoppeld aan het nieuwe werken, het wordt gekoppeld aan zelfsturing. ZP'ers zouden niet zonder kunnen. Het wordt verzucht in allerlei directiekamers.
Ik wist niet goed wat het begrip precies inhield. Maar nu wel. We hebben het namelijk laten onderzoeken door onderzoeksbureau Motivaction. Er is kwalitatief onderzoek uitgevoerd, en vervolgens kwantitatief onderzoek. Meer dan 1.100 mensen van de Nederlandse beroepsbevolking zijn er bij betrokken geweest.
Er is een aantal heldere factoren naar voren gekomen die bij elkaar tot eigenaarschap leiden. Verantwoordelijkheid nemen is een factor: zie je als uitgangspunt wat jouw bijdrage was of kan zijn? Neem je op cruciale momenten je verantwoordelijkheid, ook als het oneerlijk voelt of even niet uitkomt? Maar ook bijvoorbeeld oplossingsgerichtheid: ben je bereid om de focus te houden op de resultaten die er voor jou toe doen? Laat je je niet verleiden tot klagen of mopperen, tot uitstelgedrag of apathie?Jezelf goed organiseren, jezelf kwetsbaar opstellen, je rol omarmen, risico nemen en jezelf laten zien, jezelf actief ontplooien: het lijkt allemaal zo makkelijk. De realiteit is anders.
Alle factoren komen in mijn nieuwe boek, Eigenaarschap, aan bod. Het geeft je grip op het algemene begrip. Een aparte plek heeft de rol van je overtuigingen en je denkbeelden. Jouw brein doet soms dingen met je die niet handig zijn in het proces om eigenaarschap te nemen. Dat kun je maar beter weten, want dan kun je jezelf weer een stuk beter sturen.
Een aparte plek heeft de rol van leren bij eigenaarschap. Als je niet bereid bent gruwelijk eerlijk naar jezelf te zijn op die professionele momenten dat het er om gaat, dan is het ontwikkelen van jouw eigenaarschap kansloos. Dan haal je niet het beste uit jezelf, maar slechts een slap aftreksel.
Ik heb de neiging om het thema luchtig te benaderen. Het leest makkelijk weg. Geen literatuurverwijzingen, maar een uitnodiging om er zelf aantekeningen in te maken, krabbels en notities. Het boek geeft je de mogelijkheid om er morgen mee aan de slag te gaan. Het is een boek om er af en toe bij te pakken. Met Eigenaarschap in de hand terugkijken op jouw praktijksituaties.
‘Succes is een keuze' is een holle kreet. Ook al heet m'n vorige boek Veel succes. Ik geloof niet in de maakbaarheid van succes - simpelweg door er voor te kiezen. Maar eigenaarschap is wél een keuze. Daar ben ik ten diepste van overtuigd. Die keuze lijkt zo vanzelfsprekend. Op het eerste gezicht zie ik veel professionals claimen dat ze altijd eigenaarschap laten zien. Totdat we echt goed gaan kijken. Tot je bereid bent het echt dichtbij te laten komen. Lees dit boek als het over jou mag gaan. Lees het als je wens om jezelf te ontwikkelen groter is dan je wens om liever niet geconfronteerd te worden met hoe je het nu doet.
Als je er voor kiest om met jouw eigenaarschap aan de slag te gaan gaat mijn boek jou helpen om het concreet en persoonlijk te maken. En dat is nodig als je jezelf als professional serieus wilt uitdagen - om uiteindelijk het beste uit jezelf te halen.
Eigenaarschap draagt bij aan het realiseren van die resultaten die er voor jou als professional echt toe doen, waar jij je hart hebt liggen. Het draagt bij aan jouw branding als collega of ZP'er. We willen allemaal immers collega's of leveranciers die vanuit eigenaarschap hun professionele rol oppakken.
Frans Wijngaarden is managing consultant van Performance Matters en de auteur van Eigenaarschap. Eerder schreef hij Veel succes.
Over Frans Wijngaarden
Frans Wijngaarden is managing consultant van Performance Matters. Hij heeft de afgelopen twintig jaar met directies en professionals gewerkt om hun performance te ontwikkelen, onder andere in China, de Verenigde Staten en een aantal Europese landen. Hij heeft zowel multinationals als grotere MKB-bedrijven uit een groot aantal verschillende branches in zijn klantenkring.