Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Hoe dan?

Anders(om) denken bij het vinden, verbinden en loslaten van talent

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 9789462158764
Verkooppositie 4381Hoogste positie: 178
Direct te downloaden

Samenvatting

Laat hardnekkige denkbeelden los en ga anders(om) denken bij het vinden, verbinden én loslaten van talent. Het boek Hoe dan? is een uniek en praktisch werkboek voor iedereen die anders wil leren kijken, denken en doen. Vanuit een stevige inhoudelijke basis en een praktisch model. Vol inspirerende voorbeelden, concrete tips en opdrachten waarmee je direct aan de slag kunt in je eigen organisatie.

Zo kom je te weten waarom je het beste je krachten kunt bundelen met marketing bij het vinden van talent en hoe je dat doet. Je leert succesvolle technieken uit de marketing en e-commerce toe te passen op de vacature voor je nieuwe medewerker. En hoe voorkom je dat jouw sollicitanten struikelen over de zenuwslopende hindernisbaan die solliciteren vaak is?

Het veelgehoorde binden & boeien? Hopeloos ouderwets. Je kunt je medewerkers nu eenmaal niet aan een gouden ketting vastleggen. Verbinden & groeien heet dat vanaf nu. En mag in dat kader de ZP’er bij jullie ook mee naar een teamuitje?

Doe je voordeel met slimme tips hoe je je medewerkers helpt hun geldzorgen de baas te worden. Want anders(om) denken betekent namelijk ook dat je aandacht hebt voor deze onderbelichte keerzijde van de werkgelukmedaille. Je leert functieprofielen schrijven waar medewerkers wél zin van krijgen om te werken en die maken dat ze zich trots voelen op hun vak.

En die traditionele functioneringsgesprekken? Die kunnen best overboord, net als beoordelingsgesprekken trouwens. Ontwerp in plaats daarvan een eigentijdse gesprekscyclus.

Ten slotte: laat los! Mensen gaan nu eenmaal weg. Dit boek biedt je ook een heldere visie op het vertrek van medewerkers. Laat je er niet door overvallen als mensen weggaan!

Hoe dan? Zo dus!

Specificaties

ISBN13:9789462158764
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:135
Uitgever:VMN Media
Druk:1
Verschijningsdatum:25-8-2023
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
4 stemmen
4
0
0
0
0

Over Stefanie Stam

Stefanie Stam heeft de afgelopen 20 jaar veel organisaties van binnen gezien. In de meest uiteenlopende HR-rollen en in allerlei branches: van bouw & techniek tot e-commerce, van zorg tot onderwijs en van productiebedrijf tot internationale groothandel. Na haar studies P&A en HBO Psychologie werkte ze voor verschillende adviesbureaus, om in 2012 voor zichzelf te beginnen. Het aloude HR-jasje begon echter te knellen. Toen iemand haar ooit gekscherend “de meest a-typische HRM’er” noemde, was het zaadje om anders(om) te gaan denken geplant. Bundelen HR en marketing Rond 2015 kwam ze in aanraking met online marketing en e-commerce. Daarin zag ze kansen voor het bundelen van krachten tussen HR en marketing. Met nieuwe inzichten ontwikkelde ze het Qambium model, een eigentijds model waarin wordt gekeken naar de belangrijkste uitdagingen van het moment: het vinden, verbinden én ook loslaten van talent. Met dit model legde ze tevens de basis voor haar huidige bedrijf Qambium: de HRevolutie. Qambium werkt voor organisaties door heel Nederland die zien dat het anders kan, handvatten kunnen gebruiken bij hoe dat moet én het lef hebben om het ook gewoon te doen. Stefanie is anders(om) denker in HR, marketeer en inmiddels ook werkgever en leidinggevende. Maar bovenal is ze op missie om vakgenoten anders naar hun vak te leren kijken, hardnekkige denkbeelden ter discussie te stellen en de krachten te bundelen met elkaar. Anders kijken, anders denken, anders doen is daarbij het credo.

Andere boeken door Stefanie Stam

Inhoudsopgave

Inleiding 6

Deel 1 De reis van talent en organisaties
Hoofdstuk 1 Vinden, verbinden en loslaten 13
1.1 Vinden 14
1.2 Verbinden 16
1.3 Loslaten 17

Hoofdstuk 2 Krachten bundelen met marketing 21
2.1 Wat we kunnen leren van marketing 22
2.2 Werk voor een sterk merk 23
2.3 Drie redenen waarom HR en marketing elkaar (nog) niet vinden 25
2.4 Samen aan de slag 26

Deel 2 Loslaten
Hoofdstuk 3 Loslaten van hardnekkige denkbeelden 33
3.1 Van wantrouwen en controle naar een positief en realistisch mensbeeld 34
3.2 Solliciteren: een zenuwslopende hindernisbaan 36
3.3 Waardeer ervaringskennis 36
3.4 Talent is goed, karakter is beter 37
3.5 Beoordelen overboord 38
3.6 Waarom bonussen niet werken en salaris niet motiveert 40
3.7 Niemand komt naar het werk om er bewust een potje van te maken 41

Hoofdstuk 4 Laat los, mensen gaan nu eenmaal weg 45
4.1 Knip de gouden ketting door 46
4.2 Waarom goed afscheid nemen belangrijk is 47
4.3 Loslaatgesprek, zo pak je dat aan! 49
4.4 De boemerangmedewerker 50
4.5 Ontwerp een visie op vertrek 51

Deel 3 Verbinden
Hoofdstuk 5 Van binden & boeien naar verbinden & groeien 57
5.1 Een ontspannen landing 58
5.2 De ZP’er mag ook mee uit eten 60
5.3 Waardeer talent: van hokjes naar puzzelstukjes 61
5.4 Geldzorgen de baas 64

Hoofdstuk 6 Functieprofielen: zin om te werken, trots op je vak 69
6.1 Hoe je zelfs het meest suffe HR-thema anders(om) kan denken 70
6.2 Functieprofielen, waarom? Daarom! 71
6.3 De cruciale rol van taal 72
6.4 Een eigentijds jasje 72
6.5 Van functieprofiel naar samenhangend functiehuis 75
6.6 De toekomst: werk zonder baan 78

Hoofdstuk 7 Ontwerp een eigentijdse gesprekscyclus 81
7.1 Traditionele gesprekken overboord 82
7.2 Durf los te laten 84
7.3 Koppel beoordelen en belonen los 86
7.4 In vijf stappen naar een eigentijdse gesprekscyclus 88

Deel 4 Vinden
Hoofdstuk 8 Onderscheiden en verleiden 95
8.1 Een kanjer worden 96
8.2 Leer van je concurrenten 97
8.3 Op zoek naar het échte verhaal 97
8.4 Het plaatje van de perfecte kandidaat 98
8.5 Drie unieke redenen 100
8.6 Een aansprekende titel 101
8.7 Realistische vacatureteksten 102

Hoofdstuk 9 Bereik talent met een e-commerce-aanpak 105
9.1 Bereik latent talent 106
9.2 Bewustzijn, overweging, conversie 107
9.3 Het verschil tussen organisch en betaald bereik 107
9.4 De opbouw van een advertentie 109
9.5 Een dijk van een campagneboodschap 111
9.6 De juiste doelgroep 111
9.7 Houd de aandacht vast met de juiste strategie 113

Hoofdstuk 10 Drempelloos solliciteren 115
10.1 Struikelend over de hindernisbaan 116
10.2 Door de ogen van een sollicitant 119
10.3 Baan zonder sollicitatiegesprek 120
10.4 Leuk en eenvoudig solliciteren met een virtuele sollicitatieassistent 122

Dankwoord 125
Over de auteur 127
Meewerkende auteurs 128
Gebruikte bronnen 129
Register 131

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Hoe dan?