Lees verder
Willemijn Verloop is oprichter en oud-directeur van War Child. In 2012 startte zij samen met Mark Hillen het nationale platform Social Enterprise NL.
Meer over de auteursZaken die je raken
Hoe sociaal ondernemers maatschappelijke verandering creëren
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789047010715Samenvatting
In 'Zaken die je raken' beschrijven Willemijn Verloop, Mark Hillen en Kaat Peeters in een inspirerende no-nonsensestijl hoe sociaal ondernemers uit Vlaanderen en Nederland met hun bedrijf grote maatschappelijke vraagstukken aanpakken. Positieve verhalen over ‘zaken die je raken’ in hart en hoofd.
De auteurs bespreken problemen én vooral oplossingen voor een betere wereld, rondom thema’s als consumeren, jongeren, vergrijzing, grond en voeding, circulariteit, energie en inclusie. Met talloze bijzondere voorbeelden tonen ze hoe sociaal ondernemers grote impact hebben op de samenleving, en hoe deze groeiende beweging met elkaar de potentie heeft om een transitie in gang te zetten.
'Heerlijk om via de kennis en het enthousiasme van de auteurs te ontdekken hoe sociaal ondernemers bouwen aan een betere wereld.' – Jan Hautekiet, radiomaker
'Dit boek laat niet alleen zien wat de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken van onze tijd zijn, maar ook hoe we ze kunnen oplossen.' – Kate Raworth, econoom en auteur van Donuteconomie
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Willemijn Verloop
Over Mark Hillen
Over Kaat Peeters
Inhoudsopgave
Inleiding: Op weg naar een nieuwe economie 9
Thema: Wie en wat zijn sociaal ondernemers? 15
Case: Studio Jux 19
Hoofdstuk 1. A race from the bottom 25
Thema: Wat kost fair echt? 39
Case: Prins Heerlijk 43
Hoofdstuk 2. De jeugd heeft de toekomst. Of toch niet? 49
Thema: Kansengevers 67
Case: Thuisafgehaald 73
Hoofdstuk 3. Over en oud? 79
Thema: Hybride businessmodellen 89
Case: De landgenoten 93
Hoofdstuk 4. Gezond gegrond 99
Thema: Het butterfly-effect 113
Case: nnof 117
Hoofdstuk 5. Circulair voorwaarts 123
Thema: Maatschappelijke impact meten 139
Case: Cycloon 143
Hoofdstuk 6. Iedereen werk is iedereen winst 149
Thema: De portemonnee van de sociaal ondernemer 163
Case: Vandebron 167
Hoofdstuk 7. Best een ongemakkelijke waarheid 173
Thema: Ondernemende burgers 189
Epiloog: Van vlinders naar muggen 190
Na- en dankwoord 199
Noten 201
Over de auteurs 204
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan