Lees verder
Erik Blokland werkt bij Avans Hogeschool in Breda. In 2011 is daar onder zijn leiding een voltijdopleiding communicatie gestart.
Meer over de auteursCommunicatie van organisaties
Handboek public relations
Paperback Nederlands 2012 6e druk 9789491560019Samenvatting
Overheden, non-profitorganisaties en commerciële bedrijven moeten voortdurend communiceren om in evenwicht te blijven met hun omgeving. Afstemming is nodig omdat die omgeving steeds sneller verandert. Moderne organisaties proberen niet alleen te beïnvloeden, ze luisteren mee en participeren in gesprekken die consumenten voeren. Dit handboek biedt inzichten en richtlijnen, gebaseerd op actuele ontwikkelingen, die van belang zijn voor de communicatie van organisaties.
Deze zesde, geheel herziene editie van dit boek heeft een nieuwe titel: 'Communicatie van organisaties'. 'Communicatie' is in onze visie veel breder dan 'Public Relations' en beter van toepassing op het nieuwe handboek dat het belang en mogelijkheden van communicatie voor organisaties laat zien. In het eerste deel komt de theorie aan bod en vind je een overzicht van actuele ontwikkelingen in het vakgebied. Het tweede deel biedt concrete handvatten en verdieping. Dit maakt het boek relevant voor studenten en vakgenoten.
De opzet van het nieuwe boek 'Communicatie van organisaties' is trouw gebleven aan de succesformule van eerdere edities. Ieder hoofdstuk is door een specialist in het betreffende onderwerp geschreven. Dat heeft geresulteerd in een rijk boek, gevarieerd aan inhoud, actueel en fundamenteel, met een veelheid aan inzichten en handige tips.
‘Een aanrader voor professionals voor wie communicatie een belangrijk aspect vormt van het dagelijkse werk.’
Noelle Aarts, hoogleraar Strategische Communicatie (de ‘Logeion’ leerstoel)
‘Voor mij is en blijft dit ‘het grote blauwe boek’… Het boek is al 25 jaar een begrip. Mede dankzij het blauwe boek ben ik tijdens mijn studententijd enthousiast geraakt over het communicatievak. Het vormt een uniek overzicht van de verbreding, verdieping en vernieuwing van het communicatievak.’
Ron van der Jagt, bestuursadviseur en partner bij de Reputatiegroep en voorzitter van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie van Communicatieprofessionals
‘Een ‘must read’ voor iedere zich continu ontwikkelende communicatieprofessional, dankzij een zorgvuldige keuze uit de inzichten en ontwikkelingen die nu belangrijk zijn.’
Bart de Vries, directeur HvdM PR/PA en redacteur van 5e editie Handboek PR
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Erik Blokland
Over Monique Neyzen
Over Sonja Wagenaar
Inhoudsopgave
DEEL 1: DE THEORIE
1. Inleidend hoofdstuk. De wereld en het vakgebied in ontwikkeling
2. Wat beweegt mensen? Gedrag, beïnvloeding en communicatie
3. Reputatiemanagement. Bouwen aan vertrouwen, voorkeur en verbinding
4. De verandering kleurt de communicatie. Het belang van meervoudigheid en de valkuil van klantvriendelijkheid
5. Het belang van onderzoek
6. Belevingscommunicatie. Het belang van emotie
7. Het belang van ethiek. Moreel verantwoord handelen
8. Sociale media. Het gaat niet over technologie, maar over conversaties tussen mensen
DEEL 2: DE PRAKTIJK
1. Onderzoek en analyse in de praktijk. Kijken en luisteren als basis voor harde gegevens
2. Accountability van communicatie. Verantwoordelijkheid nemen
3. Positioneren. De strijd om het brein
4. Alles draait om de boodschap ... Over opvallen, overkomen en overnemen
5. Belnvloeding. Van frame tot spin (wat, waarom, hoe)
6. Tijd voor storytelling. Storytelling en veranderen
7. Succesvol vormgeven van informatie. Verleiden met woord en beeld
8. Issuesmanagement. Macht over meningsvorming
9. Crisiscommunicatie. 'The stronger the wood, the straighter the arrow'
10. Mediarelaties zijn maatwerk. Het zijn net mensen
11. Public affairs
12. Financiele communicatie. Van informeren naar dialoog
13. Campagne voeren. Het individu meer centraal
14. Arbeidsmarktcommunicatie. Organisaties als werkgever profileren
15. Participatie. Invloed van burgers en professionals in beleid
16. Verandercommunicatie in organisaties. Een praktische aanpak
17. Opdrachtgeverschap. Tussen dirigent en taxiklant
18. De professionele communicatieafdeling. Een sleutel tot succes
Dankwoord
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan