Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Terug aan de top

Een veranderaanpak voor organisaties in problemen

Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789490463892
Voormalig top 100Totaal 47 dagen
Verkooppositie 3616Hoogste positie: 54
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

'Terug aan de top' gaat over een fenomeen waar vele organisaties mee te maken krijgen: een crisis van binnenuit, die langzaam het functioneren verslechtert en uiteindelijk de continuïteit bedreigt. Aan de hand van analyses van organisaties als Nissan, het New York Police Department en Philips brengt dit boek in kaart hoe de weg naar de top weer in te slaan.

Dit gebeurt hand in hand met een systeem-psychodynamische benadering van organisaties, waarin niet structuren en systemen centraal staan, maar menselijke emoties en onbewuste processen. Zowel uit de praktijk als uit de theorie blijkt dat het niet genoeg is om de bedrijfsprocessen te repareren bij organisaties in problemen, maar juist ook de emotionele schade die is opgelopen te benoemen en aan te pakken.

Holistisch leiderschap zorgt voor de juiste mix van doelgerichtheid en empathie die hiervoor nodig is. Op basis van nieuwe studies naar het herstel van ABN AMRO onder Gerrit Zalm en van het ministerie van Veiligheid en Justitie na de ‘Teeven-deal’ wordt in kaart gebracht wat de valkuilen zijn en hoe succes geboekt kan worden met deze nieuwe benadering van organisaties in problemen.

Anderen over Terug aan de top
In this book Theo van Iperen has made a heroic effort to suggest to people in
crisissituations how they can make a difference. Using a psychodynamic-systemic lens he specifies ways in which organizations can bounce back. He points out the importance of the human factor, if the leaders in charge are serious about recovery.
- Manfred F. R. Kets de Vries, Distinguished Clinical Professor of Leadership Development and Organizational Change, INSEAD.

Theo van Iperen heeft met dit boek een indrukwekkende studie afgeleverd, met daarin een trefzekere analyse van het herstelproces bij het ministerie van Justitie en Veiligheid, waaraan ik leiding mocht geven. Achteraf gezien had ik graag vooraf over dit boek beschikt, want dat had ons vast voor een aantal belangrijke valkuilen behoed. - Siebe Riedstra, voormalig secretaris-generaal ministerie van Justitie en Veiligheid.

“Ook in de praktijk weet Theo van Iperen organisaties te revitaliseren na een crisis. Hij zorgt ervoor dat medewerkers weer gezien worden en zich gerespecteerd voelen. Dit gebeurt door transparant te zijn en medewerkers actief te betrekken. Daardoor ontstaat nieuwe energie en het zelfvertrouwen om gezamenlijk de problemen op te lossen. - Marja Weijers, voormalig bestuurder Diaconessenhuis Leiden, Alrijne Ziekenhuis, Laurentius Ziekenhuis en Streekziekenhuis Koningin Beatrix.

Met dit boek levert Theo van Iperen een nuttige bijdrage rond distressed organisaties. Hij laat overtuigend zien dat bestuurders niet moeten blijven sturen met spreadsheets en kpi’s maar hun instrumentarium moeten verbreden met op systeem-psychodynamica gebaseerde interventies, die mensen centraal stellen bij hersteloperaties. - Jeroen Princen, curator Imtech/partner DVDW Advocaten.

‘Terug aan de top’ geeft een scherpe analyse hoe organisaties in problemen weer op te richten. Daarvoor wordt een zeer verhelderend model in stelling gebracht: het Giotto Veranderwiel. Dit helpt om integraal naar veranderprocessen te kijken en deze te doorgronden. Verplichte literatuur voor (top-)managers, adviseurs en onderzoekers! - Jo Caris, emeritus-hoogleraar Organisatieontwikkeling, TIAS Business School.

Specificaties

ISBN13:9789490463892
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:184
Uitgever:Mediawerf
Druk:1
Verschijningsdatum:16-11-2021
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (3)

interview
Bied in crisistijd ruimte voor bottom-up-planontwikkeling
Hans van der Klis 31 januari 2022 Adviseur Theo van Iperen heeft de scriptie die hij voor zijn executive master aan INSEAD schreef als boek uitgebracht: 'Terug aan de top' is de titel. Het is een handleiding voor leiders en managers die hun organisatie uit de misère willen halen. ‘De klassieke reorganisatie heeft nooit gewerkt.’
podcast
Complexe verandering pak je op vanuit de hele organisatie
Karin de Zwaan 16 december 2021 Wanneer organisaties in problemen verkeren, dan zijn er altijd dieperliggende oorzaken. Aldus Theo van Iperen, econoom en organisatieadviseur gespecialiseerd in complexe organisatieveranderingen. Hij schreef het boek Terug aan de top.
preview
Terug aan de top - Een veranderaanpak voor organisaties in problemen
Theo van Iperen 5 november 2021 Veel organisaties krijgen er op enig moment mee te maken: een crisis van binnenuit, die langzaam het functioneren verslechtert en uiteindelijk de continuïteit bedreigt. Hoe breng je die organisaties weer terug aan de top? Theo van Iperen schreef er een boek over, hij vertelt erover in deze preview.

Over Theo van Iperen

Theo van Iperen is organisatieadviseur en heeft zich gespecialiseerd in het samen met zijn klanten realiseren van complexe veranderprocessen. Sinds 2000 voert hij zijn adviespraktijk vanuit zijn eigen adviesbureau Giotto management consultants. In 2009 publiceerde hij het bekroonde boek Fuseren is topsport, dat over het vormgeven van fusie-en integratieprocessen gaat en als standaardwerk geldt op dit gebied. Zijn nieuwe boek Terug aan de top komt voort uit het onderzoek dat hij in 2019 deed voor zijn studie aan INSEAD Business School in Frankrijk en uit zijn eigen advieswerkzaamheden voor organisaties in problemen. Theo is als promovendus verbonden aan het Amsterdam Business Research Institute van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Andere boeken door Theo van Iperen

Inhoudsopgave

Voorwoord

1 Organisatie in problemen
1.1 Het fenomeen organisatiecrisis
1.2 Crisis als persoonlijke ervaring
1.3 De crisis in slow motion
1.4 Covid-19
1.5 Crisis als een kans
1.6 De opbouw van dit boek
Samenvatting

2 Het tekort van top-down veranderen
2.1 De herstructurering van Air-France – eerste bedrijf
2.2 De Theory E-benadering
2.3 De Nederlandse praktijk
2.4 De verleiding van top-down veranderen
2.5 Tussenstand
Samenvatting

3 Gered van de ondergang
3.1 De herstructurering van Air-France – tweede bedrijf
3.2 Ope Centurion
3.3 Lufthansa
3.4 The New York Police Department
3.5 Nissan
3.6 Perspectief op een raamwerk voor herstel
Samenvatting

4 Het vliegwiel voor herstel
4.1 Het Giotto Veranderwiel
4.2 De herstelcasussen ontleed
4.3 Het vliegwiel voor herstel
Samenvatting

5 Een nieuwe kijk op organisaties
5.1 Het systeem-psychodynamische perspectief
5.2 Emotioneel kapitaal
5.3 Relational systems theory
5.4 Fair process
5.5 Systeem-psychodynamica en het vliegwiel
5.6 Het tekort van Theory E-benadering
Samenvatting

6 Holistisch leiderschap ontrafeld
6.1 Pleidooi voor nieuw leiderschap
6.2 De zoektocht naar een opvolger
6.3 De opgave voor een nieuwe leider
6.4 Het benodigde profiel
6.5 Holistisch leiderschap versus Theory E-leiderschap
Samenvatting

7 Het herstel van ABN AMRO onder Gerrit Zalm
7.1 ABN AMRO
7.2 ABN AMRO en het vliegwiel van herstel
7.3 Evaluatie
Samenvatting

8 Vernieuwing bij het ministerie van Justitie en Veiligheid
8.1 Het ministerie van Justitie en Veiligheid
8.2 Justitie en Veiligheid en het vliegwiel voor herstel
8.3 Evaluatie
Samenvatting

9 Slotbeschouwingen
9.1 Lessen ABN AMRO en Justitie en Veiligheid
9.2 De universele werking van het vliegwiel
9.3 Kernboodschap
Samenvatting

Naschrift
Eindnoten
Bronnen en literatuuroverzicht
Namenregister
Trefwoordenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Terug aan de top