Marc Jacobs is datawetenschapper, statistisch consultant en eigenaar van MSJ Advies. Auteur van Van aardbeving tot zoönose: - over de inzet van modellen voor beleid.
Meer over de auteursDe onttovering van AI
Een pleidooi voor het gebruik van gezond verstand
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789464563429Samenvatting
Rond kunstmatige intelligentie (AI) zou het niet moeten gaan over de vraag of AI de mens gaat overnemen, maar over de vraag of wij mensen ons láten overnemen. De ontwikkelingen op het gebied van AI vormen een nieuwe stap in de richting van een samenleving waarin menselijke intuïtie en gezond verstand worden vervangen door cijfers, modellen en algoritmes.
Een model zonder wijsheid gebruiken leidt altijd tot ongelukken en dit geldt zeker ook voor AI. Door gebruik te maken van veel data en rekenkracht kunnen deze modellen steeds meer. Ook worden toepassingen steeds toegankelijker. Dit maakt dat techniek zoals AI bijna wel gebruikt moet worden, ook als de toegevoegde waarde niet evident is.
Dit boek is een filosofische, levensbeschouwelijke en soms mild technische overdenking van deze ontwikkelingen. Een gezonde relatie tussen mens en techniek vereist dat de gebruiker niet alleen de benodigde kennis heeft, maar ook eindverantwoordelijk blijft. Alleen dan levert techniek ook daadwerkelijk iets op
Specificaties
Lezersrecensies
Over Ronald Meester
Inhoudsopgave
1. De liefdesbrief 11
2. Een klein overzicht van AI 35
3. Hoe werkt het nou eigenlijk? 55
4. Over bewustzijn en reductionisme 79
Deel II AI en de mens
5. Techniek dringt zich op, en AI al helemaal 107
6. Kennis, vaardigheden en overtuiging 129
7. Verantwoordelijkheid en regulatie 149
Deel III AI in de praktijk
8. Een verstandige en gebalanceerde omgang met AI 169
9. Een wereld vol AI 187
10. Een overweging over AI 215
Noten 223
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan