Wim Buekens heeft een jarenlange ervaring op het gebied van strategie. Hij werkte gedurende meer dan tien jaar binnen de vakgebieden strategie en ondernemerschap aan Vlerick Business School en geeft nu les aan HoGent en Erasmus Hogeschool. Voor hij begon met lesgeven, werkte hij als strategy consultant en manager voor meerdere internationale ondernemingen.
Meer over Wim BuekensMeesterschap in strategie
Inspiratiegids voor ondernemers en managers
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789464015287Samenvatting
Ondernemers en managers helpen begrijpen wat strategie nu eigenlijk is: dat is het doel van dit boek. Belangrijker nog, Wim Buekens geeft een antwoord op de vraag hoe je een strategie kunt laten werken en hoe je de mensen die ermee te maken hebben beter kunt betrekken en inspireren.
Een strategie formuleren die een duurzaam concurrentievoordeel oplevert is één ding. We weten echter allemaal dat veel goed geformuleerde strategieën bij de uitvoering toch mislukken. Maar het is niet omdat iets moeilijk is, dat het ook onmogelijk is. Dit boek vertrekt van het paradigma ‘Understand, Choose, Commit and Inspire’. Het is bedoeld om het begrip strategie dichter bij de mensen in de organisatie te brengen. Medewerkers op alle niveaus moeten een grotere rol kunnen spelen en betrokken worden, zodat de organisatie op lange termijn succesvol blijft.
De verschillende visies en modellen in dit boek worden geïllustreerd met talrijke voorbeelden, aangevuld met meer dan vijftien casussen van zowel kleine als grotere ondernemingen. De inspirerende quotes en reflecties bieden lezers niet alleen inspiratie, maar ook tools en inzichten om hun strategie met succes onder de knie te krijgen.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Wim Buekens
Inhoudsopgave
DEEL 1 Kennismaking met strategie
Hoofdstuk 1 Wat is strategie?
Hoofdstuk 2 Strategische beslissingen nemen
DEEL 2 Een strategie ontwikkelen
Hoofdstuk 3 Het strategieproces
Hoofdstuk 4 Het verschil tussen ondernemingsstrategie (corporate strategy) en concurrentiestrategie (competitive strategy)
DEEL 3 De businessomgeving beter begrijpen
Hoofdstuk 5 De externe omgeving begrijpen
5.1 Trends begrijpen en opportuniteiten voor toekomstige groei identificeren
5.2 De concurrentie begrijpen en aantrekkelijke sectoren ontdekken
5.3 De klant begrijpen en aantrekkelijke marktsegmenten ontdekken
Hoofdstuk 6 De interne omgeving begrijpen
Hoofdstuk 7 De SWOT-analyse en strategische vraagstukken
DEEL 4 Keuzes maken voor de toekomst
Hoofdstuk 8 De markt afbakenen en de missie (mission statement) bepalen
Hoofdstuk 9 Doelen (goals) en doelstellingen (objectives) vastleggen
Hoofdstuk 10 Een portfolio ontwikkelen met opties voor toekomstige groei
Hoofdstuk 11 Een concurrentievoordeel uitbouwen in geselecteerde markten
Hoofdstuk 12 Een duurzaam businessmodel uitbouwen
DEEL 5 De keuzes voor de toekomst realiseren
Hoofdstuk 13 Strategische keuzes omzetten in acties
Hoofdstuk 14 Een organisatiecultuur creëren die aanzet tot actie
Hoofdstuk 15 Een organisatiecultuur creëren die intrapreneurial is
Epiloog: waarom is strategie zo belangrijk voor je organisatie?
Enkele bedenkingen
Referenties
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan