Warning: Undefined variable $unsafe_inline in /data/bigmomma/var-code/master/MGT/m4-deploy-1745577822-74f8e95/src/Endpoint/Result/HTMLResult.php on line 75
Strategie in het echt door Jack van der Werf - Managementboek.nl
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Strategie in het echt

Verandermanagement in middelgrote organisaties

Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789463192231
Verkooppositie 3886Hoogste positie: 163
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Elke manager of bestuurder worstelt met de vraag op welke manier hij het beste vorm kan geven aan de vereiste veranderingen en innovatie binnen zijn organisatie. In de huidige tijd neemt het belang van deze vraag alleen maar toe. De manier waarop managers hiermee omgaan hangt sterk af van de omvang van de organisatie. Kleinere organisaties hebben vaak voldoende aan de ‘keukentafelmethode’. Grotere organisaties daarentegen zijn juist vaak gebaat bij een degelijke en gestructureerde analyse, ontwikkeling en uitvoering van beleidsmaatregelen.

De manager of bestuurder van de middelgrote organisatie (MGO’s, 20–1000 medewerkers) dreigt in een aantal opzichten tussen wal en schip te raken. Enerzijds is de omvang en de complexiteit van zowel de omgeving als de eigen organisatie vaak toch zo groot dat een enigszins gestructureerde aanpak van de beleidsvorming simpelweg onvermijdelijk is. Anderzijds is er echter binnen de MGO vaak noch de ruimte noch de tijd deze systematische aanpak expliciet te organiseren.

Wat rest is een klein aantal mensen binnen de organisatie dat zich geregeld het hoofd breekt over richtingbepalende thema’s. Aan dit proces komen niet of nauwelijks wetenschappelijke inzichten of modieuze consultancy-concepten te pas; gewoon goed nadenken en de aanwezige kennis en kunde zo verstandig mogelijk benutten. En vooral: hard werken om de vereiste veranderingen echt voor elkaar te krijgen.

Dit boek biedt een handreiking bij het veranderingsproces van MGO’s. Een waarschuwing is hier op zijn op plaats: strategie is niet iets wat je op een verdwaalde dinsdagmiddag er even bij doet. Het veranderingsproces van een organisatie bestaat uit een complexe en dynamische aaneenschakeling van gedachtevormingen, intuïtie, ervaringen, beslissingen en vergissingen van allerlei mensen die op de een of andere manier iets met de organisatie te maken hebben. De strategische reis is daarom niet alleen uitdagend en spannend, maar zeker ook complex en veeleisend.

Trefwoorden

strategie   verandermanagement   strategisch managementproces   middelgrote organisaties   strategische reis   veranderen   implementatie   beleidsvorming   organisatiestrategie   kerncompetenties   wendbaarheid   innovatie   vijfkrachtenmodel   strategische analyse   flexibiliteitsparadox   klantvoordeel   verdienmodel   waardeketen   organisatieverandering   visie en missie   implementatieplan   management   bedrijfsstrategie   omgevingsturbulentie   ambidexteriteit   organisatieontwerp   strategisch management   resource based view   sleutelprocessen   productlevenscyclus   organisatiecomplexiteit   bestuurbaarheid   transitieagenda   pragmatische aanpak   doelstellingen   interne analyse   generieke strategieën   besluitvorming   leidinggeven   veranderingsproces   leveringsketen   operationele agenda   strategische doelstellingen   marktdynamiek   organisatiestructuur   concurrentieanalyse   business process redesign   strategische planning   strategische agenda   competitieve krachten   organisatiecultuur   organisatiekunde   managementvaardigheden   succesfactoren   miniaturisatie   draagvlak   SWOT-analyse   strategievorming   organische organisatie   omgevingsanalyse   VRIN-criteria   mkb   marktpenetratie   leiderschap   procesregulering   organisatieontwikkeling   stakeholders   fusies en overnames   praktijkcase   businesscase   werksessies   omschakelkosten   verandervermogen   6P-marketingmix   smart-doelstellingen   concurrentievoordeel   uitvoering   samenwerken   organisatie   management team  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789463192231
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:312
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:13-10-2020
Hoofdrubriek:Verandermanagement

Expertrecensies (1)

recensie
Strategie in het echt - 'Een duidelijk proces'
Nora Ghaoui | 17 februari 2021
Wat doe je als manager als je een richting wilt uitzetten voor je bedrijf zonder het te ingewikkeld te willen maken? Daarop geeft Strategie in het echt van Jack van der Werf antwoord.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (2)

interview
Jack van der Werf: ‘Te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet’
Paul Groothengel 12 maart 2021 Als bestuurder van een middelgroot bedrijf is het vaak behelpen waar het gaat om strategievorming. Je kunt niet terugvallen op slimme stafmedewerkers die de strategische lijnen uitzetten, je mist de omvang om externe strategie-consultants in te huren. Zelf doen is de enige optie. Maar hoe? Voor deze groep schreef adviseur en commissaris Jack van der Werf Strategie in het echt, verandermanagement in middelgrote organisaties.
preview
Strategie in het echt - Verandermanagement in middelgrote organisaties
Jack van der Werf 6 januari 2021 Je bent manager van een middelgrote onderneming (MGO) en je vraagt je af of en hoe je de koers van je organisatie moet veranderen. Hoe pak je zoiets aan zodat er ook echt een zinvol resultaat uitkomt? En waar vind je de benodigde tijd en de capaciteit?

Over Jack van der Werf

Na zijn studie metaalkunde aan de TH Delft en bedrijfskunde aan de EUR begon Drs. Ir. J.P.D. (Jack) van der Werf (1959) zijn carrière in marketingfuncties. In het begin van de jaren negentig trad hij als exportmanager in dienst bij het staalbedrijf Nedstaal in Alblasserdam, waar hij binnen een aantal jaren doorgroeide tot commercieel directeur. Na een fusie met het Scandinavische staalbedrijf Ovako werd hij algemeen directeur van de draaddivisie met 800 medewerkers en productie-eenheden in Finland, Zweden en Nederland en eigen verkoopkantoren in de belangrijkste landen van Europa. Hij was in die periode tevens lid van de Raad van Bestuur van de Ovako Groep, welke een omzet had van bijna 1,5 miljard euro. In 2010 verzelfstandigde de divisie en kreeg de naam FNsteel. Jack vervulde de rol van CEO tot eind 2012 en was lid van de Raad van Commissarissen van FNsteel tot 2014. Daarna startte hij een onafhankelijk adviesbureau met de naam JPDW Management Consultancy. Hij vervulde een aantal advies- en interim-managementrollen bij (internationale) ondernemingen in uiteenlopende branches. Zijn ervaringen en inzichten bracht hij samen in het boek Strategie in het echt.

Andere boeken door Jack van der Werf

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategie in het echt