Casemanagement bij verzuim en reïntegratie
Paperback Nederlands 2022 3e druk 9789462723467Samenvatting
Zodra er sprake is van (dreigend) langdurig verzuim is elke werkgever verplicht om een casemanager aan te wijzen. Hij of zij heeft als taak het langdurig verzuim te begeleiden en te bewaken om zo een goede re-integratie te realiseren en onnodig hoge kosten en sancties te voorkomen.
De casemanager fungeert als een spin in het web tussen alle partijen die betrokken zijn bij re-integratie. Deze niet-hiërarchische positie vraagt om specifieke kennis en vaardigheden, en vereist een grote mate van creativiteit en resultaatgericht handelen. Om deze reden én omdat de taken van de casemanager niet bij wet geregeld zijn, is er veel behoefte aan een wegwijzer voor casemanagers. Dit praktische en in deze druk helemaal geactualiseerde boek voorziet in die behoefte.
De auteurs bieden handvatten om doeltreffend casemanagement binnen je organisatie te realiseren. Ze geven praktische informatie over procesmanagement en procesbegeleiding bij werkhervatting, beleidsadvisering bij verzuim en re-integratie, creatief re-integreren en herplaatsen, en een overzicht van relevante dienstverleners. Daarnaast besteden ze aandacht aan de nieuwste wetgeving, het omgaan met arbeidsconflicten, dossiervorming, beoordeling door het UWV en mogelijke valkuilen. De praktische checklists en stappenplannen kunnen eenvoudig worden toegepast in je eigen organisatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Opbouw van dit boek 9
1 Fundamenten van casemanagement 11
1.1 Inleiding 11
1.2 Wat is casemanagement? 11
1.3 Randvoorwaarden voor succesvol casemanagement 15
1.4 Krachtenveld, rollen, taken en valkuilen van de casemanager 20
1.5 Uitgangspunten voor succesvol re-integreren 28
1.6 Wettelijk kader van de casemanager 29
2 Procesmanagement bij re-integratie 37
2.1 Inleiding 37
2.2 Stap 2: Probleemverheldering 40
2.3 Stap 3: Inventarisatie van mogelijke oplossingen 51
2.4 Stap 4: Keuze en planning van de oplossing 56
2.5 Stap 5: Implementatie van de oplossing 65
2.6 Stap 6: Eindevaluatie 76
3 Procesbegeleiding bij re-integratie 79
3.1 Inleiding 79
3.2 Psychologische processen bij re-integratie 79
3.3 Tips voor procesbegeleiding bij werkhervatting 84
4 Beleidsadvisering bij verzuim en re-integratie 97
4.1 Inleiding 97
4.2 Het signaleren van trends voor verzuimpreventie 97
4.3 Het ontwikkelen van re-integratiebeleid 100
4.4 Het bevorderen van de samenwerking met externe partijen 104
4.5 Het beheersen van de verzuimkosten op organisatieniveau 109
5 De casemanager en het UWV 115
5.1 Inleiding 115
5.2 Het UWV 115
5.3 Deskundigenoordeel door het UWV 116
5.4 Beoordeling van het re-integratieverslag door het UWV 118
5.5 Goedkeuring of sanctie? 126
5.6 Mogelijkheden tot bezwaar 127
5.7 Redelijkheid van re-integratie-inspanningen 130
6 Wegwijzer 133
6.1 Inleiding 133
6.2 Hulpdiensten 133
6.3 Software voor procesbewaking en dossiervorming 145
6.4 Boeken 148
6.5 Websites 150
6.6 Subsidies 154
6.7 Opleidingen 156
Noten 159
Geraadpleegde literatuur 161
Dankwoord 165
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan