Lees verder
Max H. Bazerman is expert op het gebied van de toegepaste gedragspsychologie, docent aan de Harvard Business School en auteur.
Meer over Max BazermanZien wat anderen niet zien
Over verborgen details en andere belemmeringen voor succes
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 1e druk 9789462201156Samenvatting
Keuzes maken we iedere dag. Terwijl we denken dat we beslissingen maken op basis van de juiste informatie, pakt het soms toch verkeerd uit. Vervolgens vragen we onszelf af: Hoe kon dit nu gebeuren? en Waarom zag ik dit niet aankomen?
In 'Zien wat anderen niet zien' daagt Bazerman de lezer uit zijn eigen blinde vlekken te ontdekken en een eersteklas waarnemer te worden. Aan de hand van theorie gecombineerd met verbluffende gedachte-experimenten en praktijkvoorbeelden laat hij zien waar we op moeten letten en hoe dit correct waarnemen ons een voorsprong kan geven, zowel zakelijk als privé.
Dit boek leert u te letten op wat er níet is gebeurd, te zien welk eigenbelang er speelt en een derde keuze te maken. Met dit boek op zak ziet u nooit meer iets over het hoofd.
"Er verschijnen ontelbare boeken over leiderschap. Maar zo nu en dan draagt er een iets aan het vak bij dat er echt toe doet en wezenlijk vernieuwend is. De heldere beschrijving van de verheven - maar aan te leren - vaardigheid van het correct waarnemen, maakt dat dit boek er onmiskenbaar zo één is." - Robert B. Cialdini, auteur van 'Invloed'
"Belangrijke, nieuwe ideeën zijn zeldzaam in discussies over leiderschap, maar Bazerman heeft ze. In een boeiend en leesbaar boek laat hij zien wat de gevolgen zijn van het missen van signalen die duiden op dreigend gevaar, en leert hij leiders waakzaam te zijn." - Daniel Kahneman, auteur van 'Ons feilbare denken' en Nobelprijswinnaar
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Max Bazerman
Inhoudsopgave
Voorwoord
1. Auto’s – racen en repareren
2. Een oogje toeknijpen uit eigenbelang
3. Als leiders dingen over het hoofd zien
4. Een hele bedrijfstak blind
5. Wat hebben goochelaars, dieven, adverteerders, politici en onderhandelaars gemeen?
6. Van kwaad tot erger – als het geleidelijk gaat, zie je het niet
7. Dat de hond niet blafte…
8. Er klopt iets niet in dit plaatje. Oftewel: als iets te mooi is om waar te zijn…
9. Beter zien door vooruit te denken
10. Indirecte gevolgen over het hoofd zien
11. Leiderschap om voorspelbare verrassingen te voorkomen
12. Waarnemingsvermogen ontwikkelen
Noten
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan