Lees verder
Mark Huijben (1970), organisatieadviseur, richt zich op het praktisch en impactvol oplossen van complexe vraagstukken. Hij werd genomineerd en was finalist bij de Vakprijs voor Organisatieadviseurs en de verkiezing Managementboek van het Jaar, met Heeft iemand de overhead gezien? Na zijn studies Econometrie en Bedrijfseconomie promoveerde hij in de Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen met een proefschrift over de organisatie van overhead- oftewel bedrijfsvoeringsfuncties. Daarnaast is Mark als managementadviseur verbonden aan het benchmarkprogramma Vensters voor Bedrijfsvoering.
Meer over de auteursHeeft iemand de overhead nog nodig?
Naar de overheadloze organisatie van de toekomst
Gebonden Nederlands 2014 1e druk 9789462200708Samenvatting
De crisis en de opkomst van nieuwe technologie laten hun sporen na. Een kopgroep van organisaties neemt afscheid van overheadfuncties. Geen gebouw meer, minder managers, beleidsmedewerkers en secretaresses. De overhead staat aan de vooravond van een reeks ontwrichtende innovaties, met grote gevolgen voor organisaties, voor opleidingen en voor mensen. Dit roept de vraag op: Heeft iemand de overhead nog nodig?
Wat begon met het schrappen van administraties, met een hr-selfservice, met een digitale bibliotheek en archief, zet zich door naar de gehele bedrijfsvoering. De ‘overheadloze organisaties’ laten overheadtaken uitvoeren door medewerkers in het primair proces, ondersteund door ICT-oplossingen. Daar blijken ze nauwelijks nog tijd in beslag te nemen.
De methode uit hun vorige boek om de overhead in kaart te brengen en te analyseren, wordt inmiddels breed in Nederland toegepast. De toekomst vraagt echter om creativiteit en om het voortdurend nadenken over toepassingen van nieuwe technologie. De auteurs schetsen de ontwikkeling voor elk van de overheadfuncties. Centrale thema’s in het boek zijn:
- Wat is overhead?
- Hoe bepaal je de juiste omvang?
- Wat is de waarde?
- Hoe organiseer je het?
- Hoe ziet de toekomst per functie eruit?
- Rationeel en creatief managen!
- Hoe manage je overhead in de dagelijkse praktijk?
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Mark Huijben
Over Arno Geurtsen
Inhoudsopgave
1. Nog een boek over overhead?!
1.1 Onze fascinatie voor overhead
1.2 Terugblik: onze rationele methode
1.3 Benchmarken is 'excellent, but not enough'
1.4 Vooruitblik: de overheadloze organisatie
2. Creatief met overhead
2.1 De crisis dwingt om creatief te zijn
2.2 Wat is creativiteit?
2·3 Creatief organiseren van overheadfuncties
3. 2031: Een Overhead Odyssey
3.2 Een Overhead Odyssey
3.1 Nostradamus, Clarke en andere visionair
3.2 Hoe voorspel je de toekomst?
3.3 De crisis versnelt de toepassing van nieuwe technologieën
3.4 Een kopgroep neemt afscheid van overheadfuncties
3.5 De organisatie van de toekomst: van hiërarchie naar netwerk
3.6 Hoe ver slinkt de overhead
3.7 Opkomende technologieën veranderen ons leve
3.8 Waar moet het met de overhead naartoe?
4. De toekomst van overheadfuncties
4.1 Wat gebeurt er tussen nu en 2031?
4.2 Lijnmanagement
4.3 Beleidsmedewerkers
4.4 Secretariaten
4.5 Personeel en organisatie
4.6 Financiën en control
4.7 Informatisering en automatisering
4.8 Communicatie
4.9 Facilitaire zaken
4.10 Waar brengt dit ons?
5. Hoe staat het nu eigenlijk met de overhead in Nederland?
5.1 Huidige omvang van de overhead
5.2 Factoren die de omvang van de overhead bepalen
5.3 Intern doorbelasten of juist niet?
5.4 Centraal of decentraal?
5.5 Conclusie
6. Overhead managen in de praktijk
6.1 Morgen aan de slag
6.2 Het domein bepalen
6.3 De omvang managen
6.4 Personeel managen
6.5 Krimp managen
6.6 De omgeving managen
6.7 Een agenda voor de toekomst
Bijlage 1: onze definitie van overhead
-Definitie van management
-De definitie van overhead toepassen
Bijlage 2: de taken van de overhead
Bijlage 3: toelichting op de factoren die de omvang van de
overhead bepalen
Over de auteurs Geraadpleegde literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan