Lees verder
Gerd De Smyter is Belg en journalist. Hij werkt ruim tien jaar in Nederland. Bij BNR Nieuwsradio leerde hij hoe je leiding geeft aan een creatieve redactie.
Meer over Gerd De SmyterBelg in de boardroom
De Belgische aanpak voor ambitieuze managers
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789462200081Samenvatting
Nederlandse bedrijven worden steeds vaker geleid door een Belg. In de boardroom durven ze knopen door te hakken waar de polder geen raad mee weet. Meer nog, Nederland kijkt op naar deze besluitvaardige Belgen.
"Ik durf vraagtekens bij de regels te zetten en dat vinden ze in Nederland confronterend. Terwijl dat juist kan leiden tot nieuwe inzichten!", aldus Christian Van Thillo, inmiddels eigenaar van vier grote Nederlandse kranten.
Naast de biermerken Heineken en Grolsch staat ook bij TomTom, Essent, Vitens en Esso een Belg aan het roer. Ze worden als diplomatiek, kostenbewust en besluitvaardig ervaren, maar ze zijn ook moeilijk te doorgronden. Zakendoen met Belgen brengt vaak misverstanden met zich mee en leidt zelfs tot frustraties. Toch wordt er steeds meer samengewerkt tussen het Nederlandse en Belgische bedrijfsleven. Wat doen deze Belgen anders dan Nederlanders in de boardroom? Wat kunt u als Nederlandse manager leren van deze Belgen? En hoe doet u zaken met die Belgische CEO's? Journalist Gerd De Smyter zocht de Belgen in de Nederlandse boardroom op en ontdekte de 'Belgische aanpak', waar ambitieuze managers nog iets van kunnen opsteken.
"Belg in de boardroom houdt je een spiegel voor. Voortaan bekijk ik het Nederlandse managen door Belgische ogen". - Humberto Tan
"Voor alle Belgen die niet weten dat ze over een eigen aanpak beschikken en voor alle Nederlanders die op een praktische manier zich deze aanpak eigen willen maken". - Het Financieele Dagblad
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Gerd De Smyter
Inhoudsopgave
Inleiding
-Christian Van Thillo: Door de komst van Nederlanders in mijn bestuur, zitten de Belgen op het puntje van hun stoel
-Veronique Pauwels: Mijn kinderen leren nu al winst maken
Waarom de overstap van België naar Nederland maken?
-Alain De Taeye: In een vergadering heb ik bijna al mijn aandeelhouders verloren
-Koen Clement: De democratisering van de CEO-functie is groot
De succesfactoren
-Pierre-Henri Bovsovers: 'Je kuntje hotel inje reet stoppen'
-Lieve Declercq: Je kunt sneller iets ongepasts zeggen dan een Nederlander
België versus Nederland: de feiten
-De Belgische aanpak in de Nederlandse boardroom
-Erwin Van Laethem: Dingen die altijd makkelijk waren, lukten plots niet meer
-Jan Kimpen: Ik wilde op een degelijk niveau werken
Gebruiksaanwijzing voor Nederlanders die zaken doen met Belgen
-Jan Raes: Ho stop! Nu rustig een voor een alsjeblieft
-Joost Van Roost: Mijn vrouw kent nauwelijks de echtgenotes van mijn Nederlandse collega's
Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen
-Frank De Moor: Jullie weten dat ik dom ben, dus ik zal het simpel uitleggen
-Tom Verhaegen: 'He Zuiderbuur, welkom! Vaasje?'
De Belgische verbazing
Nawoord
Over Gerd de Smyter: van Bomber tot Bestseller
Merci
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan