Lees verder
Karin Zwiggelaar is sinds 1989 als adviseur verbonden aan M&I/Partners, adviesbureau voor management en informatie te Zeist.
Meer over de auteursCIO 3.0 – Leiden met digitale transformatie
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 2e druk 9789401811033Samenvatting
We leven in een tijd waarin sprake is van ingrijpende maatschappelijke, economische en technologische veranderingen. We mogen deze veranderingen gerust disruptief (verstorend, ontwrichtend) noemen. Hele sectoren worden getroffen; de gevolgen zijn ingrijpend en vormen een existentiële bedreiging voor veel organisaties en bedrijven. Dat geldt voor alle sectoren: de zorg, overheid, onderwijs, landbouw, energie, banken, enzovoort. Kort gezegd: de samenleving staat onder druk en grote veranderingen komen op ons af.
De informatie- en communicatietechnologie (ICT) ontwikkelt zich in een adembenemend tempo: internet, mobiele apparaten, data-analyse, cloud, sensoren en kunstmatige intelligentie (AI). De afgelopen drie jaar waren er meer ontwikkelingen dan de vijftien jaar hiervoor.
In historisch perspectief ontwikkelt ICT zich van een ondersteunende functie, naar een functie die het succes of falen van de organisatie bepaalt. Sterker nog, ICT wordt leidend bij de inrichting van de organisatie.
Deze ontwikkeling kent drie fasen:
- ICT 1.0: ICT-functie als technisch bolwerk.
- ICT 2.0: ICT-functie als bruggenbouwer tussen business en ICT.
- ICT 3.0: ICT-functie als integraal en strategisch onderdeel van de business.
In de wereld van ICT 3.0 is digitaal werken en communiceren standaard onderdeel van het primaire proces en de bedrijfsstrategie. De klant staat centraal, fysieke en digitale dienstverlening versterken elkaar, er wordt een unieke klantervaring geboden en de producten en diensten innoveren met de wensen van klanten mee. Veel organisaties zijn al onderweg naar dit toekomstscenario.
De functie van Chief Information Officer (CIO) evolueert mee, van CIO 1.0, naar CIO 2.0 en CIO 3.0. Van dienstverlenende functie met beperkte invloed (CIO 1.0 en 2.0) naar een vanzelfsprekende leiderschapsfunctie in de business (CIO 3.0).
De CIO 3.0 richt zich op technologische innovatie en business-transformatie om de digitale toekomst van de organisatie vorm te geven. Tegelijkertijd onderkent de CIO 3.0 de kracht van ICT-commodities en regelt de noodzakelijke beschikbaarheid, snelheid, wendbaarheid en schaalbaarheid van de ICT-omgeving als essentiële voorwaarden voor de business. Dit kan zelfs leiden tot het afschaffen van de interne ICT-afdeling.
De CIO 3.0 doet het niet alleen. De rol van bestuur en businessmanagement is cruciaal voor het geven van sturing aan de business-transformatie van de organisatie naar de digitale toekomst. Dit vraagt betrokkenheid en leiderschap. Deze rol ontwikkelt zich via bewustwording naar een leidende rol. Dit betekent eveneens het ontwikkelen van de juiste mindset en competenties bij medewerkers en management om met de organisatie het verschil te blijven maken in een digitale wereld.
Deze tweede volledig herziene en geactualiseerde druk geeft op heldere wijze inzicht in digitale transformatie, maakt aan iedereen duidelijk waar hij of zij zelf en/of de organisatie zich bevindt in deze ontwikkeling en welke vervolgstappen naar de digitale toekomst kunnen worden gezet.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Karin Zwiggelaar
Over Antoon van Luxemburg
Inhoudsopgave
Introductie van dit boek XI
1 Via crises naar een nieuwe economie 1
1.1 Inleiding 1
1.2 Samenleving onder druk 2
1.3 Technologie in de hoogste versnelling 10
1.4 Economie: meer verliezers dan winnaars 16
1.4.1 Globalisering 17
1.4.2 Internetrevolutie 17
1.4.3 Netwerkvorming 18
1.4.4 Energie- en klimaatcrisis 18
1.4.5 De consument aan de macht 19
1.4.6 Smart machines en robotisering 20
1.5 Gevolgen voor de business 23
1.5.1 ‘Innoveer of stagneer’ 23
1.5.2 Omgaan met disruptieve processen 24
1.5.3 Huidige belemmeringen 27
1.6 Een sleutelrol voor technologie en ICT 29
2 Digitaal wordt leidend 31
2.1 Inleiding 31
2.2 Snelle evolutie van de mogelijkheden van ICT 32
2.2.1 Van een fysieke naar een digitale wereld 32
2.2.2 De steeds hoger schuivende lat van commodity ICT-diensten 33
2.2.3 Consumentering van ICT 37
2.3 ICT bepalend voor de toekomst van bedrijven 38
2.3.1 ICT als strategisch bedrijfsmiddel 38
2.3.2 Veranderende ICT-projectportfolio 41
2.4 De ICT-functie moet meeveranderen 45
2.4.1 ICT 1.0: ICT-functie als technisch bolwerk 46
2.4.2 ICT 2.0: ICT-functie als bruggenbouwer tussen business en ICT 47
2.4.3 ICT 3.0: ICT-functie als strategisch en integraal onderdeel van de business 48
2.5 De samenwerking tussen business en ICT 53
2.6 Opdracht tot innovatie voor de CIO 3.0 57
3 De leiderschapsrol van de CIO 3.0 61
3.1 Inleiding 61
3.2 Wat is digitaal leiderschap? 62
3.3 De rol en plaats van de CIO 3.0 in de organisatie 66
3.4 De opdracht van de CIO 3.0 69
3.4.1 De CIO 3.0 als coach voor senior management 69
3.4.2 De CIO 3.0 als changemanager van de ICT-functie 71
3.4.3 De CIO 3.0 als businessstrateeg 72
3.5 De eigenschappen van de CIO 3.0 74
3.5.1 De CIO 3.0 aan de bestuurstafel 74
3.5.2 De belangrijkste vaardigheden van de succesvolle CIO 3.0 75
3.6 Acht tips om u tot CIO 3.0 te ontwikkelen 78
3.7 De uitdaging van de CIO 3.0 83
4 Het pad van digitale transformatie 85
4.1 Inleiding 85
4.2 Digitale strategie is noodzakelijk 86
4.3 Superieure digitale klantervaring bieden 91
4.4 Wendbaarheid en efficiency van de operatie verbeteren 93
4.5 Digitale innovatie 95
4.6 Het managen van digitale innovatie 98
4.7 Het innovatieproces 102
4.7.1 De Lean Startup-methode van Eric Ries 103
4.7.2 Open innovatie en co-creatie 105
4.8 Het stimuleren van een innovatieve cultuur 112
4.9 De disruptieve kracht van technologie 115
4.9.1 Disruptieve innovatie 115
4.9.2 “Software is eating the world” 118
4.9.3 “Artificial Intelligence is eating the software and creating new worlds” 120
4.10 Succesverhalen uit de praktijk 131
4.11 Gevolgen voor de ICT en ICT-functie 135
5 Ontwikkelen van de ICT-functie 3.0 137
5.1 Inleiding 137
5.2 Een uitdagend verandertraject 139
5.3 CIO Office als staf van de CIO 3.0 144
5.4 Innovatie aanjagen 147
5.4.1 Innovatiepotentieel ontwikkelen 147
5.4.2 De rol van informatiemanagement 150
5.4.3 Omgaan met innovatieve projecten 152
5.5 Wendbare processen en ICT inrichten 156
5.5.1 De rol van de architectuurfunctie 156
5.5.2 Data en business intelligence 168
5.5.3 Agile software ontwikkelen – DevOps 173
5.5.4 Sourcing, cloud en SaaS 175
5.6 Gevolgen voor het ICT-personeel 177
5.7 Gevolgen voor het organisatiemodel 180
5.8 Verandering als enige constante 184
6 De rol van bestuur en businessmanagement 185
6.1 Inleiding 185
6.2 De rol van de board 186
6.2.1 Gezocht: CEO 3.0 186
6.2.2 Digitaal bewustzijn ontwikkelen 188
6.2.3 Digitale visie en strategie ontwikkelen 190
6.2.4 Financiële randvoorwaarden creëren 194
6.2.5 Transformatie en cultuurverandering 199
6.2.6 Baten en risico’s managen 202
6.2.7 Samenspel met andere bestuurders, management en toezichthouders 205
6.3 De rol van businessmanagement 209
6.3.1 Pionier van de digitale business 210
6.3.2 Implementeren van digitale oplossingen 211
6.3.3 Verandermanagement en talentontwikkeling 212
6.3.4 Monitoring en continue verbetering 214
6.3.5 Interne samenwerking en communicatie inregelen 215
6.3.6 De eigenschappen van businessmanagement 218
6.4 De rol van de medewerker 221
6.4.1 Digitale en datavaardigheden ontwikkelen 221
6.4.2 Digitale mindset ontwikkelen 223
6.4.3 Binden en boeien van medewerkers 227
6.4.4 De banen van de toekomst 228
6.5 Tot slot 230
Begrippenlijst 233
Literatuurlijst 239
Index 249
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan