Handboek voor de redacteur
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789089534958Samenvatting
Als redacteur moet je niet alleen een uitstekend taalgevoel hebben, maar ook begrijpen hoe tekst een boodschap overbrengt. Je bent de schakel tussen de auteur en de lezer. Met jouw ingrepen haal je het beste uit een tekst - of je nu de spelling corrigeert of de opbouw verbetert.
Het Handboek voor de redacteur behandelt alle aspecten van het redactievak. Zowel redactionele vaardigheden als de beroepspraktijk van de redacteur komen aan bod. Belangrijke onderwerpen zijn het proces van idee tot publicatie, omgaan met auteurs en opdrachtgevers, en efficiënt en doortastend werken. Dit handboek biedt tips voor een aanpak met lef en tact.
In dit handboek vind je onder meer:
* een redactiemodel: drie criteria voor tekstkwaliteit;
* checklists voor verschillende tekstsoorten;
* een leidraad voor (digitale) proefcorrectie;
* tips om correcties en verbetersuggesties overtuigend te presenteren;
* richtlijnen voor een literatuurlijst en een register;
* uitgangspunten voor kopijbeoordeling en een accurate urenschatting;
* alles wat een redacteur moet weten over auteursrecht.
Het Handboek voor de redacteur biedt een ferm antwoord op praktijkvragen van de redacteur, tekstschrijver, corrector en vertaler.
Heidi Aalbrecht en Pyter Wagenaar zijn ervaren redacteuren en auteurs. Zij schreven onder meer Schrijfstijl. De basis van een goede tekst, Voor de vorm. Taalvraagbaak voor schrijvers en het bekroonde Woordenboek van het Algemeen Onbeschaafd Nederlands. Ze hebben een eigen tekstbureau, de Taalwerkplaats.
'Over de inhoud kan ik kort zijn: kopers van dit boek zullen niet gauw mistasten.'
Jan Renkema, auteur van de Schrijfwijzer
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan