Dion Kotteman is partner bij Grey Matter Matters, een strategisch adviesbureau voor de overheid.
Hij schrijft vaker een boek (De projectsaboteur, De projectsaboteur en PRINCE2, Ga toch leidinggeven!) en geeft les aan Nyenrode business universiteit. Hij heeft ervaring bij de overheid (onder andere als algemeen directeur van de Audit Dienst Rijk) en bij financiele instellingen zoals de ING.
Meer over Dion KottemanGa toch leidinggeven!
Een manifest tegen overmatig coachen
Gebonden Nederlands 2013 1e druk 9789087537227Samenvatting
Coachen we niet te veel? En is dat kwalitatief allemaal wel in orde? Het lijkt er zelfs op dat we liever coachen dan leidinggeven. De brancheorganisaties schatten dat er in totaal 40.000 coaches in Nederland zijn. Er is kennelijk vraag naar!
Dat zijn vragen waar dit boekje zich mee bezig houdt. We kijken naar de overdaad aan coaching, naar weifelende leiders. Dat levert bij elkaar twintig hoofdzonden op. Natuurlijk wordt ook aangegeven wat de mogelijke verbeteringen zijn; twintig geboden om beter te coachen en beter leiding te geven. Die sluiten aan op de twintig hoofdzonden.
Het is een manifest, een stellingname tegen overmatig coachen, tegen matig leidinggeven en tegen het sleuren aan dode paarden. Dat alles onder het motto: 'Ga toch leidinggeven!'. Verpakt in humor, dat leest wel zo prettig!
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
-Hoofdzonde 1: Het geweten, een interne coach, wordt genegeerd
-Intermezzo: Definities van coaching
-Hoofdzonde 2: We gebruiken geen criteria voor kwaliteit van coaching
-Hoofdzonde 3: We verschuilen ons achter uitspraken van de coach
-Hoofdzonde 4: We verwarren de rollen van coach en leider
-Hoofdzonde 5: De coach gaat buiten zijn vakgebied
-Hoofdzonde 6: We denken dat de coach een OEN is
-Hoofdzonde 7: We denken dat de coach geen inhoud heeft
-Hoofdzonde 8: Coaching wordt opgevat als allesreiniger
-Hoofdzonde 9: We denken dat coachen pas goed kan in een lerende organisatie
-Hoofdzonde 10: We denken dat je een organisatie kunt coachen
2. De weifelende leider
-Hoofdzonde 11: Plannen, plannen en nog eens plannen
-Intermezzo: Een voorbeeld van veel plannen
-Hoofdzonde 12: We noemen het al snel voortschrijdend inzicht
-Hoofdzonde 13: Projecten leveren niet op wat moet
-Hoofdzonde 14: Projecten worden niet goed geleid
-Hoofdzonde 15: We stoppen projecten niet op tijd
-Hoofdzonde 16: We schieten in de regelkramp
-Hoofdzonde 17: We maken iedereen manager
-Hoofdzonde 18: We hebben een crisis maar geen leider
-Hoofdzonde 19: We denken dat een lerende organisatie niet geleid hoeft te worden
-Hoofdzonde 20: We vergeten de overheid te leiden
-En dus…
3. Geschiedenis
-Consensus en leiderschap
-Intermezzo: Cruz en Ortiz
-Onzichtbaar Leiderschap
4. Waar moet het heen?
-De twintig geboden voor goed leiderschap
-Gebod 1: Schakel soms een goede coach in
-Gebod 2: Scheid het coach-kaf van het coach-koren
-Gebod 3: Zie het onderbuikgevoel als goed gereedschap van de vakman
-Gebod 4: Plan, maar maak het niet te gek
-Gebod 5: Werk iteratief
-Gebod 6: Volg een methode, maar vertrouw op jezelf
-Gebod 7: Maak geen tegenstelling tussen resultaat en relatie
-Gebod 8: Pas verschillende leiderschapsstijlen toe
-Gebod 9: Wees niet te democratisch
-Gebod 10: Stuur in plaats van te schipperen
-Gebod 11: Maak een verschil tussen leiderschap en broederschap
-Gebod 12: Kies in een crisis
-Gebod 13: Maak van een manager niet zomaar een leider
-Gebod 14: Wees niet automatisch transparant
-Gebod 15: Wijzig mee met het tempo van je omgeving
-Gebod 16: Let op de cultuur
-Gebod 17: Leid een echt lerende organisatie
-Gebod 18: Organiseer tegenspraak
-Gebod 19: Blijf op het rechte spoor
-Gebod 20: Wees sensationeel
5. Taalgebruik en leiderschap
-Begrijpen we de leider wel?
-Organisatie-speak
-Jargon
-Termen met ontwikkeling
-Communicatie
Literatuurlijst
Dankwoord
Over de auteur.
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan