
Lees verder
Joost Gordijn heeft meer dan 40 jaar ervaring in leidinggegeven en managen: eerst als officier in de landmacht en later als manager in de informatievoorziening bij diverse organisaties van Defensie. Na 20 jaar stapte hij over naar het bedrijfsleven, waar hij verschillende (ad interim) managersfuncties heeft vervuld. De laatste zes jaar was hij managing director van Le Blanc.
Meer over Joost GordijnJe draagt de verantwoordelijkheid voor mensen en het is aan jou om resultaten te behalen.
Moet je als manager kiezen tussen mensgerichtheid of resultaatgerichtheid? Beiden zijn belangrijk. Joost Gordijn heeft bewezen dat je beiden succesvol kunt combineren als je betrouwbaar bent. Betrouwbaar zijn betekent eerlijk en transparant zijn, een sociaal veilige omgeving bieden en deskundig zijn. Dit creëert een positieve en stimulerende werkomgeving waarin je samen het beste resultaat bereikt.
Hij laat zien hoe je betrouwbaar blijft in verschillende situaties, met kleine en grote verstoringen die je tegenkomt. Het boek is ingedeeld in de drie fasen die je als leidinggevende meestal doorloopt: de duidelijke manager, de initiërende manager en de dienende manager. In elke fase krijgt betrouwbaarheid andere accenten en worden deze uitgewerkt met herkenbare voorbeelden en praktische tips die je meteen kunt toepassen.
Twee hoofdstukken gaan over zelfleiderschap. Je kunt pas goed op anderen toezien als je goed op jezelf let. Dit vraagt om rust en ruimte in je hoofd, met voldoende tijd voor zelfreflectie en de centrale vraag: wie ben jij als leidinggevende en waar sta je voor?
Eerlijkheid naar jezelf en over jezelf is essentieel. Je kunt pas een betrouwbare manager zijn als je een helder beeld hebt van je drijfveren, je onhebbelijkheden en je zwakke punten. Anderen moeten op je kunnen rekenen. Je moet dus betrouwbaar zijn, iedere dag weer.
Wat lezers zeggen over het boek ‘De betrouwbare manager’:
“Een handzaam boek over leiderschapsontwikkeling.”
“Prettig leesbaar met humoristische voorbeelden en praktische tips.”
“Een ‘must have’ voor de beginnende en de meer ervaren manager!”