Lees verder
Prof. Dr. Steven ten Have is organisatieadviseur en hoogleraar Strategie en Verandering aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Sinds 2004 is hij partner van TEN HAVE Change Management. Steven is vicevoorzitter van RvC van ABN AMRO. Daarnaast is hij kroonlid van de Onderwijsraad en raad-plaatsvervanger bij de Ondernemingskamer in Amsterdam.
Meer over de auteursHet Veranderboek
Zeventig vragen van managers over organisatieverandering
Gebonden Nederlands 2010 2e druk 9789081091459Samenvatting
Uit onderzoek is gebleken dat de verwachte gemiddelde levensduur van organisaties in de laatste twee decennia is teruggegaan van 20 jaar naar 12,5 jaar. De overlevingskansen van organisaties nemen af doordat ze zich niet voldoende aanpassen of zich juist te veel, te vaak of onnodig aanpassen. In al deze gevallen gaan organisaties niet goed om met veranderingen in bijvoorbeeld de maatschappij, de markt, hun beleidsveld, technologie, klantgedrag of hun primaire proces.
Het op de juiste wijze aanpassen van organisaties en gedrag in situaties van verandering is een voorwaarde om het bestaansrecht te waarborgen. Als dat niet goed gebeurt, wordt onzorgvuldig omgegaan met mensen en middelen. Het voortbestaan van de organisatie, belangen van stakeholders, en de emoties van betrokkenen komen bij verandering in het geding. Hierin liggen de kern en de opdracht van het vakgebied verandermanagement: het in antwoord op veranderingen zo professioneel, effectief en efficiënt mogelijk aanpassen van organisatie en gedrag.
Deze opdracht en de daarmee verbonden uitdaging staan centraal in 'Het veranderboek'. In het boek draait het om de vragen die managers hebben over organisatieverandering en verandermanagement. De auteurs, als organisatieadviseurs en wetenschappers verbonden aan Ten Have Change Management (www.tenhavecm.com) en de Vrije Universiteit Amsterdam, brengen in het boek vraag en aanbod bij elkaar. De vraag wordt gevormd door zeventig vragen die zijn geïnspireerd door onderzoek, uitgevoerd onder een groot aantal managers. Het aanbod is door de auteurs geselecteerd door in de meest vooraanstaande wetenschappelijke journals, vaktijdschriften en andere relevante publicaties systematisch te zoeken naar antwoorden. Op basis van het onderzoek is PROMIIC (Process Model for Integral and Intentional Change, www.promiic.com) ontworpen. Dit model is behulpzaam bij het systematisch en methodisch omgaan met veranderingen en hun implicaties voor organisaties en hun mensen. Het resultaat is een taal en een kennisbasis waarmee verandermanagement besproken, begrepen en toegepast kan worden.
Om deze taal levend en de kennisbasis actueel te houden zal op www.veranderboek.nl door Ten Have Change Management, in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam, een overzicht worden bijgehouden van de belangrijkste en nieuwste kennis, inzichten en ervaringen op het gebied van organisatieverandering en verandermanagement.
'Het veranderboek' is het resultaat van de vragen en inzichten van honderden managers en wetenschappers. Door de werkwijze op het snijvlak van wetenschap en praktijk wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en toepassing van kennis op het gebied van change management. Zo ontstaan een nieuwe inspiratiebron en een nieuw referentiekader voor managers en adviseurs.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (4)
Over Steven ten Have
Over Wouter ten Have
Over Barbara Janssen
Inhoudsopgave
Inleiding
Hoofdstuk 1 Verandering
Het leren kennen van verandering
Hoofdstuk 2 Strategie
Richting geven aan verandering
Strategie en verandering
Ontwerp van het strategieproces
Analyse en besluitvorming
Doorleven, vertalen en toetsen
Hoofdstuk 3 Leiderschap
Het belichamen van verandering
Leiderschap en verandering
Leiderschapsvormen en -stijlen bij verandering
Sturing en beïnvloeding bij verandering
De ontwikkeling van effectief leiderschap bij verandering
Hoofdstuk 4 Gedrag
Het tot leven brengen van verandering
Cultuur
Cultuur en klimaat
Gedragsverandering
Weerstand
Samenwerking
Macht
Hoofdstuk 5 Structuur en sturing
Het inregelen van verandering
Hoofdstuk 6 Communicatie
Het overbrengen van verandering
Hoofdstuk 7 Implementatie
Het realiseren van verandering
Hoofdstuk 8 Verandermanagement
Het systematisch en methodisch werken aan verandering
Methodologische verantwoording
Samenvatting
Literatuur
Over de auteurs
Trefwoordenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan