oprichter, Core Quality International, auteur van 'Bezieling en kwaliteit in organisaties'.
Meer over de auteursOrganisatie-alibi's
De kracht van enneaculturen
Gebonden Nederlands 2003 1e druk 9789055943111Samenvatting
Van het enneagram is inmiddels bekend dat het op een verrassend heldere manier inzicht geeft in de drijfveren van mensen en over hoe we gelijk en hoe we anders zijn. Het enneagram geeft informatie om uzelf en anderen beter te begrijpen; informatie over waarden, gedachten, overtuigingen, opinies, houdingen, herinneringen, meningen en standpunten.
Organisaties lijken op mensen; elk met eigen gedrag, drijfveren en ingebakken patronen. Ook teams en organisaties botsen, onderscheiden zich, zijn inconsequent, lopen vast, zijn een buitenbeentje. Organisaties, net als mensen, ontwikkelen basisaannames en overtuigingen - zowel bewust als onbewust - die met elkaar een systeem van geschreven en ongeschreven regels vormen.
In dit boek belichten Daniel Ofman en Rita van der Weck-Capitein verschillende manieren om naar organisatieculturen te kijken. Zij richten zich vooral op de negen organisatieculturen die van het enneagram afgeleid kunnen worden. Zo heeft elke enneacultuur zijn eigen unieke patronen en haar eigen visie die bepalen hoe er wordt gewerkt en gecommuniceerd en welk gedrag wordt verwacht, beloond en aangemoedigd of geconfronteerd. Elke enneacultuur heeft zijn eigen alibi' s om veranderingen tegen te houden of te ondermijnen.
Aan de hand van de verschillende karakteristieken leert u de patronen herkennen van uw eigen team of organisatie. Door deze sneller te doorzien, krijgt u de mogelijkheid om ineffectief gedrag eerder te doorbreken en positieve verandering te bewerkstelligen. Daarnaast helpt dit inzicht om met een glimlach te blijven kijken naar de eigen-aardigheden die schuil gaan in ieder mens en elke cultuur.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lezersrecensies
Over Daniel Ofman
Over Rita Capitein
Inhoudsopgave
Organisatiecultuur
Type 1 Kwaliteitscultuur
Type 2 Servicecultuur
Type 3 Wincultuur
Type 4 Authenticiteitscultuur
Type 5 Observeerderscultuur
Type 6 Loyaliteitscultuur
Type 7 Impulscultuur
Type 8 Ondernemerscultuur
Type 9 Harmoniecultuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan