Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De levende onderneming

Over leven en leren in een turbulente omgeving

Gebonden Nederlands 1997 9789055940837
Voormalig top 100Totaal 143 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De meeste ondernemingen overleven op lange termijn de 'Aardverschuivingen' door verandering en concurrentie niet: de gemiddelde levensverwachting van een bedrijf, onafhankelijk van grootte, is slechts 12,5 jaar. Zelfs grote, multinationale ondernemingen kennen een hoog sterftecijfer en gaan na gemiddeld 40 tot 50 jaar ter ziele. Maar er zijn een paar opmerkelijke voorbeelden van ondernemingen die de tand des tijds al eeuwen doorstaan. Welke lessen kunnen zij ons leren?

Arie de Geus die jarenlang werkzaam was bij Shell geeft zijn lezers de sleutels om als organisatie lang en gezond te bestaan. Hij maakt onderscheid tussen 'levende bedrijven' die tot doel hebben te groeien en zichzelf in stand te houden als een levende gemeenschap van mensen en 'economische bedrijven' die uitsluitend in zaken zijn om zoveel mogelijk rendement te creëren voor een kleine groep mensen.

De Geus maakt duidelijk dat levende ondernemingen bestaan om te overleven en economische ondernemingen bestaan om winst te behalen. Hoewel winst op de korte termijn het meest interessant lijkt om na te streven, blijkt dit op de lange termijn schadelijk te zijn. Ondernemingen die bestaan om te overleven boeken op de lange termijn de beste resultaten, zo laat De Geus zien. Vervolgens geeft hij aanwijzingen wat een onderneming kan doen om een levende onderneming te worden.

Specificaties

ISBN13:9789055940837
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:238
Uitgever:Scriptum
Druk:0
Verschijningsdatum:1-1-1997
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

recensie
De levende onderneming
Kees Visser | 17 augustus 1998
Recent verscheen De levende onderneming van de Nederlander Arie de Geus, die jarenlang hoofd was van Group Planning van Shell. In dit boek moedigt De Geus moedigt zijn lezers aan ondernemingen te beschouwen als levende wezens in plaats van een verzameling vaste activa weergegeven op een balans. In een tijd waarin steeds meer ondernemingen zich richten op het maximaliseren van aandeelhouderwaarde en het management zichzelf royaal winstopties uitkeert lijkt de verschijning van De levende onderneming perfect getimed te zijn.
Lees verder

Lezersrecensies

3.9 van de 5
14 stemmen
6
5
1
0
2

Inhoudsopgave

Voorwoord door Peter Senge
Verantwoording

Inleiding De levensduur van een onderneming

Deel 1 Leren

1. De overgang van het kapitalisme naar een kennismaatschappij
2. Het geheugen van de toekomst
3. Gereedschappen om vooruit te zien
4. Besluitvorming als leeractiviteit

Deel 2 Persona (identiteit)

5. Alleen levende wezens leren
6. Leidinggeven om winst te behalen of om lang te bestaan: is er een keus?

Deel 3 Ecologie

7. Zwermen
8. De tolerante onderneming
9. Het immuunsysteem van een bedrijf

Deel 4 Evolutie

10. Een behoudend financieel beleid
11. Macht: niemand moet er te veel van hebben

Nawoord Het bedrijf van de toekomst
Noten
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De levende onderneming