Lees verder
De levende onderneming
Over leven en leren in een turbulente omgeving
Gebonden Nederlands 1997 9789055940837Samenvatting
De meeste ondernemingen overleven op lange termijn de 'Aardverschuivingen' door verandering en concurrentie niet: de gemiddelde levensverwachting van een bedrijf, onafhankelijk van grootte, is slechts 12,5 jaar. Zelfs grote, multinationale ondernemingen kennen een hoog sterftecijfer en gaan na gemiddeld 40 tot 50 jaar ter ziele. Maar er zijn een paar opmerkelijke voorbeelden van ondernemingen die de tand des tijds al eeuwen doorstaan. Welke lessen kunnen zij ons leren?
Arie de Geus die jarenlang werkzaam was bij Shell geeft zijn lezers de sleutels om als organisatie lang en gezond te bestaan. Hij maakt onderscheid tussen 'levende bedrijven' die tot doel hebben te groeien en zichzelf in stand te houden als een levende gemeenschap van mensen en 'economische bedrijven' die uitsluitend in zaken zijn om zoveel mogelijk rendement te creëren voor een kleine groep mensen.
De Geus maakt duidelijk dat levende ondernemingen bestaan om te overleven en economische ondernemingen bestaan om winst te behalen. Hoewel winst op de korte termijn het meest interessant lijkt om na te streven, blijkt dit op de lange termijn schadelijk te zijn. Ondernemingen die bestaan om te overleven boeken op de lange termijn de beste resultaten, zo laat De Geus zien. Vervolgens geeft hij aanwijzingen wat een onderneming kan doen om een levende onderneming te worden.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Verantwoording
Inleiding De levensduur van een onderneming
Deel 1 Leren
1. De overgang van het kapitalisme naar een kennismaatschappij
2. Het geheugen van de toekomst
3. Gereedschappen om vooruit te zien
4. Besluitvorming als leeractiviteit
Deel 2 Persona (identiteit)
5. Alleen levende wezens leren
6. Leidinggeven om winst te behalen of om lang te bestaan: is er een keus?
Deel 3 Ecologie
7. Zwermen
8. De tolerante onderneming
9. Het immuunsysteem van een bedrijf
Deel 4 Evolutie
10. Een behoudend financieel beleid
11. Macht: niemand moet er te veel van hebben
Nawoord Het bedrijf van de toekomst
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan