Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De kenniscreërende onderneming

Hoe Japanse bedrijven innovatieprocessen in gang zetten

Gebonden Nederlands 2003 9789055940554
Voormalig top 100Totaal 53 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De overgang naar de eenentwintigste eeuw ging gepaard met het ontstaan van een nieuw type samenleving. Peter Drucker spreekt in dit verband van een kennismaatschappij, een samenleving die drastisch verschilt van de 'industriële maatschappij' en waarin zowel verwerven als toepassen van kennis sleutelfactoren in de concurrentiestrijd zullen zijn. Nonaka en Takeuchi gaan nog een stap verder; zij stellen dat in de toekomst het creëren van kennis bepalend zal worden voor het behalen van een kennisvoorsprong.
Ikujiro Nonaka en Hirotaka Takeuchi laten ons zien hoe het creëren van nieuwe kennis deel kan uitmaken van de organisatie. Zij wijzen op het bestaan van twee soorten kennis: expliciete kennis, opgeslagen in handleidingen en procedures; en persoonsgebonden kennis, die slechts door ervaring kan worden verworven en ook slechts indirect - via metaforen en analogieën - kan worden overgebracht.

De auteurs bestrijken bij het verklaren hoe persoonsgebonden kennis in expliciete kennis kan worden omgezet naar een breed terrein: van Griekse wijsbegeerte tot zenboeddhisme, en van klassieke economen tot hedendaagse managementgoeroes. Zij illustreren de theorie die aan het creëren van kennis ten grondslag ligt met talrijke praktijkvoorbeelden die zijn ontleend aan ondernemingen als Honda, Canon, Matsushita, NEC, Nissan, 3M en General Electric.

Specificaties

ISBN13:9789055940554
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:317
Uitgever:Scriptum
Druk:0
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

recensie
De kenniscreërende onderneming
Kees Visser | 18 mei 1998
De kern van concurrentiekracht ligt, zo kunnen we in veel moderne managementboeken lezen, in het vermogen om kennis te verwerven en toe te passen. Dit is volgens de Japanners Ikujiro Nonaka en Hirotaka Takeuchi echter een halve waarheid. Zij gaan in 'De kenniscreërende onderneming' een stap verder door te beweren dat niet slechts het verwerken van informatie een bron van concurrentievoordeel is, maar dat kenniscreatie dat is.
Lees verder

Lezersrecensies

4.1 van de 5
7 stemmen
4
0
3
0
0

Inhoudsopgave

Dankbetuigingen
Voorwoord

1. Inleiding tot de kennis van organisaties
2. Kennis en management
3. De theorie van organisatorische kenniscreatie
4. Kenniscreatie in de praktijk
5. Het middle-up-down managementproces voor het creëren van kennis
6. Een nieuwe organisatiestructuur
7. Organisatorische kenniscreatie op mondiale schaal
8. Implicaties voor de theorie en praktijk van het management

Noten
Verwijzingen
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De kenniscreërende onderneming