Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De blauwe oceaan

Creatieve strategie voor nieuwe, concurrentievrije markten

Paperback Nederlands 2015 9789047008156
EvergreenTotaal 1287 dagen
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Herziene editie met nieuw voorwoord en 3 extra hoofdstukken

Zelden sloeg een managementtheorie zo snel aan als De blauwe oceaan. Al tien jaar is het een begrip onder managers, ondernemers en marketeers. Wereldwijd werden maar liefst ruim 3,5 miljoen exemplaren verkocht.

In dit strategisch meesterwerk beargumenteren Kim en Mauborgne dat hevige concurrentie slechts leidt tot een bloedrode oceaan van rivalen die vechten om een almaar krimpende winstmarge. Zich baserend op een uitgebreide studie onder 150 bedrijven, pleiten zij voor de creatie of ontdekking van een nieuwe, onontgonnen markt: de blauwe oceaan.

- Een WallStreet Journal- en Bloomberg Businessweek-bestseller
- Opgenomen in de Leadership Hall of Fame van Fast Company
- Een van de 'Best Business books of the Last Decade' volgens 800-CEO-Read, Thinker50, Kommersant.ru en Trends.be

'Niet voor niets een van de bestverkochte managementboeken van de afgelopen jaren[...] Een absolute must read: vijf uit vijf '- Managementboek.nl

Specificaties

ISBN13:9789047008156
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:304
Druk:16
Verschijningsdatum:26-2-2015
ISSN:

Expertrecensies (5)

De blauwe oceaan
Dick Bos | 2 juni 2015
Het blijft een geweldig boek ‘De blauwe oceaan’ van W. Chan Kim en Renée Mauborgne. Dit is de nieuwste editie en bevat een aantal leermomenten na het verschijnen van het eerste boek. De realiteit is dat de samenleving en sectoren nooit stil staan, maar aangezien de een de ander volgt, een organisatie voortdurend in ontwikkeling/beweging moet zijn. Een boek wat van het begin tot het einde boeit.
Lees verder
De blauwe oceaan
Sjors van Leeuwen | 7 mei 2015
De herziene editie van ‘De blauwe oceaan’ komt op een goed moment. Want door toenemende marktwerking, branchevervaging, globalisering, digitalisering en achterblijvende bedrijfsinvesteringen en consumentenbestedingen, is vrijwel iedere sector veranderd in een rode oceaan: een markt waarin bedrijven elkaar op leven en dood beconcurreren met inwisselbare producten en diensten resulterend in steeds lagere winstmarges voor alle marktpartijen.
Lees verder
De blauwe oceaan
Bas van Vlierden | 14 januari 2010
Concurrentievoordeel, meer marktaandeel en differentiatie zullen in de toekomst geen winstgroei meer opleveren. Dat is althans de zienswijze van Kim en Mauborgne in hun boek 'Blue Ocean Strategy'. Bedrijven moeten op zoek naar blauwe oceanen. Volgens de auteurs biedt dit boek een praktisch kader en analyse-instrument om systematisch blauwe oceanen na te streven en te veroveren.
Lees verder
De blauwe oceaan
José Otte | 17 november 2009
Organisaties zoeken vooral groei in concurrentievoordeel, marktaandeel of differentiatie. Met 'De blauwe oceaan' laten Chan Kim en Renée Mauborgne zien dat er andere manieren zijn.
Lees verder
De blauwe oceaan
Bertrand Weegenaar | 24 mei 2005
Hoe zou dat voelen: zwemmen in een blauwe, maagdelijke oceaan? Geen concurrerende haaien om je heen die dag in dag uit uit zijn op je bloed. Ofwel: 'Creatieve strategie voor nieuwe concurrentievrije markten'
Lees verder

Lezersrecensies

4.2 van de 5
33 stemmen
16
10
5
0
2

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Chan Kim: ‘Niet-klanten zijn belangrijk. Zij kunnen precies aangeven waarom ze jou links laten liggen'
Rick Nieman 5 januari 2009 In zijn zeer succesvolle boek De blauwe oceaan beweert INSEAD-professor Chan Kim dat ieder bedrijf een nieuwe, onontgonnen markt kan vinden zonder concurrentie. En niet door ineens een briljante inval te krijgen, maar door stapsgewijs een aantal duidelijke fases te doorlopen. Zo richten bedrijven zich nu veel te veel op hun huidige klanten, terwijl ze juist zouden moeten kijken naar consumenten die hun product of dienst niet kopen! Boekcover sprak met Kim.

Over Chan Kim

Professor Chan Kim is samen met Renée Mauborgne oprichter van het INSEAD Blue Ocean Strategy Institute. Hij is hoogleraar strategie en internationaal management op INSEAD op de Bruce D. Henderson leerstoel van de Boston Consulting Group. Kim is als adviseur werkzaam voor verschillende multinationals in Europa, de VS en Azië. Daarnaast is hij Fellow van het World Economic Forum in Davos en adviserend lid van de Europese Unie. Hij schreef talloze artikelen over strategie en management die gepubliceerd werden in de toonaangevende bladen.

Andere boeken door Chan Kim

Inhoudsopgave

Help! Mijn oceaan wordt rood
Wat is er nieuw in deze uitgebreide editie?
Wat zijn de belangrijkste verschillen
Waarom wordt een blauwe-oceaanstrategie steeds belangrijker?

Voorwoord bij oorspronkelijke editie

Deel 1: Blauwe oceanen als strategie
1. Blauwe oceanen creëren
-Nieuwe markt
-Voortdurend blauwe oceanen creëren
-Het effect van het creëren van blauwe oceanen
-Steeds sterkere noodzaak om blauwe oceanen te creëren
-Van bedrijf en sector tot strategische zet
-Waarde-innovatie: de hoeksteen van de blauwe-oceaanstrategie
-Blauwe-oceaanstrategieën formuleren en uitvoeren

2. Analyse-instrumenten en kaders
-Het strategieplaatje
-Het vier-actieskader
-Het raster 'schrappen-afzwakken-versterken-creëren'
-Drie kenmerken van een goede strategie
-De waardecurven lezen

Deel 2: Een strategie van blauwe oceanen formuleren
3. Marktgrenzen opnieuw afbakenen
-Pad 1: Kijk naar andere sectoren
-Pad 2: Kijk naar andere strategische groepen binnen sectoren
-Pad 3: Kijk naar de rol van kopers
-Pad 4: Kijk naar andere complementaire product- en serviceaanbiedingen
-Pad 5: Kijk naar andere functionele of emotionele aantrekkingskracht voor gebruikers
-Pad 6: Kijken naar een andere tijd
-Een nieuwe markt bedenken

4. Kijken naar het brede perspectief, niet naar de cijfers
-Gerichtheid op het brede perspectief
-Het strategieplaatje tekenen
-Strategie visualiseren op bedrijfsniveau
-De beperkingen van strategische planning overwinnen

5. Verder reiken dan de bestaande vraag
-De drie lagen van niet-klanten
-Richt u op het grootste bereik

6. De strategie in de juiste volgorde opbouwen
-De juiste strategische volgorde
-Testen op uitzonderlijke klantwaarde
-Van uitzonderlijke klantwaarde naar strategische prijszetting
-Van strategische prijszetting naar streefkostencalculatie
-Van klantwaarde, prijs en kosten naar adoptie
-De index van het blauwe-oceaanidee

Deel 3: De blauwe-oceaanstrategie uitvoeren
7. Grote organisatiehindernissen overwinnen
-Omslagleiderschap in de praktijk
-Het belangrijkste instrument: factoren met onevenredige invloed
-De cognitieve hindernis nemen
-De hindernis van beperkte middelen nemen
-De motivatiehindernis overwinnen
-De politieke hindernis overwinnen
-Tegen de gangbare opvatting ingaan

8. De uitvoering inbouwen in de strategie
-Een slecht proces kan de uitvoering van de strategie ruïneren
-De kracht van een eerlijk proces
-De drie principes van een eerlijk proces
-Een vertelling over twee fabrieken
-Waarom is een eerlijk proces belangrijk?
-Intellectuele en emotionele erkenning
-Een eerlijk proces en een blauwe-oceaanstrategie
-Een eerlijk proces en externe belanghebbenden

9. Waarde-, winst- en menspropositie
-De drie strategiepropositie
-Afstemming voor een blauwe-oceaanstrategie realiseren
-Wanneer een strategie niet goed is afgestemd
-Alles samenbrengen

10. Blauwe oceanen vernieuwen
Barrières voor imitatie
Vernieuwing

11 Rode-oceaanvalkuilen vermijden

Bijlagen
A: Hoe blauwe oceanen in het verleden zijn gecreëerd
-De auto-industrie
-De computerindustrie
-De bioscoopsector
B: Waarde-innovatie: een reconstructionistisch perspectief op strategie
C: De marktdynamiek van waarde-innovatie

Noten
Literatuur
Woord van dank
Over de auteurs
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De blauwe oceaan