Lees verder
Robert E. Quinn is verbonden aan de Graduate School of Business van de University of Michigan. Zijn model van concurrenede waarden heeft zijn nut bewezen in een verscheidenheid van ondernemingen overal ter wereld, waaronder enkele Nederlandse multinationals.
Meer over de auteursHandboek managementvaardigheden
Paperback Nederlands 2015 6e druk 9789039529607Samenvatting
'Handboek managementvaardigheden' is uitgegroeid tot een standaardwerk om toekomstige managers voor te bereiden op hun complexe en dynamische taken. Het boek heeft een praktische invalshoek door de vele voorbeelden, oefeningen en opdrachten. Geschikt voor het hoger onderwijs, zelfstudie en als naslagwerk.
De basis van dit boek is het concurrerende-waardenmodel. Dit model maakt duidelijk welke vaardigheden essentieel zijn voor effectief management. Deze nieuwe druk richt zich op de essentiële competenties die voor een succesvol manager belangrijk zijn. Een manager moet kunnen schakelen tussen rollen, en vooral verschillende competenties tegelijkertijd kunnen toepassen.
Deze zesde editie is ingedeeld in vier modules die elk vijf competenties behandelen:
- Module 1 Betrokkenheid en samenhang tot stand brengen en onderhouden
- Module 2 Stabiliteit en continuïteit tot stand brengen en in stand houden
- Module 3 Productiviteit verbeteren en rentabiliteit verhogen
- Module 4 Veranderingen bevorderen en aanpassingsvermogen aanmoedigen
In deze herziene druk is de presentatie van de theorie aangepast aan de nieuwste onderzoeksresultaten. Daarnaast zijn er tal van kleinere wijzigingen, o.a. in de opdrachten, die het boek nog beter laten aansluiten op de huidige onderwijspraktijk.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Robert Quinn
Over Michael McGrath
Inhoudsopgave
Inhoud
Module 1: Betrokkenheid en samenhang tot stand brengen en onderhouden
1.1 Inzicht in uzelf en anderen
1.2 Eerlijk en effectief communiceren
1.3 Anderen begeleiden en ontwikkelen
1.4 Groepen managen en teams leiden
1.5 Constructieve conflicten managen en aanmoedigen
Module 2: Stabiliteit en continuïteit tot stand brengen en in stand houden
2.1 Informatiestromen organiseren
2.2 Crossfunctioneel werken en managen
2.3 Projecten plannen en coördineren
2.4 Prestaties en kwaliteit meten en controleren
2.5 Compliantie aanmoedigen en verwezenlijken
Module 3: Productiviteit verbeteren en rentabiliteit verhogen
3.1 Een visie ontwikkelen en communiceren
3.2 Doelen en doelstellingen formuleren
3.3 Uzelf en anderen motiveren
3.4 Ontwerpen en organiseren
3.5 Uitvoering aansturen en streven naar resultaten
Module 4: Veranderingen bevorderen en aanpassingsvermogen aanmoedigen
4.1 Macht en invloed ethisch en effectief gebruiken
4.2 Nieuwe ideeën verdedigen en aan de man brengen
4.3 Innovatie stimuleren en aanmoedigen
4.4 Onderhandelen over inzet en overeenstemming
4.5 Veranderingen implementeren en doen aanvaarden
Conclusie
Integratie en de weg naar het meesterschap
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan