Lees verder
De gelieerde onderneming
Allianties tussen leveranciers en afnemers als managementstrategie
Gebonden Nederlands 1996 1e druk 9789025406295Samenvatting
Tot dusver bestond de relatie tussen een bedrijf en zijn leveranciers uit zakelijk onderhandelen over de prijs van een onderdeel of een dienstverlening. Tegenwoordig staan leveranciers en afnemers in een veel nauwere relatie tot elkaar. Zij wisselen gegevens uit, doen gezamenlijk onderzoek en ontwikkelen een optimale samenwerking. Op grond van zijn praktijkervaring en onderzoek bij ondernemingen als Chrysler, Motorola en Marks & Spencer laat Jordan D. Lewis in detail zien hoe allianties tussen afnemers en leveranciers bedrijven in staat stellen hun kosten ingrijpend te verlagen en tegelijkertijd de kwaliteit te verhogen. Op basis van interviews met topfunctionarissen en andere medewerkers uit het internationale bedrijfsleven laat Lewis zien dat allianties op dit niveau het marktaandeel zodanig kunnen versterken dat de financieel vooruitzichten en de concurrentiepositie van elke onderneming blijvend worden verbeterd.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Allianties tussen afnemers en leveranciers: aanboren van potentieel
2. Om te beginnen
3. Voorwaarden voor goede prestaties
4. Werkwijzen voor creatieve samenwerking
5. Samenwerking voor meer waarde
6. Samenwerking met het oog op betere tijdschema's en gunstiger kosten
7. Leverantiemanagement
8. Management van permanente verbetering
9. Opbouwen van vertrouwen en van goede prestaties
10. Organisatie van het contact
11. Hefboomwerking binnen het concern
12. Onderhandelen met partners
13. Met succes toepassen van allianties
14. Waardeketens en alliantienetwerken
Noten
Dankbetuigingen
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan