Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Non-profit Organisaties die wél (samen)werken
Organisaties die wél (samen)werken
Peter Geelen

Peter Geelen is de grondlegger van de integraal Performance Management®-methode (iPM). Het is zijn ambitie om het eilanddenken bij organisaties te doorbreken door ze vanuit het gezichtspunt van klanten te laten samenwerken. Samen met zijn team perfectioneerde hij het iPM-gedachtegoed tot een succesvolle methode voor ketensamenwerking en -sturing.

Meer over de auteurs
Maak hiërarchie ondergeschikt aan klantketens Peter Spijker 15 december 2023 Natuurlijk vinden organisaties hun klanten belangrijk. Maar zodra je er naar binnen stapt, geldt de wet van het organogram. Daar ontstaat verzuiling en iedere afdeling gaat voor het eigen resultaat. In ‘Organisaties die wél (samen)werken’ leggen Peter Geelen en Fleur Verhagen uit hoe je met integraal prestatiemanagement de klant echt centraal zet. ‘We helpen organisaties te kijken door de ogen van hun klanten.’  Lees het volledige artikel
Peter Geelen, Fleur Verhagen

Organisaties die wél (samen)werken

Ketensturing in de publieke sector

Gebonden Nederlands 2023 1e druk 9789024458479
1 stem
10
Voormalig top 10Totaal 30 dagen
Voormalig top 100Totaal 109 dagen
Verkooppositie 801Hoogste positie: 4
Gebonden | NL € 34,95 E-book | NL € 27,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
34,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Organisaties zijn steeds meer van elkaar afhankelijk om hun missie of maatschappelijke opdracht te volbrengen. Maar hoe zorg je dat iedereen in de keten goed samenwerkt en dat alle partijen continu leren door ketensturing?

De praktijk laat zien dat organisaties hiermee worstelen. Ketensturing vraagt een juiste afweging van belangen, een andere inrichting, een ontwikkelgerichte aanpak en de moed om andere keuzes te maken.

'Organisaties die wél (samen)werken' beschrijft de principes en vuistregels waardoor ketensamenwerking wél wordt gestimuleerd. De publieke sector staat daarbij centraal. Een casus over het voorkomen van dakloosheid en de praktijkverhalen van gemeenten, woningcorporaties en zorginstellingen inspireren je om zelf met ketensturing aan de slag te gaan.

Een inzichtelijk model en praktische tips laten zien hoe je ervoor zorgt dat alle betrokkenen deze nieuwe manier van werken omarmen. Zodat organisaties écht gaan samenwerken vanuit het perspectief van de klant.

Dit boek legt de lezer haarfijn uit hoe je ketensamenwerking en -sturing binnen en tussen organisaties inricht en laat werken. Cruciaal voor een goed werkende publieke sector. -
Leonard Geluk, algemeen directeur Vereniging van Nederlandse Gemeenten

Trefwoorden

ketensturing   integraal prestatiemanagement   ketensamenwerking   samenwerken   klantgerichtheid   publieke sector   klantgericht werken   kpi   maatschappelijke opdracht   prestatiedialoog   organisatieverandering   procesinrichting   klantketen   organisatieontwikkeling   prestatiemanagement   verandermanagement   aanmoedigingscultuur   keteneigenaarschap   kpi's   overheid   overlegstructuur   organisatiecultuur   kpi-structuur   teamontwikkeling   procesmanagement   organisatiestructuur   leiderschap   borging   datagedreven werken   waarderend onderzoeken  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789024458479
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:240
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:28-9-2023
Hoofdrubriek:Non-profit, Strategisch management

Expertrecensies (2)

recensie
Organisaties die wel samenwerken - ‘Maakt niet waar wat het belooft’
Peter de Roode | 10 april 2024
‘Organisaties die wel samenwerken’ propageert het zogenaamde ketendenken, met voorbeelden uit de publieke sector. De klant komt hierbij weer centraal te staan en met het gepresenteerde model kunnen organisaties een dergelijke opzet zelf invoeren. Althans: dat is de belofte, maar het boek biedt te weinig diepgang om organisaties die stap te laten zetten.
Lees verder
recensie
Organisaties die wél (samen)werken - ‘Dit is niet mijn boek’
Hans de Witte-van Mierlé | 14 december 2023
Publieke organisaties werken in een context van interne en externe doelen en verwachtingen. Hoe kunnen zij zó werken dat processen ingericht zijn voor het bereiken van de doelen? In ‘Organisaties die wél (samen)werken’ presenteren Peter Geelen en Fleur Verhagen een model uit de commerciële wereld: Integraal Prestatiemanagement.
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
1 stem
0
1
0
0
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (2)

interview
Maak hiërarchie ondergeschikt aan klantketens
Peter Spijker 15 december 2023 Natuurlijk vinden organisaties hun klanten belangrijk. Maar zodra je er naar binnen stapt, geldt de wet van het organogram. Daar ontstaat verzuiling en iedere afdeling gaat voor het eigen resultaat. In ‘Organisaties die wél (samen)werken’ leggen Peter Geelen en Fleur Verhagen uit hoe je met integraal prestatiemanagement de klant echt centraal zet. ‘We helpen organisaties te kijken door de ogen van hun klanten.’ 
Artikel lezen
preview
Organisaties die wél (samen)werken - Ketensturing in de publieke sector
Peter Geelen 20 september 2023 Organisaties beter laten samenwerken vanuit het perspectief van de klant. Op die manier geloven wij dat organisaties de meeste waarde creëren, voor hun klanten én voor zichzelf. Doen organisaties dat dan niet? Het zwart-witte antwoord is ‘nee’, of wat genuanceerder ‘nog niet voldoende’.
Artikel lezen

Over Peter Geelen

Peter Geelen is de grondlegger van de integraal Performance Management®-methode (iPM). Het is zijn ambitie om het eilanddenken bij organisaties te doorbreken door ze vanuit het gezichtspunt van klanten te laten samenwerken. Samen met zijn team perfectioneerde hij het iPM-gedachtegoed tot een succesvolle methode voor ketensamenwerking en -sturing. Peter is auteur van verschillende boeken, waaronder KPI’s die wél werken (2016). Hij is gastdocent aan de Universiteit Maastricht en een veelgevraagd spreker.

Andere boeken door Peter Geelen

Bekijk alle boeken

Over Fleur Verhagen

Fleur Verhagen is positief psycholoog en cocreator van het gedachtegoed over aanmoedigingscultuur. Ze heeft verschillende onderzoeken verricht naar focussen op wat wél werkt en de positieve effecten hiervan. Zij heeft tientallen organisaties begeleid bij het eigen maken en omarmen van ketensamenwerking. Haar kracht is om waarderend en zonder oordeel medewerkers, teams en organisaties te ontwikkelen en sterker te maken.

Andere boeken door Fleur Verhagen

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord 9
Inleiding: een nieuwe ordening 11

Deel 1 Integraal prestatiemanagement in perspectief 17

1 Waarom investeren in integraal prestatiemanagement? 19
1.1 Klantketens in publieke organisaties 21
1.2 Van organogramgestuurd naar ketengestuurd 23

2 Het ontstaan van integraal prestatiemanagement 29
2.1 Prestatiemanagement 29
2.2 Procesmanagementmethodes 34
2.3 Kwaliteits- en verbetermanagement 35
2.4 Een integrale methode: integraal prestatiemanagement 37

3 Van veranderen naar ontwikkelen 41
3.1 Veranderkunde 41
3.2 Organisatieontwikkeling 46
3.3 Een positief werkklimaat 49
3.4 Organisatieontwikkeling in integraal prestatiemanagement 54

4 Werkt integraal prestatiemanagement voor publieke organisaties? 57
4.1 Publieke sector 57
4.2 Werkt prestatiemanagement voor publieke organisaties? 60
4.3 Hoe stuur je werken aan een maatschappelijke opdracht? 66

5 iPM-principes en iPM-ontwikkelmodel 77
5.1 Zeven iPM-principes 77
5.2 iPM-ontwikkelmodel 79

Deel 2 Integraal prestatiemanagement in de praktijk 85

6 Inzicht 87
6.1 Bewustwording 87
6.2 Kenmerkende vragen in deze fase 90
Praktijkverhaal Alwel – Ook intern opknappen 92

7 Toekomst 95
7.1 De boodschap 96
7.2 Doelen en dromen 97
Praktijkverhaal Lunet – Antwoorden op de uitdagingen van nu 103
7.3 Klantketens 105
7.4 Eigenaarschap 109
7.5 Verbeterpotentie 116
7.6 Kenmerkende vragen in deze fase 118
Praktijkverhaal Collectie Overijssel – Wat als integraal prestatiemanagement werkt? 120

8 Versnellen 123
8.1 Routes naar ketensturing 123
8.2 Programmastructuur 126
8.3 Middelen om te versnellen 128
8.4 Kenmerkende vragen in deze fase 129
Praktijkverhaal Vivare – Meer werkplezier 130

9 Structuur 133
9.1 Tactiek 133
9.2 KPI-structuur 145
Praktijkverhaal ABG-gemeenten – Verkokering doorbreken in het sociaal domein 160
9.3 Overlegstructuur 163
9.4 Kenmerkende vragen in deze fase 172
Praktijkverhaal gemeente Amsterdam – Organiseren vanuit de doelgroep 174

10 Doen 177
10.1 Uitvoering 177
10.2 Prestatiedialoog 181
10.3 Kenmerkende vragen in deze fase 189
Praktijkverhaal WSD – Participatiewet-proof ondernemen 190

11 Groeien 193
11.1 Persoonlijke ontwikkeling 194
11.2 Teamontwikkeling 196
11.3 Organisatieontwikkeling 201
11.4 Verbeteren 207
11.5 Kenmerkende vragen in deze fase 214
Praktijkverhaal ROC Midden Nederland – De makers van de samenleving 215

12 Borgen 219
12.1 Doorontwikkelen en onderhouden 219
12.2 Kenmerkende vragen in deze fase 223
Praktijkverhaal MO Den Bosch – Einde aan dakloosheid 225

Nawoord 231
Publicaties 233
Auteurs 237

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Bye bye bullshit
    Richard Engelfriet
    Bye bye bullshit
    € 21,50
  • Spreken met impact
    Stefanie Van Moen
    Spreken met impact
    € 29,99
  • Krachtige clusters
    Henk Folkerts
    Krachtige clusters
    € 29,95
  • Mag niet bestaat niet
    Harry Kruiter
    Mag niet bestaat niet
    € 10,95
  • Schrijfwijzer Compact
    Jan Renkema
    Schrijfwijzer Compact
    € 37,95
  • In de mist van Golden Gate Park
    Murat Isik
    In de mist van Golden Gate Park
    € 34,95

Dit boek staat op 1 boekenlijst...

  • Managementboek Redactie
    Longlist Managementboek van het Jaar 2024

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Organisaties die wél (samen)werken

        Organisaties die wél (samen)werken
        Peter Geelen , Fleur Verhagen
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Organisaties die wél (samen)werken

        Verwijder uw beoordeling