Lees verder
Kim S. Cameron is verbonden aan de Marriott School of Management van Brigham Young University.
Meer over de auteursOnderzoeken en veranderen van organisatiecultuur
Derde herziene editie - Gebaseerd op het model van de concurrerende waarden
Paperback Nederlands 2022 3e druk 9789024450374Samenvatting
In een hoog tempo doen zich om ons heen voortdurend nieuwe kansen en bedreigingen voor. We leven immers in een turbulente tijd, waarin verandering de enige, blijvende zekerheid is. Veel organisaties moeten al worstelen om tot de noodzakelijke verandering te komen. Het lukt ze ondertussen maar niet om die cultuuromslag te bewerkstelligen.
Een niet te onderschatten factor
Voor het succes van een onderneming is de organisatiecultuur een niet te onderschatten factor. Tegelijkertijd is die cultuur iets waarop je moeilijk greep krijgt en wat je dus niet zo makkelijk verandert. Des te belangrijker is het dat managers, organisatieadviseurs en onderzoekers inzicht krijgen in de organisatiecultuur en ze de middelen leren kennen om veranderingen soepel mee te laten verlopen.
Concurrerendewaardenmodel
Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur schetst een theoretisch kader van verschillende typen organisatieculturen en gaat uit van Quinns wereldwijd beproefde concurrerendewaardenmodel. Daarbij komen vragen aan de orde als:
- Welke klassieke typen zijn er?
- Welke cultuur past het best bij welke organisatie?
- Welke vorm van leiderschap hoort daarbij?
Compleet instrumentarium
Met dit boek heb je een compleet instrumentarium in handen voor het onderzoeken van zowel je eigen organisatiecultuur als de bekwaamheid van het management. Businessgoeroes Robert Quinn en Kim Cameron reiken je een strategisch stappenplan aan waarmee je zelf direct aan de slag kunt. Door dit stappenplan kom je precies te weten waar de organisatie staat en waar ze naartoe wil.
Sterke en congruente bedrijfsculturen bevorderen de organisatieprestaties en worden het best overgedragen door aansprekende verhalen. Quinn en Cameron behandelen een methode om zowel veranderingen op individueel niveau als culturele transformaties op organisatieniveau mee te bewerkstelligen.
Deze derde herziene editie van dit standaardwerk is niet alleen aangevuld met nieuwe voorbeelden, maar gaat ook in op de implicaties van nieuwe, nationale profielen.
Voor wie?
Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur is niet alleen onmisbaar voor de manager die te maken krijgt met verandering, maar het is ook uitermate geschikt voor onderzoekers en studenten.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Kim Cameron
Over Robert Quinn
Inhoudsopgave
Dankbetuigingen
Woord vooraf bij de Nederlandse editie
Over de auteurs
1. Inleiding in de verandering van organisatieculturen
2. Een instrument voor de beoordeling van een organisatiecultuur: het Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI)
3. Het model van de concurrerende waarden
4. De constructie van een organisatiecultuurprofiel
5. Gebruik van het model voor diagnostisering en verandering van de organisatiecultuur.
6. Persoonlijke verandering als sleutel tot cultuurverandering
7. Een beknopte formule voor verandering van een organisatiecultuur
Aanhangsel A Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI): definitie, dimensies, betrouwbaarheid en validiteit
Aanhangsel B Psychometrische analyses van het Management Skills Assessment Instrument Aanhangsel C Tips voor verandering van de organisatiecultuur in elk kwadrant
Aanhangsel D Aanbevelingen ter verbetering van de eigen managementcapaciteiten
Aanhangsel E Formulieren voor het uitzetten van profielen
Verwijzingen en aanbevolen literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan