Dr. Jacqueline van Swet is orthopedagoog, klinisch psycholoog, gezondheidszorgpsycholoog en NMI gecertificeerd mediator.
Meer over de auteursPraktijkgericht onderzoek in het onderwijs
Paperback Nederlands 2022 2e druk 9789024445714Samenvatting
Onderwijsprofessionals analyseren regelmatig hun eigen lespraktijk. Dit boek helpt de uitvoerende professional bij het maken van keuzes over doel, ontwerp en ethiek tijdens dit onderzoeksproces.
In de eerste drie hoofdstukken gaan de auteurs in op de vraag waarom onderzoek binnen het onderwijs van belang is. Ook geven zij een overzicht van de actuele opvattingen en onderzoeksstrategieën in het onderwijsdomein. Vervolgens komt aan bod hoe je vragen uit de dagelijkse praktijk kunt operationaliseren voor praktijkonderzoek, hoe je zo’n onderzoek uitvoert en op welke manier je de resultaten met anderen kunt delen.
Deze tweede druk is geheel herzien. De voorbeelden zijn geactualiseerd en er is meer aandacht voor de ethische aspecten en het iteratieve karakter van praktijkonderzoek. De bijbehorende website biedt video’s, vragenlijsten, oefeningen en achtergrondinformatie.
Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs richt zich op onderwijsprofessionals en studenten in het onderwijsdomein. Het werk biedt geen vaststaande richtlijnen en/of technieken voor de uitvoering van onderzoek, maar schetst de verschillende perspectieven die spelen bij het onderzoek. Het boek laat zien dat praktijkonderzoek doen tegelijk complex, leuk en inspirerend kan zijn.
De auteurs hebben jarenlange ervaring in onderwijs en praktijkgericht onderzoek en zijn werkzaam binnen educatieve masteropleidingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Lisette Munneke
Over Helma de Keijzer
Inhoudsopgave
1 Waarom zou je als onderwijsprofessional je praktijk onderzoeken? 15
1.1 Inleiding 15
1.2 Praktijkgericht onderzoeken vanuit het perspectief van de professional 16
1.3 De wisselwerking tussen praktijkgericht onderzoeken en de praktijk 21
1.4 Praktijkgericht onderzoeken vanuit het perspectief van de leerlingen 28
1.5 Samenvatting en beschouwing 30
2 Opvattingen over onderzoeken binnen het educatieve domein 33
2.1 Inleiding 33
2.2 Definitie van praktijkgericht onderzoek 35
2.3 Kwaliteit van praktijkgericht onderzoek 36
2.4 Onderzoeken in het educatieve domein 50
2.5 Opvattingen over onderzoek 63
2.6 Samenvatting en beschouwing 75
3 Onderzoeksstrategieën in het onderwijs 79
3.1 Inleiding 79
3.2 De onderzoekscyclus 81
3.3 Onderzoeksstrategieën 83
3.4 Samenvatting en beschouwing 102
4 Van praktijkvraag naar praktijkgericht onderzoeken 105
4.1 Inleiding 105
4.2 Wat is een praktijkvraag? 107
4.3 Afbakenen van een praktijkvraag 115
4.4 Onderzoeksvragen 126
4.5 Samenvatting en beschouwing 138
5 Praktische uitvoering bij praktijkgericht onderzoeken 141
5.1 Inleiding 141
5.2 De rol van literatuur bij praktijkgericht onderzoeken 142
5.3 Interventies in onderwijsonderzoek 149
5.4 Het onderzoeksplan of -voorstel 153
5.5 Onderzoeksaanpak: de onderzoeksstrategie 155
5.6 Onderzoeksaanpak: participanten in een onderzoek 157
5.7 Onderzoeksaanpak: data verzamelen 161
5.8 Onderzoeksaanpak: data analyseren 173
5.9 Samenvatting en beschouwing 180
6 Het delen van je onderzoek met anderen 183
6.1 Inleiding 183
6.2 Je onderzoek delen: doel bepaalt vorm en inhoud 184
6.3 Delen: met wie en hoe? 187
6.4 Structuur, opbouw en stijl van je onderzoeksverslag
en -presentatie 189
6.5 Het schrijven zelf 197
6.6 Ethische principes en morele overwegingen bij het rapporteren van onderzoeksgegevens 199
6.7 Samenvatting en beschouwing 200
7 Terugblik 203
Literatuur 207
Register 217
Over de auteurs 221
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan