Lees verder
Stefan Heusinkveld is als hoofddocent verbonden aan de vakgroep management en organisatie van de Vrije Universiteit en doet onderzoek naar de aantrekkingskracht van goeroes en hun ideeën.
Meer over Stefan HeusinkveldDe managementideeënfabriek
Goeroes, consultants en het vermarkten van managementkennis
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789024404414Samenvatting
Aan invloedrijke ideeën geen gebrek in management- en consultancyland. Maar wat weten we eigenlijk over de manier waarop deze managementideeën tot stand zijn gekomen? En op welke manier worden we verleid om deze ideeën op te pakken en zelfs op organisaties los te laten?
Dit boek gaat over de oorsprong van managementideeën en hoe deze worden ontwikkeld door consultants en goeroes. Het geeft een kijkje achter de schermen van het ontstaan van invloedrijke ideeën als de BCG-matrix, het 7S-model, Total Quality Management (TQM), de Balanced Scorecard (BSC), Customer Relationship Management (CRM), Lean Management, Agile en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Hoewel veel van deze ideeën op grote schaal bekend zijn onder managers, consultants en wetenschappers, worden er te weinig kritische vragen over hun oorsprong en ontwikkeling gesteld. Dit boek laat zien dat managementideeën vooral het resultaat zijn van mensenwerk – maar wel van mensen die een uniek vak verstaan.
Managers en consultants kunnen met De managementideeënfabriek hun eigen ideeën scherpen en kritisch kijken naar de ideeën die ze krijgen aangereikt in boeken, via seminars en van collega's.
'Al jaren kenmerkt het onderzoek van Stefan Heusinkveld naar het ontstaan van managementideeën zich door een zeldzame spitsvondigheid. Het simpele gegeven dat die ideeën ergens bedacht worden, is daarbij het uitgangspunt. Iedere bestuurder, manager, adviseur of zelfs politicus zou dit boek moeten lezen.' – René ten Bos, Denker des Vaderlands
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Stefan Heusinkveld
Inhoudsopgave
Waar komen managementideeën vandaan?
DEEL I: VORM
Wat zijn de recepten voor succesvolle managementideeën?
1. De geheimen van de ‘winnaars’
2. Meesterkoks
DEEL II: PROCES
Hoe worden managementideeën gefabriceerd?
3. Het pad naar succes
4. Hobbels op de weg
DEEL III: EVOLUTIE
Waarom is een managementidee in of uit de mode?
5. Lof der vergankelijkheid
6. Overlevingsstrategieë
EPILOOG
DANKWOORD
LITERATUUR
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan