Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 65% korting

De inkoopportfolio

...verbetert de inkoopprestaties

Ingenaaid Nederlands 2004 1e druk 9789013010152
Verkooppositie 4400Hoogste positie: 170
Laatste exemplaren! Op=Op!
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
28,01
9,95
VOORDEEL - 65% korting

Samenvatting

Steeds meer inkoopprofessionals kennen en gebruiken de inkoopportfolio. Portfolioanalyse leidt tot overzicht, inzicht, logische aanbevelingen en uiteindelijk tot betere resultaten. Toch blijkt de toepassing lastiger dan men op het eerste gezicht zou denken. Dit inkoopmemo bespreekt alle vraagstukken waarmee gebruikers te maken krijgen, van ontwerpen, meten en interpreteren tot en met het ontwikkelen van passende inkoop- en leveranciersstrategieën voor uiteenlopende situaties. Maar nog belangrijker, voor ieder vraagstuk worden handreikingen en oplossingen geboden.

Door toepassing van de inkoopportfolio komt inkoop hoger op de strategische agenda te staan en wordt de positie van de inkoopfunctie binnen het bedrijf verbeterd. Juist omdat men concreet kan aangeven op welke wijze het leveranciersmanagement bijdraagt aan de ondernemingsresultaten en de concurrentiepositie. De kracht van de inkoopportfolio is dat zij de noodzakelijke samenwerking binnen organisaties faciliteert en stimuleert. Met dit instrument kunnen specialisten van verschillende disciplines gemakkelijk met elkaar communiceren en tot overeenstemming komen over de huidige situatie en concrete verbeteracties. Dit inkoopmemo is daarom ook bedoeld voor vakspecialisten van R&D, productie, logistiek en financiën en tevens voor (algemene) managers, business unit-managers, facility managers en afdelingshoofden.

Kees Gelderman wil met dit boek vooral handreikingen bieden voor de praktische toepassing van de inkoopportfolio. De inzichten, methoden en aanbevelingen zijn gebaseerd op het begeleiden van portfolioprojecten en onderzoek dat de auteur heeft uitgevoerd naar het gebruik en de mogelijkheden van de inkoopportfolio.

Specificaties

ISBN13:9789013010152
Trefwoorden:inkoop
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:120
Druk:1
Hoofdrubriek:Inkoop en logistiek
ISSN:

Lezersrecensies

4.0 van de 5
3 stemmen
1
1
1
0
0

Over Kees Gelderman

Kees Gelderman is (cum laude) afgestudeerd in de bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn promotieonderzoek handelde over de inkoopportfolio van Kraljic. Tegenwoordig is hij universitair hoofddocent aan de Open universiteit. Zijn specialisatie ligt op het gebied van de buyer-supplier relationships, meer in het bijzonder op purchasing management en (business) marketing. Samen met Hein van der Hart is Gelderman auteur van het Noordhoff-boek Business marketing.

Andere boeken door Kees Gelderman

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Van Pareto tot Kraljic
2. De Kraljic-benadering
3. De praktijk
4. De gestructureerde benadering
5. Ontwerpen en vullen van de matrix
6. Interpreteren van de matrix
7. Portfoliogebaseerde doelstellingen en strategieën
8. Het managen van knelpuntproducten
9. Het managen van routineproducten
10. Het managen van hefboomproducten
11. Het managen van strategische producten
12. Evaluatie en vervolgacties
13. Nieuwe toepassingen

Literatuur

Over de auteur

Reeds verschenen in de serie inkoopmemo's

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De inkoopportfolio