Kees Gelderman is (cum laude) afgestudeerd in de bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer over Kees GeldermanDe inkoopportfolio
...verbetert de inkoopprestaties
Ingenaaid Nederlands 2004 1e druk 9789013010152Samenvatting
Steeds meer inkoopprofessionals kennen en gebruiken de inkoopportfolio. Portfolioanalyse leidt tot overzicht, inzicht, logische aanbevelingen en uiteindelijk tot betere resultaten. Toch blijkt de toepassing lastiger dan men op het eerste gezicht zou denken. Dit inkoopmemo bespreekt alle vraagstukken waarmee gebruikers te maken krijgen, van ontwerpen, meten en interpreteren tot en met het ontwikkelen van passende inkoop- en leveranciersstrategieën voor uiteenlopende situaties. Maar nog belangrijker, voor ieder vraagstuk worden handreikingen en oplossingen geboden.
Door toepassing van de inkoopportfolio komt inkoop hoger op de strategische agenda te staan en wordt de positie van de inkoopfunctie binnen het bedrijf verbeterd. Juist omdat men concreet kan aangeven op welke wijze het leveranciersmanagement bijdraagt aan de ondernemingsresultaten en de concurrentiepositie. De kracht van de inkoopportfolio is dat zij de noodzakelijke samenwerking binnen organisaties faciliteert en stimuleert. Met dit instrument kunnen specialisten van verschillende disciplines gemakkelijk met elkaar communiceren en tot overeenstemming komen over de huidige situatie en concrete verbeteracties. Dit inkoopmemo is daarom ook bedoeld voor vakspecialisten van R&D, productie, logistiek en financiën en tevens voor (algemene) managers, business unit-managers, facility managers en afdelingshoofden.
Kees Gelderman wil met dit boek vooral handreikingen bieden voor de praktische toepassing van de inkoopportfolio. De inzichten, methoden en aanbevelingen zijn gebaseerd op het begeleiden van portfolioprojecten en onderzoek dat de auteur heeft uitgevoerd naar het gebruik en de mogelijkheden van de inkoopportfolio.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Van Pareto tot Kraljic
2. De Kraljic-benadering
3. De praktijk
4. De gestructureerde benadering
5. Ontwerpen en vullen van de matrix
6. Interpreteren van de matrix
7. Portfoliogebaseerde doelstellingen en strategieën
8. Het managen van knelpuntproducten
9. Het managen van routineproducten
10. Het managen van hefboomproducten
11. Het managen van strategische producten
12. Evaluatie en vervolgacties
13. Nieuwe toepassingen
Literatuur
Over de auteur
Reeds verschenen in de serie inkoopmemo's
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan