Onderzoeksvaardigheden
Paperback Nederlands 2015 2e druk 9789001823955Samenvatting
Onderzoek is overal. De kranten staan vol feiten die 'uit onderzoek naar voren zijn gekomen'. Soms zijn dit wetenschappelijke onderzoeken, maar heel erg vaak zijn het bedrijven die onderzoek (laten) doen. Bijvoorbeeld om meer te weten te komen over 'hun' consumenten, over het gebruik van bepaalde producten, behoeften of klanttevredenheid. Je kunt onderzoek doen om meer te weten te komen over een klant, over het gebruik van bepaalde producten, behoeften of klanttevredenheid. In Onderzoeksvaardigheden staan de methoden centraal die voor dit soort 'praktijkonderzoek' vaak gebruikt worden.
'Onderzoeksvaardigheden' beschrijft zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoeksmethoden, waarbij online onderzoek neemt een belangrijke plaats in. Het onderzoeksproces vormt de rode draad door het boek. Aan de orde komt hoe onderzoek moet worden opgebouwd, uitgevoerd en gerapporteerd. Kritisch kijken naar e resultaten, deze analyseren (met SPSS) en interpreteren zijn belangrijke aandachtspunten. Ook steeds de waarde van de resultaten voor de praktijk wordt steeds benadrukt. Hierdoor leer je niet alleen gefundeerd onderzoek doen, maar ook met een kritische blik te kijken naar resultaten van andere onderzoeken.
'Onderzoeksvaardigheden' sluit volledig aan bij de exameneisen van het SPD. Het boek is verrijkt met veel voorbeelden en krantenartikelen die de praktijk van onderzoek doen laten zien. Praktische tips, checklists en handige overzichten zijn een onmisbaar hulpmiddel bij het ontwikkelen van je eigen onderzoeksvaardigheden. Voor ondersteunend materiaal zie de website van de uitgever.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Afbakening van het onderzoek
3. Methoden voor informatieverzameling
4. Deskresearch
5. Kwalitatief onderzoek
6. Kwantitatief onderzoek: populatie en steekproef
7. Kwantitatief onderzoek: enquête-research
8. Beschrijven van variabelen
9. Toetsen
10. Rapportage
Begrippenlijst
Literatuuroverzicht
Illustratieverantwoording
Bijlagen
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan