Holger de Nooij studeerde voor docent drama. Hij werkt al jaren als vakdocent in het basisonderwijs, als hogeschooldocent in het pabo-onderwijs en als tekstschrijver/regisseur met kinderen en tieners.
Meer over Holger de NooijKijk op spel
Drama voor de Pabo
Paperback Nederlands 2021 5e druk 9789001753948Samenvatting
- Al jaren het meest gebruikte didactiekboek voor het vak drama;
- bevat alle informatie voor de vereiste kennisbasis;
- dé link tussen drama en passend onderwijs, 21e-eeuwse vaardigheden, cultuuronderwijs en praktijkonderzoek.
'Kijk op spel' is hét basisboek voor iedere leerkracht (in spe) die drama geeft. Het boek begint bij de basis en zoomt in op vragen als: hoe is het vak drama ontstaan en wat is het verschil tussen drama en toneel? Daarnaast is uiteraard volop aandacht voor de uitvoerende en didactische kant van het vak: hoe zet je activiteiten op en hoe begeleid je die? Hoe zorg je ervoor dat een drama-les ook onderwijsinhoudelijk zinvol is. Het boek helpt leerkrachten een vakvisie te ontwikkelen en om spelactiviteiten praktisch te vertalen naar verrijkend onderwijs. De inzichten uit het boek worden steeds gekoppeld aan het actuele basisonderwijs.
Deze vernieuwde, vijfde editie van Kijk op spel bevat alle informatie voor de vereiste kennisbasis en legt verbanden tussen drama en passend onderwijs, 21e-eeuwse vaardigheden, cultuuronderwijs en het doen van praktijkonderzoek. Op basis van wensen uit het werkveld zijn er verschillende aanpassingen gedaan om Kijk op spel relevant en aantrekkelijk te houden voor zowel de opleider als pabostudent. Zo is deze editie uitgebreid met een apart hoofdstuk over drama aan kleuters. Daarin wordt onder andere ingegaan op hoe kleuters (spelend) leren en wat het verschil is tussen leren en spelen. Ook is er een nieuw analysemodel ingevoegd, waarmee je dramalessen nog beter kunt ontwerpen en analyseren.
Kijk op spel is speciaal geschreven voor de pabo en kan gebruikt worden in zowel de propedeutische fase als de hoofdfase van de opleiding. De website bij dit boek biedt digitale ondersteuning. De unieke code voorin dit boek geeft studenten en docenten toegang tot onder andere video’s, toetsen, samenvattingen en lesvoorbeelden.
Dit boek is ook beschikbaar in studiemeister. Dit platform biedt docenten de mogelijkheid de les volledig op maat aan te bieden. Met studiemeister kun je content van Noordhoff gemakkelijk combineren met eigen materiaal. Studenten vinden alle essentiële informatie op één plek en betalen bovendien alleen voor materiaal dat door de docent klaargezet wordt om het vak onder de knie te krijgen. Studiemeister geeft docenten realtime inzicht in de voortgang van de studieresultaten.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Drama inhoudelijk 11
1.1 Wat is drama? 12
1.2 Waarom drama op de pabo? 25
1.3 Fantasie, creativiteit en zelfvertrouwen 26
1.4 Geschiedenis van het vak drama 30
2 Drama nader bekeken 35
2.1 Drama vanuit gangbare en vernieuwende onderwijsvisies 36
2.2 Drama binnen het basisonderwijs: doelstellingen 48
2.3 Drama als didactisch hulpmiddel bij andere vakken 52
2.4 Drama binnen het basisonderwijs: opbouw qua leeftijd 65
2.5 Leerlijn voor drama 70
2.6 Mogelijkheden tot het doen van praktijkonderzoek 72
2.7 De W’s 73
3 Werkvormen 77
3.1 Acteerspel 78
3.2 Combinatiespel 82
3.3 Hoorspel 85
3.4 Improvisatie 89
3.5 Jabbertalk 93
3.6 Klankenspel 94
3.7 Maskerspel 97
3.8 Nasynchronisatie 100
3.9 Objectenspel 102
3.10 Pantomime 104
3.11 Poppenspel 109
3.12 Levend schimmenspel 112
3.13 Tableaus 114
4 De dramales voorbereiden 119
4.1 Inschatten van de beginsituatie 120
4.2 Structuur van lessen en opdrachten 121
4.3 Formuleren van lesdoelstellingen bij drama 128
4.4 Tijdsplanning 131
4.5 Maken van opdrachtkaarten 131
4.6 Thematisch werken 134
5 Beginnen in de praktijk 139
5.1 Klaar voor de start 140
5.2 Repeteren 146
5.3 Presentaties 156
5.4 Na de presentaties 159
6 Praktijkaspecten 165
6.1 Algemene competenties en drama geven 166
6.2 Passend dramaonderwijs 172
6.3 Spelvaardigheid van de leerkracht 174
6.4 Vertellen 176
7 Dramaonderwijs aan kleuters 181
7.1 Beschrijving van de doelgroep binnen drama 182
7.2 Spel, leren en drama, wat is wat? 185
7.3 Werkvormen voor kleuters 190
7.4 Lesstructuren voor kleuters 198
7.5 Didactisch handelen 200
7.6 Spelvaardigheid van de kleuterleerkracht 200
8 Productgericht drama 207
8.1 Kunsteducatie en drama 208
8.2 Theater maken met je groep 217
8.3 Voorstelling maken vanuit verschillende bronnen 230
8.4 Musical 239
Bijlage 1 Kennisbasis kerndeel in Kijk op spel 243
Bijlage 2 Kennisbasis profieldeel in Kijk op spel 247
Bijlage 3 Materie, vorm en betekenis 250
Bijlage 4 Dramales naar aanleiding van een prentenboek 251
Bijlage 5 Dramales naar aanleiding van een handpop 253
Bijlage 6 Wie, wat en waar 256
Bijlage 7 Klassieke opbouw van een verhaal 257
Begrippenlijst 260
Antwoorden op de tussenvragen 270
Literatuuroverzicht 279
Illustratieverantwoording 281
Register 282
Over de auteur 284
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan