Mr. dr. Bart Wernaart (1983) is als lector Moral Design Strategy verbonden aan Fontys. Hij is tevens lid van de ethische commissie Brainport Smart District en de gemeente Eindhoven. In 2022 won hij de eerste Melanie Petersprijs, toegekend door het Rathenau instituut. Hij publiceert in binnen- en buitenland over vraagstukken op het snijvlak van ethiek, technologie en mensenrechten.
Meer over Bart WernaartEthiek en economie
Een grensoverschrijdende inleiding
Paperback Nederlands 2024 3e druk 9789001039400Samenvatting
- Kennismaking met ethiek én bedrijfsethiek;
- behandelt ethiek op individueel, bedrijfs- en mondiaal niveau;
- met uitgebreide online ondersteuning voor student en docent.
Economie en ethiek zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden, bedrijven en professionals hebben niet alleen een onderlinge morele verantwoordelijkheid, maar hebben ook een verantwoordelijkheid naar de wereld om zich heen. Toch stroken individuele belangen niet altijd met belangen op bedrijfsniveau en komen deze belangen weer niet per definitie overeen met wereldwijde belangen.
Ethiek en economie plaatst ethiek in de context van het internationale bedrijfsleven. Daarbij is enerzijds aandacht voor ethische stromingen en wordt anderzijds ingegaan op ethiek op individueel niveau, op bedrijfsniveau en op globale schaal.
In ieder hoofdstuk zijn relevante ethische thema’s methodologisch en theoretisch onderbouwd en zijn uiteenlopende opvattingen tegenover elkaar gezet. Aan het eind van ieder hoofdstuk vinden studenten een puntsgewijze samenvatting waarin de belangrijkste begrippen nog eens opgesomd worden.
Deze herziene, derde editie bevat nieuwe voorbeelden en casussen die de meest recente ontwikkelingen rondom (internationale) economie, handel en ethiek aangaan, waaronder de Covid-19-pandemie, de oorlog in Oekraïne en de steeds zichtbaar wordende problematiek rondom klimaatverandering. Daarnaast heeft het boek een overzichtelijkere en verbeterde opbouw gekregen, en ligt er een grotere nadruk op de wetenschappelijke onderbouwing van toegepaste psychologie binnen het verklaren van ethisch handelen.
Doelgroep
Ethiek en economie is te gebruiken bij alle economische hbo-opleidingen.
Digitaal materiaal
Op de ondersteunende website staan verschillende uitgebreide whitepapers waarin dieper ingegaan wordt op actuele onderwerpen in de bedrijfsethiek. Deze dienen niet alleen ter inspiratie, maar kunnen in verschillende werkvormen gebruikt worden ter verdieping en oefening in het onderwijs, en sluiten ook aan op meer hybride vormen van onderwijs, zoals onderwijs binnen kennishubs en multidisciplinaire werkgroepen. Ook vind je een link naar verschillende online colleges gegeven door de auteur die corresponderen met de hoofdstukken uit het boek.
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1
Ethiek en het individu 9
1 Wat is ethiek? 11
1.1 Feiten en waarden 12
1.2 Ethiek als wetenschap 15
1.3 De moraal 16
1.4 Structureel rangschikken 26
1.5 Ethiek in relatie tot andere disciplines 29
1.6 Bedrijfsethiek? 33
Samenvatting 37
Literatuur 38
2 Descriptieve ethiek: hoe doen we ethiek? 43
2.1 Factoren die ethisch handelen beïnvloeden 44
2.2 Ethische besluitvorming 57
Samenvatting 60
Literatuur 61
3 Normatieve ethiek: hoe zouden we ethiek moeten doen? 65
3.1 Normatieve ethiek 66
3.2 Ethiek voor de persoon 67
3.3 Ethiek vanuit de persoon 81
3.4 Verbanden 90
Samenvatting 92
Literatuur 93
Deel 2
Bedrijf en ethiek 97
4 De ontwikkeling van ethiek in het bedrijfsleven 99
4.1 De industriële revolutie 100
4.2 Een moreel vacuüm 103
4.3 Maatschappelijk verantwoord ondernemen 114
4.4 MVO in context 122
Samenvatting 125
Literatuur 126
5 Sociale waarden 133
5.1 De industriële revolutie en sociale waarden van werknemers 134
5.2 Rechten van werknemers in ontwikkelde landen 137
5.3 Uitdagingen in ontwikkelde landen 144
5.4 Uitdagingen in ontwikkelingslanden 167
5.5 Corruptie 171
5.6 Sociale waarden van consumenten 175
Samenvatting 186
Literatuur 187
6 Ecologische waarden 195
6.1 The tragedy of the commons 196
6.2 Van een lineaire naar een circulaire economie 212
Samenvatting 223
Literatuur 224
7 Economische waarden en accountability 229
7.1 Wat zijn economische waarden? 230
7.2 Winst en jaarverslaglegging 233
7.3 Zelfregulering en accountability 248
7.4 Grenzen aan de groei! 257
Samenvatting 260
Literatuur 261
Deel 3
Ethische kwesties in een geglobaliseerde internationale samenleving 267
8 Culturele diversiteit 269
8.1 Cultuur 270
8.2 Culturele verschillen op diverse niveaus 274
8.3 Culturele verschillen en het bedrijfsleven 275
8.4 Culturele verschillen tussen landen 280
Samenvatting 286
Literatuur 287
9 Globalisering: werkt het systeem? 291
9.1 Waarom globalisering een goede ontwikkeling is 292
9.2 Waarom globalisering een slechte ontwikkeling is 303
Samenvatting 314
Literatuur 315
Over de auteur 318
Register 319
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan