Tim van Asch is partner bij Hospitality Group en combineert zijn ruime kennis van FM met een bedrijfskundige benadering. Bovendien is Tim een black belt in Lean en Six Sigma. Deze filosofie kenmerkt zijn aanpak van projecten en zijn rol in onze manier van High Performance Samenwerken bij Hospitality Group.
Meer over de auteursStrategic Sourcing
Organiseren, besturen en samenwerken in workplace organisaties
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789001022228Samenvatting
Dit boek gaat over strategic sourcing voor ondersteunende processen en in het bijzonder facility management. Strategic sourcing is het afwegingsproces om te bepalen wat de best passende manier van organiseren is van ondersteunende processen binnen een organisatie. Hiervoor bestaat geen generieke oplossing omdat iedere organisatie uniek is, met andere wensen, behoeften en doelen.
Toch zijn er grof gezegd drie basisopties:
- de activiteiten zelf uitvoeren;
- uitbesteden aan een derde partij;
- een samenwerkingsverband aangaan voor uitvoering van de activiteiten.
Dit boek behandelt alle onderdelen van het strategic sourcingproces: van strategieontwikkeling en het verder ontwerpen en implementeren van de gekozen oplossing tot het beheren en verbeteren van de samenwerking met dienstverleners.
Zo wordt aandacht besteed aan de verschillende sourcingmodellen en samenwerkingsvormen, de keuzes die horen bij een tendertraject en de inrichting van de organisatie. Strategic sourcing gaat ook in op het veranderproces, zowel bij de verandering van dienstverlener als bij het veranderen van de organisatie.
Tot slot wordt ingegaan op het managen van de samenwerking, waarmee de hele keten van strategieontwikkeling tot en met samenwerking wordt afgesloten.
Specificaties
Lezersrecensies
Over George Maas
Inhoudsopgave
1 Strategie 12
De plaats in het canvas 13
Strategiedefinitie 14
Strategieontwikkeling: drie strategiedimensies 14
Het strategieproces 15
De strategie-inhoud 17
De strategie-omgeving 18
Strategiescholen 20
Sourcingdoelen 25
Sourcingdoelen definiëren 27
2 Sourcingobject 32
De plaats in het canvas 33
Scoping 34
Analyse van het sourcingobject 38
Het sourcingobject definiëren en analyseren 44
3 Sourcingstrategie 48
De plaats in het canvas 49
Het organiseren van facilitaire processen:
de verschillende sourcingmodellen 50
Hoe kom je van sourcingdoelen tot een sourcingstrategie? 66
4 Samenwerkingsvormen 70
De plaats in het canvas 71
Vier basisvormen van samenwerken 72
Transactioneel versus relationeel: een samenwerkingsvorm passend bij de situatie 74
De keuze voor een economisch model: transactie-, output- of outcomegericht 76
Welke samenwerkingsvorm past het beste bij een organisatie? 82
5 Tender & contractering 90
De plaats in het canvas 91
Ontwerpparameters 92
Specificeren: van inputs naar outputs 102
Traditioneel versus participatief inkoopproces 104
De stappen in het selectieproces 108
Contractering 110
6 Transitie 114
De plaats in het canvas 115
Transitie op twee fronten 116
Doel: acceptatie van de samenwerking 119
Noodzaak voor een integrale programmatische aanpak 121
7 Facilitaire organisatie 132
De plaats in het canvas 133
Een succesvolle organisatie is maatwerk 134
Organisatiecultuur is bepalend voor de structuur 136
Organisatiebesturing geeft invulling aan de cultuur 138
Organisatiestructuur is afhankelijk van de belangrijkste focus 142
Detailleren van regiefuncties vanuit rollen 154
8 Organisatieverandering 168
De plaats in het canvas 169
Verandermanagementtheorieën 170
Gepland veranderen 172
Veranderen gaat over de as van individu, team en organisatie 173
Het ontwikkelen van een veranderaanpak 178
Veranderen van de facilitaire organisatie: een unieke opgave? 181
Verandering in regiemodel: de uitdaging ligt niet in het bedenken maar in het doen 184
9 Management van de samenwerking 188
De plaats in het canvas 189
Het cyclische proces van inkoop 190
Definities en begrippen 191
Inrichten van contract- en leveranciersmanagement 193
Performance management 201
Financiële beheersing van contracten en contractadministratie 206
Succesvol samenwerken 210
Literatuur 215
Register 217
Bronvermelding 220
Over de auteurs 221
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan