Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Lean in gezondheids- en welzijnsvoorzieningen

Een praktisch boek boordevol instrumenten, valkuilen en toepassingen

Paperback Nederlands 2015 1e druk 9782509023292
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De laatste jaren zien we ook in de organisaties van lokale besturen meer interesse voor de visie en praktische toepassing van de Lean-methode. Meerdere organisaties zijn reeds aan de slag gegaan met de methode door te experimenteren met enkele lean-instrumenten. Andere organisaties zijn bezig om zich te oriënteren. Weer anderen schrijven Lean in als een strategie in het beleids-, jaarplan om hun organisatieprocessen duurzaam te verbeteren, waarbij de volgende elementen voor deze organisaties richtinggevend zijn: meer klantwaarde te leveren, medewerkers tevredener te maken, kosten te verlagen en het elimineren van verspilling.

In deze nieuwe pocket in de reeks Professionele Vaardigheden vinden directieleden, leidinggevenden, kwaliteitscoördinatoren, staf-, beleidsmedewerkers, projectmedewerkers en studenten/stagiaires werkzaam in gezondheids- en welzijnsvoorzieningen interessante praktijkvoorbeelden en instrumenten om met de Lean-methode aan de slag te gaan in hun eigen organisatie.

Specificaties

ISBN13:9782509023292
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:162
Uitgever:Politeia
Druk:1
Verschijningsdatum:24-2-2020
Hoofdrubriek:Non-profit
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Lean in gezondheids- en welzijnsvoorzieningen
Geert Vandamme | 3 maart 2016
De leanmethodiek heeft een grote naamsbekendheid verworven. Deze methode om prestatiemanagement aan te pakken, die is toegepast om bij Toyota in Japan, biedt een resem aan handvatten om te werken aan efficiëntie in organisaties en om kosten die processen met zich meebrengen te verminderen.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Over Hans Crampe

Hans Crampe is momenteel verpleegkundig-paramedisch directeur in het AZ Maria Middelares te Gent. Daarnaast geeft hij opleidingen en advies op het vlak van management. Hij put hierbij uit ervaringen uit de ziekenhuiswereld, woon-en zorgcentra en andere zorg- en welzijnsorganisaties. Hij is bachelor verpleegkundige en heeft een master ziekenhuiswetenschappen en een master aggregaat. Daarnaast behaalde hij diverse postgraduaatdiploma's (bedrijfskunde, accountancy, financiewezen, ...).

Andere boeken door Hans Crampe

Inhoudsopgave

Voorwoord
Dankwoord

1 Inleiding
1. Op een mooie zondagochtend
2. MUDA, MURA en MURI
3. Een voorbereidende oefening

2 MUDA: de vormen van verspilling
1. De MUDA-activiteiten
2. Transport en bewegen
3. Overproductie
4. Voorraden
5. Wachten
6. Defecten en extra verwerking
7. MUDA binnen de administratie
8. De gorilla

3 MUDA: de technieken
1. De frisse blik en de mentale foto
2. De dertigseconderegel
3. 5S
3.1. Stap 1: De grote lenteschoonmaak
3.2. Stap 2: Het in stand houden
4. Het spaghettidiagram
5. De wet van Parkinson en de opportuniteitskosten
6. Visuele hulpmiddelen
6.1. Waar staat mijn auto?
6.2. Soorten visualisering
6.3. Hebben we gescoord?
7. TAKT-tijden
7.1. Plannen in zorg en welzijn
7.2. Variantie van capaciteit en activiteiten beperken
8. Benut de vrijgekomen tijd zinvol

4 De bril van de klant
1. Zet de bril van de klant op
1.1. Hoe kijken wij naar onze klant?
1.2. Hoe kijkt de klant naar ons?
2. Proxyvariabelen
3. Welk niveau van klantgerichtheid wil je?
3.1. Optie 1: Ik wil geen ontevreden klanten
3.1.1. Bevraag je klanten
3.1.2. Maak afspraken
3.2. Optie 2: Ik wil tevreden klanten
3.3. Optie 3: Ik wil uiterst tevreden klanten
4. Allen op hetzelfde niveau
5. Even theoretisch

5 MURA: meteen juist!
1. Over Six Sigma
2. Hoe we processen vandaag aanpakken
2.1. Het proces wordt beschreven
2.2. De leestest
2.3. De kennistest
2.4. Het opvolgen van processen door middel van indicatoren
3. Geen fouten toegelaten
3.1. De dubbele controle
3.2. De POKA YOKE-techniek

6 Tot slot
1. Betrek de medewerkers en begin eraan
1.1. Hoe krijg ik ze zo ver?
1.2. De vertraagde tijd
2. Besluit

Bronnen en verrijkingsliteratuur
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Lean in gezondheids- en welzijnsvoorzieningen